Tato práce si klade za cíl prezentovat současné poznatky spojené s problematikou klimatu školy tak, jak je tento pojem chápán v současné pedagogicko-psychologické literatuře. Její teoretická část se zabývá vymezením a teoretickými souvislostmi pojmu ''klima školy‘‘ a referuje dále o specifických tématech jako jsou různé aspekty klimatu školy, možnosti a metody jeho studia atp. V praktické části jsou prezentovány výsledky výzkumu, kterého cílem bylo explorovat, jak vnímají klima školy žáci a učitelé konkrétní střední školy a na-kolik se jejich pohled shoduje.
Anotace v angličtině
The purpose of this bachelor thesis is to present relevant psychological and pedagogical knowledge related to the topic of school climate. The theoretical part is focused on defini-tion of this term and its theoretical framework as well as on specific topics such as different aspects of school climate, possibilities and methods of its study etc. In the empirical part there are presented results of the research, which aim was to explore the climate of the par-ticular high school from the students´and teachers´point of view.
Klíčová slova
klima školy, klima učitelského sboru, klima třídy
Klíčová slova v angličtině
school climate, climate of teaching staff, class climate
Rozsah průvodní práce
46
Jazyk
CZ
Anotace
Tato práce si klade za cíl prezentovat současné poznatky spojené s problematikou klimatu školy tak, jak je tento pojem chápán v současné pedagogicko-psychologické literatuře. Její teoretická část se zabývá vymezením a teoretickými souvislostmi pojmu ''klima školy‘‘ a referuje dále o specifických tématech jako jsou různé aspekty klimatu školy, možnosti a metody jeho studia atp. V praktické části jsou prezentovány výsledky výzkumu, kterého cílem bylo explorovat, jak vnímají klima školy žáci a učitelé konkrétní střední školy a na-kolik se jejich pohled shoduje.
Anotace v angličtině
The purpose of this bachelor thesis is to present relevant psychological and pedagogical knowledge related to the topic of school climate. The theoretical part is focused on defini-tion of this term and its theoretical framework as well as on specific topics such as different aspects of school climate, possibilities and methods of its study etc. In the empirical part there are presented results of the research, which aim was to explore the climate of the par-ticular high school from the students´and teachers´point of view.
Klíčová slova
klima školy, klima učitelského sboru, klima třídy
Klíčová slova v angličtině
school climate, climate of teaching staff, class climate
Zásady pro vypracování
1) Proveďte analýzu literárních pramenů k danému tématu. Zrekapitulujte současný stav studia školního klimatu.
2) Na základě východisek představených v teoretické části práce vytvořte ideový a technický plán výzkumu. Pro zodpovězení výzkumných otázek proveďte empirický výzkum na odpovídajícím výběrovém souboru s využitím adekvátních metod.
3) Proveďte analýzu získaných empirických údajů a formulujte relevantní závěry.
Zásady pro vypracování
1) Proveďte analýzu literárních pramenů k danému tématu. Zrekapitulujte současný stav studia školního klimatu.
2) Na základě východisek představených v teoretické části práce vytvořte ideový a technický plán výzkumu. Pro zodpovězení výzkumných otázek proveďte empirický výzkum na odpovídajícím výběrovém souboru s využitím adekvátních metod.
3) Proveďte analýzu získaných empirických údajů a formulujte relevantní závěry.
Seznam doporučené literatury
Dittrich, Pavel (1993). Pedagogicko-psychologická diagnostika. Jinočany: H & H.
Gabura, J., Pružinská, J. (1995). Poradenský proces. Praha: Slon.
Gavora, Peter (1999). Akí sú moji žiaci? Bratislava: Práca, s.r.o.
Hrabal, V. (1989). Pedagogicko-psychologická diagnostika žáka. Praha: SPN.
Mareš, J., Křivohlavý (1995). Komunikace ve škole. Brno: Masarykova univerzita.
Mojžíšek, L. (1986). Základy pedagogické diagnostiky. Praha: SPN.
Průcha, J. (2002). Učitel-současné poznatky o profesi. Praha: Portál.
Řezáč, J. (1998). Sociální psychologie. Brno: Paido.
Zelinková, Olga (2001). Pedagogická diagnostika a individuální vzdělávací program. Praha: Portál.
Wardová, M. A. Učiteľovo meranie klímy vo vlastnej triede. Pedagogická revue, 46, 1994, č. 9-10, s. 460-468.
Seznam doporučené literatury
Dittrich, Pavel (1993). Pedagogicko-psychologická diagnostika. Jinočany: H & H.
Gabura, J., Pružinská, J. (1995). Poradenský proces. Praha: Slon.
Gavora, Peter (1999). Akí sú moji žiaci? Bratislava: Práca, s.r.o.
Hrabal, V. (1989). Pedagogicko-psychologická diagnostika žáka. Praha: SPN.
Mareš, J., Křivohlavý (1995). Komunikace ve škole. Brno: Masarykova univerzita.
Mojžíšek, L. (1986). Základy pedagogické diagnostiky. Praha: SPN.
Průcha, J. (2002). Učitel-současné poznatky o profesi. Praha: Portál.
Řezáč, J. (1998). Sociální psychologie. Brno: Paido.
Zelinková, Olga (2001). Pedagogická diagnostika a individuální vzdělávací program. Praha: Portál.
Wardová, M. A. Učiteľovo meranie klímy vo vlastnej triede. Pedagogická revue, 46, 1994, č. 9-10, s. 460-468.