Tato bakalářská práce se v teoretické části zabývá etickou výchovou, popisuje její cíle, slož-ky a prostředí, ve kterém může probíhat. Předkládá také možnosti využití etické výchovy ve volném čase dětí a mládeže. Dále se zabývá výchovou mimo vyučování a také zážitkově pojatou výchovou, která přináší ve výchovně vzdělávací oblasti nové možnosti ovlivňování osobnosti mladého člověka, zejména pak v oblasti sebehodnocení. V praktické části jsou předloženy možnosti realizace etické výchovy zapojené do prostředí mimoškolní výchovy a s využitím metod zážitkově pojaté výchovy. V empirické části je ověřováno, jak tyto aktivi-ty vnímají a hodnotí sami jejich účastníci a jaký vliv mohou mít metody etické výchovy na jejich oblast sebehodnocení
Anotace v angličtině
The theoretical part of this thesis deals with ethics, describes its goals, constituents and the environment in which it can take place. It also gives the possibility of using ethics educa-tion during leisure time. It also deals with education beyond the classroom and experiential education that brings in the educational field new possibilities of influencing the personali-ty of young people, especially in the area of self-esteem. In the practical part the possibility of implementing ethics involved in extracurricular environmental education and using the methods of experiential education are conceived. In the empirical part there is a verification how these activities are perceived and evaluated by the participants themselves and their impact can have methods of ethical education in their area of self-esteem.
Tato bakalářská práce se v teoretické části zabývá etickou výchovou, popisuje její cíle, slož-ky a prostředí, ve kterém může probíhat. Předkládá také možnosti využití etické výchovy ve volném čase dětí a mládeže. Dále se zabývá výchovou mimo vyučování a také zážitkově pojatou výchovou, která přináší ve výchovně vzdělávací oblasti nové možnosti ovlivňování osobnosti mladého člověka, zejména pak v oblasti sebehodnocení. V praktické části jsou předloženy možnosti realizace etické výchovy zapojené do prostředí mimoškolní výchovy a s využitím metod zážitkově pojaté výchovy. V empirické části je ověřováno, jak tyto aktivi-ty vnímají a hodnotí sami jejich účastníci a jaký vliv mohou mít metody etické výchovy na jejich oblast sebehodnocení
Anotace v angličtině
The theoretical part of this thesis deals with ethics, describes its goals, constituents and the environment in which it can take place. It also gives the possibility of using ethics educa-tion during leisure time. It also deals with education beyond the classroom and experiential education that brings in the educational field new possibilities of influencing the personali-ty of young people, especially in the area of self-esteem. In the practical part the possibility of implementing ethics involved in extracurricular environmental education and using the methods of experiential education are conceived. In the empirical part there is a verification how these activities are perceived and evaluated by the participants themselves and their impact can have methods of ethical education in their area of self-esteem.
Zpracování rešerše a odborné literatury.
Vymezení terminologie a teoretických východisek z oblasti etické výchovy, sociálně patologických jevů u dětí a mládeže a jejich volného času. Příprava metodiky výzkumné části.
Realizace kvantitativního výzkumu zaměřeného na ověření programu etické výchovy formou ratingového šetření.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat, včetně jejich interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro praxi.
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a odborné literatury.
Vymezení terminologie a teoretických východisek z oblasti etické výchovy, sociálně patologických jevů u dětí a mládeže a jejich volného času. Příprava metodiky výzkumné části.
Realizace kvantitativního výzkumu zaměřeného na ověření programu etické výchovy formou ratingového šetření.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat, včetně jejich interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro praxi.
Seznam doporučené literatury
CABY, Filip a CABY, Andrea. Příručka psychoterapeutických technik pro práci s dětmi a rodinou. Praha: Portál, 2014. ISBN 978-80-262-0710-8.
HOFBAUER, Břetislav. Děti, mládež a volný čas. Praha: Portál, 2004. ISBN 80-7178-927-5.
JEDLIČKA, Richard a KOŤA, Jaroslav. Analýza a prevence sociálně patologických jevů u dětí a mládeže: aktuální problémy výchovy. Praha: Karolinum, 1998. ISBN 80-7184-555-8.
LENCZ, Ladislav. Pedagogika etickej výchovy: Výchova k prosociálnosti. Bratislava: Metod. centrum, 1992. ISBN 80-85185-13-x.
PIKE, Graham a SELBY, David. Globální výchova. Praha: Grada, 1994. ISBN 80-85623-98-6.
Seznam doporučené literatury
CABY, Filip a CABY, Andrea. Příručka psychoterapeutických technik pro práci s dětmi a rodinou. Praha: Portál, 2014. ISBN 978-80-262-0710-8.
HOFBAUER, Břetislav. Děti, mládež a volný čas. Praha: Portál, 2004. ISBN 80-7178-927-5.
JEDLIČKA, Richard a KOŤA, Jaroslav. Analýza a prevence sociálně patologických jevů u dětí a mládeže: aktuální problémy výchovy. Praha: Karolinum, 1998. ISBN 80-7184-555-8.
LENCZ, Ladislav. Pedagogika etickej výchovy: Výchova k prosociálnosti. Bratislava: Metod. centrum, 1992. ISBN 80-85185-13-x.
PIKE, Graham a SELBY, David. Globální výchova. Praha: Grada, 1994. ISBN 80-85623-98-6.
Přílohy volně vložené
1 CD
Přílohy vázané v práci
grafy, tabulky
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Studentka představila teoretická východiska práce, blíže se zaměřila na prezentaci praktické části a realizaci výzkumného šetření. Následně studentka uvedla závěry výzkumu a přednesla doporučení pro praxi. Na závěr studentka odpovídala na otázky vedoucí a oponenta práce. Dr. Suchánková ocenila bakalářskou práci i její potenciál. Téma ocenila i dr. Petr Šafránková.