Bakalářská práce se zabývá problematikou volného času a jeho náplní v domově pro osoby se zdravotním postižením z pohledu jeho pracovníků a klientů. Teoretická část se zaměřuje na charakteristiku osob s mentálním postižením, na problematiku volného času, a to jak z hlediska obecného, tak ve vztahu ke konkrétnímu zařízení sociálních služeb - Domovu pro osoby se zdravotním postižením BARBORKA. V praktické části seznamuje bakalářská práce s metodologickými aspekty vlastního kvalitativního šetření na bázi polostrukturovaných interview a seznamuje s jeho výsledky. Vyhodnocení bude provedeno pomocí dílčích postupů zakotvené teorie otevřeného a axiálního kódování doplněno dílčím závěrem s vlastním komentářem.
Anotace v angličtině
My bachelor dissertation deals with the topic of free time and its utilization in the home for disabled people considering the standpoint of its employees as well as considering the standpoint of clients. The theoretical part is aimed at the characteristics of disabled people and at the topic of free time. This is done from the general point of view as well as in the relation to the particular welfare centre Home for disabled people BARBORKA. In its practical part my bachelor dissertation deals with the free time in the home for disabled people, considering the standpoint of mentally handicapped users as well as the standpoint of employees. The assessment was performed using the enshrined theory method and completed with the partial conclusion with the own comment.
Klíčová slova
zařízení sociálních služeb, volný čas, osoba s mentálním postižením, sociální zařízení pro osoby se zdravotním postižením, denní stacionář
Klíčová slova v angličtině
welfare centre, free time, mentally handicapped person, welfare centre for disa-bled people, day care centre
Rozsah průvodní práce
55s. (94 867 znaků)
Jazyk
CZ
Anotace
Bakalářská práce se zabývá problematikou volného času a jeho náplní v domově pro osoby se zdravotním postižením z pohledu jeho pracovníků a klientů. Teoretická část se zaměřuje na charakteristiku osob s mentálním postižením, na problematiku volného času, a to jak z hlediska obecného, tak ve vztahu ke konkrétnímu zařízení sociálních služeb - Domovu pro osoby se zdravotním postižením BARBORKA. V praktické části seznamuje bakalářská práce s metodologickými aspekty vlastního kvalitativního šetření na bázi polostrukturovaných interview a seznamuje s jeho výsledky. Vyhodnocení bude provedeno pomocí dílčích postupů zakotvené teorie otevřeného a axiálního kódování doplněno dílčím závěrem s vlastním komentářem.
Anotace v angličtině
My bachelor dissertation deals with the topic of free time and its utilization in the home for disabled people considering the standpoint of its employees as well as considering the standpoint of clients. The theoretical part is aimed at the characteristics of disabled people and at the topic of free time. This is done from the general point of view as well as in the relation to the particular welfare centre Home for disabled people BARBORKA. In its practical part my bachelor dissertation deals with the free time in the home for disabled people, considering the standpoint of mentally handicapped users as well as the standpoint of employees. The assessment was performed using the enshrined theory method and completed with the partial conclusion with the own comment.
Klíčová slova
zařízení sociálních služeb, volný čas, osoba s mentálním postižením, sociální zařízení pro osoby se zdravotním postižením, denní stacionář
Klíčová slova v angličtině
welfare centre, free time, mentally handicapped person, welfare centre for disa-bled people, day care centre
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury.
Vymezení terminologie a teoretických východisek z oblasti volného času, mentálního postižení a zařízení sociálních služeb.
Příprava metodiky empirické části, zpracování projektu výzkumu a stanovení výzkumného problému.
Realizace kvalitativního výzkumu formou polostrukturovaného interview.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat, včetně jejich interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro praxi.
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury.
Vymezení terminologie a teoretických východisek z oblasti volného času, mentálního postižení a zařízení sociálních služeb.
Příprava metodiky empirické části, zpracování projektu výzkumu a stanovení výzkumného problému.
Realizace kvalitativního výzkumu formou polostrukturovaného interview.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat, včetně jejich interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro praxi.
Seznam doporučené literatury
CHRÁSKA, Miroslav. Metody pedagogického výzkumu: základy kvantitativního výzkumu. Praha: Grada, 2007. ISBN 978-80-247-1369-4.
PÁVKOVÁ, Jiřina. Pedagogika volného času. Praha: Portál, 2008. ISBN 978-80-7367-423-6.
PIPEKOVÁ, Jarmila. Kapitoly ze speciální pedagogiky. Brno: Paido, 2010. ISBN 978-80-7315-198-0.
ŠVARCOVÁ, Iva. Mentální retardace. Praha: Portál, 2006. ISBN 80-7367-060-7.
VALENTA, Milan a Ondrej MÜLLER. Psychopedie. Praha: Parta, 2007. ISBN 978-80-7320-099-2.
Seznam doporučené literatury
CHRÁSKA, Miroslav. Metody pedagogického výzkumu: základy kvantitativního výzkumu. Praha: Grada, 2007. ISBN 978-80-247-1369-4.
PÁVKOVÁ, Jiřina. Pedagogika volného času. Praha: Portál, 2008. ISBN 978-80-7367-423-6.
PIPEKOVÁ, Jarmila. Kapitoly ze speciální pedagogiky. Brno: Paido, 2010. ISBN 978-80-7315-198-0.
ŠVARCOVÁ, Iva. Mentální retardace. Praha: Portál, 2006. ISBN 80-7367-060-7.
VALENTA, Milan a Ondrej MÜLLER. Psychopedie. Praha: Parta, 2007. ISBN 978-80-7320-099-2.
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
-
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Studentka vymezila teoretická východiska práce, blíže se věnovala praktické části práce a realizaci výzkumného šetření. Studentka popsala metodologii praktické části a odpovídala na otázky k obhajobě. Uvedena byla také doporučení pro praxi.