Tato práce se zabývá tvořivostí žáků a vlivem klimatu třídy na tvořivost. V teoretické části jsou rozebrány základní pojmy týkající se tvořivosti a faktorů, které ji ovlivňují. Práce rozebírá i klima třídy jako prostředí stimulující kreativitu žáků.
V praktické části je proveden výzkum zabývající se právě tím, zda má klima třídy vliv na tvořivost. Zabývám se otázkami zda jsou žáci střední školy tvořiví a zda má rozdílná odbornost školy vliv na tvořivost a klima třídy. Praktický část obsahuje
i popis výběru metody a aplikaci metody na testovací vzorek studentů.
V závěru práce jsou shrnuté poznatky z výzkumu a zamyšlení nad možnostmi dal-šího využití.
Anotace v angličtině
This work deals with the creativity of students and the influence of classroom at-mosphere on the creativity. The theoretical part focuses on basic terms concern-ing the creativity and the factors which influence the creativity. The work analyses also classroom atmosphere as environment stimulating the creativity of students.
The practical part brings research. The aim of the research is to find out how much the classroom atmosphere influences the creativity of students. I want to find out if the secondary school students are creative and if there is a difference of the degree of creativity and classroom atmosphere in different types of secondary schools. The practical part contains also a description of method selection and method application on the tested sample of students.
The final part of this work summarises the research conclusions and also brings ideas of their possible further applications.
Klíčová slova
Učitel, student, tvořivost, tvořivý proces, klima třídy.
Klíčová slova v angličtině
Teacher, student, creativity, process of creativity, classroom atmospeher
Rozsah průvodní práce
43 s., 13 s. příloh
Jazyk
CZ
Anotace
Tato práce se zabývá tvořivostí žáků a vlivem klimatu třídy na tvořivost. V teoretické části jsou rozebrány základní pojmy týkající se tvořivosti a faktorů, které ji ovlivňují. Práce rozebírá i klima třídy jako prostředí stimulující kreativitu žáků.
V praktické části je proveden výzkum zabývající se právě tím, zda má klima třídy vliv na tvořivost. Zabývám se otázkami zda jsou žáci střední školy tvořiví a zda má rozdílná odbornost školy vliv na tvořivost a klima třídy. Praktický část obsahuje
i popis výběru metody a aplikaci metody na testovací vzorek studentů.
V závěru práce jsou shrnuté poznatky z výzkumu a zamyšlení nad možnostmi dal-šího využití.
Anotace v angličtině
This work deals with the creativity of students and the influence of classroom at-mosphere on the creativity. The theoretical part focuses on basic terms concern-ing the creativity and the factors which influence the creativity. The work analyses also classroom atmosphere as environment stimulating the creativity of students.
The practical part brings research. The aim of the research is to find out how much the classroom atmosphere influences the creativity of students. I want to find out if the secondary school students are creative and if there is a difference of the degree of creativity and classroom atmosphere in different types of secondary schools. The practical part contains also a description of method selection and method application on the tested sample of students.
The final part of this work summarises the research conclusions and also brings ideas of their possible further applications.
Klíčová slova
Učitel, student, tvořivost, tvořivý proces, klima třídy.
Klíčová slova v angličtině
Teacher, student, creativity, process of creativity, classroom atmospeher
Zásady pro vypracování
1. Proveďte analýzu literárních pramenů k danému tématu. Zrekapitulujte současný stav studia klimatu třídy, tvořivosti a jejich vzájemného vztahu.
2. Na základě východisek představených v teoretické části práce vytvořte ideový a technický plán výzkumu. Pro zodpovězení výzkumných otázek proveďte výzkum u odpovídajícího výběrového souboru s použitím relevantních metod.
3. Proveďte analýzu získaných empirických údajů a formulujte závěry.
Zásady pro vypracování
1. Proveďte analýzu literárních pramenů k danému tématu. Zrekapitulujte současný stav studia klimatu třídy, tvořivosti a jejich vzájemného vztahu.
2. Na základě východisek představených v teoretické části práce vytvořte ideový a technický plán výzkumu. Pro zodpovězení výzkumných otázek proveďte výzkum u odpovídajícího výběrového souboru s použitím relevantních metod.
3. Proveďte analýzu získaných empirických údajů a formulujte závěry.
Seznam doporučené literatury
Dacey, J. S., & Lennon, K. H. (2002). Kreativita. Praha: Grada.
Dittrich, P. (1993).Pedagogicko-psychologická diagnostika. Jinočany: H&H.
Gavora,P. (1999). Akí sú moji žiaci? Bratislava: Práca.
Kolektiv autorů (1997). Tvořivostí učitele k tvořivosti žáků (Sborník z celostátního semináře pořádaného Pedagogickou fakultou MU dne 16.09.1997). Brno: Paido.
Lokšová, & Lokša (1999). Pozornost, motivace, relaxace a tvořivost dětí ve škole. Praha: Portál.
Petrová, A (1999). Tvořivost v teorii a praxi. Praha: Vodnář.
Seznam doporučené literatury
Dacey, J. S., & Lennon, K. H. (2002). Kreativita. Praha: Grada.
Dittrich, P. (1993).Pedagogicko-psychologická diagnostika. Jinočany: H&H.
Gavora,P. (1999). Akí sú moji žiaci? Bratislava: Práca.
Kolektiv autorů (1997). Tvořivostí učitele k tvořivosti žáků (Sborník z celostátního semináře pořádaného Pedagogickou fakultou MU dne 16.09.1997). Brno: Paido.
Lokšová, & Lokša (1999). Pozornost, motivace, relaxace a tvořivost dětí ve škole. Praha: Portál.
Petrová, A (1999). Tvořivost v teorii a praxi. Praha: Vodnář.