Bakalářská práce se zabývá kyberšikanou z pohledu žáků druhého stupně základní školy. Teoretická část pojednává o samotném pojmu tradiční (školní) šikana. Dále je popsán pojem kyberšikana, jak se projevuje, jaké jsou její druhy a prostředky. V rámci teoretické části se pozornost zaměřuje na samotné aktéry kyberšikany, právní důsledky kyberšikany, a také prevenci, jak se účelně bránit. V této části práce je uvedeno několik institucí, zabývajících se touto problematikou. Empirická část je věnována zjištění, jaké zkušenosti mají žáci druhého stupně základních škol s kyberšikanou. Dále je v této části popsán metodologický výzkum, výzkumný problém, výzkumné cíle a závěrečné výstupy. Výzkum byl prováděn anonymně dotazníkovým šetřením na vybraných školách zlínského kraje u žáků 6. 9. tříd.
Anotace v angličtině
This bachelor thesis deals with cyberbullying from the perspective of pupils of secondary school. The theoretical part treats the very notion of traditional (school) bullying followed by the explanation of the cyberbullying. How it manifests itself, what are its sorts and re-sources. The theoretical part is devoted to the actors of the cyberbullying themselves, legal consequences of cyberbullying, and the prevention, how to effectively defend. In this part is stated several institutions dealing with this issue. The empirical part is devoted to determine what experience pupils of primary schools have with cyberbullying. Furthermore, this section describes the methodological research, research problem, research objectives and final outcomes. The research was conducted anonymously questionnaire at selected schools of the Zlín Region for pupils 6 to 9 classes.
Klíčová slova
Tradiční (školní) šikana, kyberšikana, aktéři kyberšikany, agresor, oběť, prevence
Klíčová slova v angličtině
Traditional (school), bullying, cyberbullying, actor of cyberbullying, aggressor, victim, pre-vention
Rozsah průvodní práce
60 s.
Jazyk
CZ
Anotace
Bakalářská práce se zabývá kyberšikanou z pohledu žáků druhého stupně základní školy. Teoretická část pojednává o samotném pojmu tradiční (školní) šikana. Dále je popsán pojem kyberšikana, jak se projevuje, jaké jsou její druhy a prostředky. V rámci teoretické části se pozornost zaměřuje na samotné aktéry kyberšikany, právní důsledky kyberšikany, a také prevenci, jak se účelně bránit. V této části práce je uvedeno několik institucí, zabývajících se touto problematikou. Empirická část je věnována zjištění, jaké zkušenosti mají žáci druhého stupně základních škol s kyberšikanou. Dále je v této části popsán metodologický výzkum, výzkumný problém, výzkumné cíle a závěrečné výstupy. Výzkum byl prováděn anonymně dotazníkovým šetřením na vybraných školách zlínského kraje u žáků 6. 9. tříd.
Anotace v angličtině
This bachelor thesis deals with cyberbullying from the perspective of pupils of secondary school. The theoretical part treats the very notion of traditional (school) bullying followed by the explanation of the cyberbullying. How it manifests itself, what are its sorts and re-sources. The theoretical part is devoted to the actors of the cyberbullying themselves, legal consequences of cyberbullying, and the prevention, how to effectively defend. In this part is stated several institutions dealing with this issue. The empirical part is devoted to determine what experience pupils of primary schools have with cyberbullying. Furthermore, this section describes the methodological research, research problem, research objectives and final outcomes. The research was conducted anonymously questionnaire at selected schools of the Zlín Region for pupils 6 to 9 classes.
Klíčová slova
Tradiční (školní) šikana, kyberšikana, aktéři kyberšikany, agresor, oběť, prevence
Klíčová slova v angličtině
Traditional (school), bullying, cyberbullying, actor of cyberbullying, aggressor, victim, pre-vention
Zásady pro vypracování
Studium a zpracování odborné literatury.
Vymezení terminologie a východisek z oblasti teorie, prevence a řešení kyberšikany.
Zpracování projektu výzkumu a stanovení výzkumného problému.
Realizace kvantitativního výzkumu formou dotazníku.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat, včetně jejich interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro praxi.
Zásady pro vypracování
Studium a zpracování odborné literatury.
Vymezení terminologie a východisek z oblasti teorie, prevence a řešení kyberšikany.
Zpracování projektu výzkumu a stanovení výzkumného problému.
Realizace kvantitativního výzkumu formou dotazníku.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat, včetně jejich interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro praxi.
Seznam doporučené literatury
ČERNÁ, Alena. Kyberšikana: průvodce novým fenoménem. Vyd. 1. Praha: Grada, 2013, 150 s. Psyché (Grada). ISBN 978-80-247-4577-0.
FISCHER, Slavomil a Jiří ŠKODA. Sociální patologie: závažné sociálně patologické jevy, příčiny, prevence, možnosti řešení. 2., rozš. a aktualiz. vyd. Praha: Grada, 2014, 231 s. Psyché (Grada). ISBN 978-802-4750-460.
HOLLÁ, Katarína. Elektronické šikanovanie: nová forma agresie. 1. vyd. Bratislava: Iris, 2010, 92 s. ISBN 978-80-89256-58-7.
KOLÁŘ, Michal. Bolest šikanování: [cesta k zastaveni epidemie šikanování ve školách]. Vyd. 1. Praha: Portal, 2001, 255 p. ISBN 80-717-8513-X.
KOLÁŘ, Michal. Nová cesta k léčbě šikany. Vyd. 1. Praha: Portál, 2011, 332 s. ISBN 978-807-3678-715.
MULLER, Mary Margaret. Jak ochránit děti před pornografií na internetu. Vyd. 1. Praha: Portál, 2014, 167 s. ISBN 978-802-6206-941.
Seznam doporučené literatury
ČERNÁ, Alena. Kyberšikana: průvodce novým fenoménem. Vyd. 1. Praha: Grada, 2013, 150 s. Psyché (Grada). ISBN 978-80-247-4577-0.
FISCHER, Slavomil a Jiří ŠKODA. Sociální patologie: závažné sociálně patologické jevy, příčiny, prevence, možnosti řešení. 2., rozš. a aktualiz. vyd. Praha: Grada, 2014, 231 s. Psyché (Grada). ISBN 978-802-4750-460.
HOLLÁ, Katarína. Elektronické šikanovanie: nová forma agresie. 1. vyd. Bratislava: Iris, 2010, 92 s. ISBN 978-80-89256-58-7.
KOLÁŘ, Michal. Bolest šikanování: [cesta k zastaveni epidemie šikanování ve školách]. Vyd. 1. Praha: Portal, 2001, 255 p. ISBN 80-717-8513-X.
KOLÁŘ, Michal. Nová cesta k léčbě šikany. Vyd. 1. Praha: Portál, 2011, 332 s. ISBN 978-807-3678-715.
MULLER, Mary Margaret. Jak ochránit děti před pornografií na internetu. Vyd. 1. Praha: Portál, 2014, 167 s. ISBN 978-802-6206-941.
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
-
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Studentka představila záměr bakalářské práce. Prezentovala výzkumné otázky, výzkumný soubor a metodu sběru dat. Zkušební komise poukázala na nečitelnost dotazníku uvedeném v bakalářské práci. Mgr. Šalenová: jsou ve výzkumu výsledky, které Vás překvapily? Studentka odpověděla. Prezentovala výsledky výzkumu. Pro obhajobu použila nepřehlednou a nečitelnou prezentaci. Otázky k obhajobě byly zodpovězeny. Uveďte jiný způsob pro zobrazení výsledku. Studentka odpověděla nejasně.