Bakalářská práce se věnuje problematice seniorů a zkoumá způsob integrace do společnosti a kvalitu životního stylu. Cesta ke spokojenému stáří je systematické utváření harmonického a smysluplného žití, rozvoji osobních zájmů, tvůrčí činnosti, či udržování sociálních kontaktů. Teoretická část je zaměřena na proces stáří a stárnutí, aktivní životní styl, služby sociálního zabezpečení a možnosti využití reminiscenční terapie. Dále se zaměřuje na lidské potřeby ve stáří a možnosti ve vzdělávání. Cílem mé práce je poukázat, jak lze prožívat radostné stáří, zejména pomocí vzdělávacích a volnočasových aktivit. Praktická část je zpracována pomocí kvantitativního výzkumu a zjišťuje, jak jsou senioři spokojeni se svým životem v penzi, jaké využívají vzdělávací aktivity a jakým způsobem tráví svůj volný čas. Výzkumná metoda byla zvolena formou dotazníku.
Anotace v angličtině
This theses devotes to the problems of seniors and studies the way of integration tohether with the quality of thein lifestyle. The way toward enjoyable period of the old age means the systematic creation of harmonious and meaningful lifestyle, developing of personal interests, creativity and maintaing of social contacts. Its theoretical part is centred on the process of the old age and senescence, aktive lifestyle, social services as well as on the posibility of using reminiscent therapy. The aim of my work is to prove and point out how feasible it can be to go through enjoyable old age, especially with the help of educatibility and lemure needs. The second, practical part deals with the help of qualitative research and finds out how the seniors are satisfied with thein living in pension and chat thein possibili-ties of education are like. The completing of questionaires was adopted as a method of this research.
Klíčová slova
stáří, autonomie, senior, zdravotní péče, empatie
Klíčová slova v angličtině
the old age, self rule, senior, medici help, empathy 1
Rozsah průvodní práce
66 s. (88 443)
Jazyk
CZ
Anotace
Bakalářská práce se věnuje problematice seniorů a zkoumá způsob integrace do společnosti a kvalitu životního stylu. Cesta ke spokojenému stáří je systematické utváření harmonického a smysluplného žití, rozvoji osobních zájmů, tvůrčí činnosti, či udržování sociálních kontaktů. Teoretická část je zaměřena na proces stáří a stárnutí, aktivní životní styl, služby sociálního zabezpečení a možnosti využití reminiscenční terapie. Dále se zaměřuje na lidské potřeby ve stáří a možnosti ve vzdělávání. Cílem mé práce je poukázat, jak lze prožívat radostné stáří, zejména pomocí vzdělávacích a volnočasových aktivit. Praktická část je zpracována pomocí kvantitativního výzkumu a zjišťuje, jak jsou senioři spokojeni se svým životem v penzi, jaké využívají vzdělávací aktivity a jakým způsobem tráví svůj volný čas. Výzkumná metoda byla zvolena formou dotazníku.
Anotace v angličtině
This theses devotes to the problems of seniors and studies the way of integration tohether with the quality of thein lifestyle. The way toward enjoyable period of the old age means the systematic creation of harmonious and meaningful lifestyle, developing of personal interests, creativity and maintaing of social contacts. Its theoretical part is centred on the process of the old age and senescence, aktive lifestyle, social services as well as on the posibility of using reminiscent therapy. The aim of my work is to prove and point out how feasible it can be to go through enjoyable old age, especially with the help of educatibility and lemure needs. The second, practical part deals with the help of qualitative research and finds out how the seniors are satisfied with thein living in pension and chat thein possibili-ties of education are like. The completing of questionaires was adopted as a method of this research.
Klíčová slova
stáří, autonomie, senior, zdravotní péče, empatie
Klíčová slova v angličtině
the old age, self rule, senior, medici help, empathy 1
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury.
Vymezení pojmů a teoretických východisek z oblasti edukace seniorů a psychosociálních aspektů kvality života seniorů.
Příprava metodiky výzkumné části, zpracování projektu výzkumu a stanovení výzkumného problému.
Realizace kvantitativně orientovaného výzkumu metodou dotazníku.
Zpracování a vyhodnocení dat, včetně jejich interpretace.
Vyvození závěrů na základě výsledků, shrnutí a doporučení pro praxi.
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury.
Vymezení pojmů a teoretických východisek z oblasti edukace seniorů a psychosociálních aspektů kvality života seniorů.
Příprava metodiky výzkumné části, zpracování projektu výzkumu a stanovení výzkumného problému.
Realizace kvantitativně orientovaného výzkumu metodou dotazníku.
Zpracování a vyhodnocení dat, včetně jejich interpretace.
Vyvození závěrů na základě výsledků, shrnutí a doporučení pro praxi.
Seznam doporučené literatury
KRAUS, Blahoslav a Věra POLÁČKOVÁ. Člověk, prostředí, výchova. Brno: Paido, 2001. ISBN 8073150042.
KOLESÁROVÁ, Karolína a Petr SAK. Sociologie stáří a seniorů. Praha: Garda, 2012. ISBN 9788024738505.
DVOŘÁČKOVÁ, Dagmar. Kvalita života seniorů v domovech pro seniory. Praha: Grada, 2012. ISBN 9788024741383.
JIRÁK, Roman etal. Gerontopsychiatrie. Praha: Galén, 2013. ISBN 9788072628735.
KOLEKTIV AUTORŮ. Přehled vývojové psychologie. Olomouc. 2003. ISBN 8024406292.
Seznam doporučené literatury
KRAUS, Blahoslav a Věra POLÁČKOVÁ. Člověk, prostředí, výchova. Brno: Paido, 2001. ISBN 8073150042.
KOLESÁROVÁ, Karolína a Petr SAK. Sociologie stáří a seniorů. Praha: Garda, 2012. ISBN 9788024738505.
DVOŘÁČKOVÁ, Dagmar. Kvalita života seniorů v domovech pro seniory. Praha: Grada, 2012. ISBN 9788024741383.
JIRÁK, Roman etal. Gerontopsychiatrie. Praha: Galén, 2013. ISBN 9788072628735.
KOLEKTIV AUTORŮ. Přehled vývojové psychologie. Olomouc. 2003. ISBN 8024406292.
Přílohy volně vložené
1 CD ROM
Přílohy vázané v práci
grafy, tabulky
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Studentka představila záměr bakalářské práce. Konkrétně uvedla design výzkumu a poté se zaměřila na konkrétní výsledky výzkumu. Studentka zodpověděla otázky k obhajobě. Dr. Hladík: vy jste použila standardizovaný dotazník? Ano. Kdo je autorem? Chráska. Dr. Hladík: ne, pan profesor není autorem. Dále poukázal na to, že dotazník není standardizovaný.