Téma ''Výchovný aspekt učitelské profese‘‘ považuji za jedno z klíčových témat dnešní doby. Škola je jedním ze základních výchovných činitelů, které se podílí na utváření a formování nejen vědomostí, způsobilostí a zručností žáků, ale také i jejich vlastností, zájmů, postojů a jednání v různých životních situacích.
Pedagogové by měli svým zodpo-vědným přístupem ke svému povolání pomáhat mladým lidem orientovat se v dnešním světě složitých mezilidských vztahů a usnadnit jim pochopení svých vlastních potřeb.
Annotation in English
I consider ‘‘The educational aspect of a teaching profession‘‘ as one of the key topics of today. The school is one of the basic educational element that participates on creating and forming not only the knowledge, competence and skills of the pupils but also their qualities, interests, attitudes and behaving within particular life situations.
By the means of the pedagogues´ access to their occupation the pedagogues should help the young to orientate in today’s world which is full of the complicated interpersonal relationships and they should simplify them the understanding of their own needs.
Keywords
Výchova, pedagog, žák, volný čas, mládež
Keywords in English
education, pedagogue, pupil, leisure time, youth.
Length of the covering note
42 s.
Language
CZ
Annotation
Téma ''Výchovný aspekt učitelské profese‘‘ považuji za jedno z klíčových témat dnešní doby. Škola je jedním ze základních výchovných činitelů, které se podílí na utváření a formování nejen vědomostí, způsobilostí a zručností žáků, ale také i jejich vlastností, zájmů, postojů a jednání v různých životních situacích.
Pedagogové by měli svým zodpo-vědným přístupem ke svému povolání pomáhat mladým lidem orientovat se v dnešním světě složitých mezilidských vztahů a usnadnit jim pochopení svých vlastních potřeb.
Annotation in English
I consider ‘‘The educational aspect of a teaching profession‘‘ as one of the key topics of today. The school is one of the basic educational element that participates on creating and forming not only the knowledge, competence and skills of the pupils but also their qualities, interests, attitudes and behaving within particular life situations.
By the means of the pedagogues´ access to their occupation the pedagogues should help the young to orientate in today’s world which is full of the complicated interpersonal relationships and they should simplify them the understanding of their own needs.
Keywords
Výchova, pedagog, žák, volný čas, mládež
Keywords in English
education, pedagogue, pupil, leisure time, youth.
Research Plan
Zpracování teoretické částí - pojmosloví, základní vztahy
Zpracování praktické části formou zrovnávací analýzy a následního výzkumu
Zpracování výsledků formou doporučení pro praxi
Research Plan
Zpracování teoretické částí - pojmosloví, základní vztahy
Zpracování praktické části formou zrovnávací analýzy a následního výzkumu
Zpracování výsledků formou doporučení pro praxi
Recommended resources
ŠPIČÁK, J. Úvod do teorie a metodiky výchovné práce. Olomouc: UP, 1992.
NĚMEC, J. Od prožívaní k požitkářství. Brno: Paido, 2002. ISBN 80-7315-006-9. PELIKÁN, J. Výchova jako teoretický problém. Ostrava: Amosium servis, 1995. ISBN 80-85498-27-8.
Správa UNESCO. Vzdelávanie pre 21. st. Učenie je skryté bohatstvo. Praha: Ústav výskumu a rozvoja školstva PedF UK, 1997.
STŘELEC, S. et al. Studie z teorie a metodiky výchovy I. Brno: Paido, 1998., VYSKOČILOVÁ, E. Psychosomatická kondice jako základ schopnosti vychovávat. In. ŠVEC, V. a kol. Cesty k učitelské profesi: utváření a rozvíjení pedagogických dovedností. Brno: Paido, 2002, s. 13-35.
KUČEROVÁ, S. Úvod do pedagogické antropologie a analogie.Brno, 1990, s. 38-39.
Recommended resources
ŠPIČÁK, J. Úvod do teorie a metodiky výchovné práce. Olomouc: UP, 1992.
NĚMEC, J. Od prožívaní k požitkářství. Brno: Paido, 2002. ISBN 80-7315-006-9. PELIKÁN, J. Výchova jako teoretický problém. Ostrava: Amosium servis, 1995. ISBN 80-85498-27-8.
Správa UNESCO. Vzdelávanie pre 21. st. Učenie je skryté bohatstvo. Praha: Ústav výskumu a rozvoja školstva PedF UK, 1997.
STŘELEC, S. et al. Studie z teorie a metodiky výchovy I. Brno: Paido, 1998., VYSKOČILOVÁ, E. Psychosomatická kondice jako základ schopnosti vychovávat. In. ŠVEC, V. a kol. Cesty k učitelské profesi: utváření a rozvíjení pedagogických dovedností. Brno: Paido, 2002, s. 13-35.
KUČEROVÁ, S. Úvod do pedagogické antropologie a analogie.Brno, 1990, s. 38-39.