Listina práv a svobod zajištuje občanům ČR právo na vzdělání. Je dokonce uzákoněna
povinnost základní školní docházky. Některé děti ovšem tuto povinnost nesplňují a to
z různých důvodů. Většinou jsou na vině rodiče, kteří zákon nedodržují, nebo ho dodržují jen
částečně. Proto jsou tyto děti z nařízení soudu rodinám odebírány a umisťovány v dětských
domovech, kde se dětem potřebného vzdělání dostane. Ovšem některé děti trpí poruchami
chování, soustředění, hyperaktivity. Proto jsou takové děti umisťovány do dětských domovů
se školou. Jaká je zde péče o tyto děti? Je kvalitní? Je profesionální? Jak děti nesou odloučení
od rodiny a kamarádů? Jaký mají děti vztah k institucím jako jsou soudy, PČR, aprobační
služba, dětské domovy se školou? Jak děti vnímají své učitele a vychovatele? Je vůbec ústavní
péče pro děti lepší, než život v rozvrácené nebo neúplné rodině, kde na dítě jeden z rodičů
nestačí a je vychováváno ulicí?
Anotace v angličtině
The Charter of Rights and Freedoms guarantees the right to education for citizens of the
Czech Republic. The basic education is even duty of law. Some children, however, don´t
fulfill this obligation for different reasons. The parents are mostly blame because they don´t
respect the law or they respect it only partially. It is a main reason why their children are
taken by court from families and placed in a children institute where children receive the
necessary education. However some children suffer from behavioral disorders, concentration
and hyperactivity. Therefore such children are placed in children institute with school
education. What is the care of these children? Is it good? Is it a professional? How do children
accept the separation from family and friends? What is the relationship of the children to
institutions such as the courts, Police, approbation service, children institute with school
education? How do children perceive their teachers and educators? Is it institutional care for
children better than life in dysfunctional or single-parent family where the one parent is
unable to educate the child who is finally grows up on the street?
Klíčová slova
dětský domov se školou, děti, pedagogové, výchova a vzdělání, rodina
Klíčová slova v angličtině
Children´s Homes with School, children, pedagogues, education, family
Rozsah průvodní práce
67 s
Jazyk
CZ
Anotace
Listina práv a svobod zajištuje občanům ČR právo na vzdělání. Je dokonce uzákoněna
povinnost základní školní docházky. Některé děti ovšem tuto povinnost nesplňují a to
z různých důvodů. Většinou jsou na vině rodiče, kteří zákon nedodržují, nebo ho dodržují jen
částečně. Proto jsou tyto děti z nařízení soudu rodinám odebírány a umisťovány v dětských
domovech, kde se dětem potřebného vzdělání dostane. Ovšem některé děti trpí poruchami
chování, soustředění, hyperaktivity. Proto jsou takové děti umisťovány do dětských domovů
se školou. Jaká je zde péče o tyto děti? Je kvalitní? Je profesionální? Jak děti nesou odloučení
od rodiny a kamarádů? Jaký mají děti vztah k institucím jako jsou soudy, PČR, aprobační
služba, dětské domovy se školou? Jak děti vnímají své učitele a vychovatele? Je vůbec ústavní
péče pro děti lepší, než život v rozvrácené nebo neúplné rodině, kde na dítě jeden z rodičů
nestačí a je vychováváno ulicí?
Anotace v angličtině
The Charter of Rights and Freedoms guarantees the right to education for citizens of the
Czech Republic. The basic education is even duty of law. Some children, however, don´t
fulfill this obligation for different reasons. The parents are mostly blame because they don´t
respect the law or they respect it only partially. It is a main reason why their children are
taken by court from families and placed in a children institute where children receive the
necessary education. However some children suffer from behavioral disorders, concentration
and hyperactivity. Therefore such children are placed in children institute with school
education. What is the care of these children? Is it good? Is it a professional? How do children
accept the separation from family and friends? What is the relationship of the children to
institutions such as the courts, Police, approbation service, children institute with school
education? How do children perceive their teachers and educators? Is it institutional care for
children better than life in dysfunctional or single-parent family where the one parent is
unable to educate the child who is finally grows up on the street?
Klíčová slova
dětský domov se školou, děti, pedagogové, výchova a vzdělání, rodina
Klíčová slova v angličtině
Children´s Homes with School, children, pedagogues, education, family
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury.
Vymezení terminologie a teoretických východisek z oblasti sociální pedagogiky, sociální psychologie, rodiny, školy a institucionální péče.
Příprava metodiky empirické části, zpracování projektu výzkumu a stanovení výzkumného problému.
Realizace kvantitativního výzkumu formou dotazníku.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat, včetně jejich interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro praxi.
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury.
Vymezení terminologie a teoretických východisek z oblasti sociální pedagogiky, sociální psychologie, rodiny, školy a institucionální péče.
Příprava metodiky empirické části, zpracování projektu výzkumu a stanovení výzkumného problému.
Realizace kvantitativního výzkumu formou dotazníku.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat, včetně jejich interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro praxi.
Seznam doporučené literatury
ČAPEK, Robert. Odměny a tresty ve školní praxi. Praha: Grada, 2014. ISBN 978-80-247-4639-5.
FISCHER, Slavomír, ŠKODA, Jiří. Sociální patologie. Praha: Grada, 2009. ISBN 80-7013-259-0.
KAST, Veréna. Úzkost a její smysl. Praha: Portál, 2012. ISBN 978-80-267-0160-1.
PRAŠKO, Jan a kol. Poruchy osobnosti.Praha: Portál, 2009. ISBN 80-7178-737-X.
PROCHÁZKA, Miroslav. Sociální pedagogika. Praha: Grada, 2012. ISBN 978-80-247-3470-5.
Seznam doporučené literatury
ČAPEK, Robert. Odměny a tresty ve školní praxi. Praha: Grada, 2014. ISBN 978-80-247-4639-5.
FISCHER, Slavomír, ŠKODA, Jiří. Sociální patologie. Praha: Grada, 2009. ISBN 80-7013-259-0.
KAST, Veréna. Úzkost a její smysl. Praha: Portál, 2012. ISBN 978-80-267-0160-1.
PRAŠKO, Jan a kol. Poruchy osobnosti.Praha: Portál, 2009. ISBN 80-7178-737-X.
PROCHÁZKA, Miroslav. Sociální pedagogika. Praha: Grada, 2012. ISBN 978-80-247-3470-5.
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
-
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Student prezentoval cíl teoretické i praktické části bakalářské práce. Byl vyzván, aby prezentoval design výzkumu a výsledky výzkumného šetření. Kdo byl výzkumným souborem? 80 respondentů, dětí. Student prezentoval bakalářskou práci s extrémním subjektivním zabarvením. Výsledky neuváděl věcně a jasně. Zkušební komise diskutovala jak nad způsobem prezentace bakalářské práce, tak nad závěry, které z ní vyplývají. Dr. Hrbáčková připomínkovala zpracování grafů bez uvedení popisu dat.