Tématem bakalářské práce jsou specifika v ošetřovatelské péči o osoby s Downovým syndromem. Práce je rozdělena na část teoretickou a praktickou. V teoretické části je vymezena diagnóza Downova syndromu, seznámení s historickým vývojem této diagnózy, s jejími specifickými rysy a s možnostmi diagnostiky. Dále je popsána úloha sester v rámci péče o osoby s Downovým syndromem a různé formy alternativní komunikace. Na základě výsledků dotazníkového šetření je v praktické části vyhodnocena rozlišnost péče o klienty s touto vrozenou genetickou vadou a se zájmem všeobecných sester se v této problematice dále vzdělávat. Dále pak práce informuje o úrovni spolupráce s rodinnými příslušníky při hospitalizaci klienta s Downovým syndromem.
Anotace v angličtině
The topic of the Bachelor thesis is the specifics of nursing care for people with Down syndrome. The work is divided into theoretical and practical part. In the theoretical part the diagnosis of Down syndrome is defined, the thesis introduces to readers with the historical development of this diagnosis, with its specific features, with the possibilities of diagnostics. Also describes to the role of nurses in the care of people with Down syndrome and various forms of alternative communication. Based on the results of questionnaire survey there is in the practical part evaluation of the diversity of care for clients with this congenital genetic defect and interest of nurses in further education in this field. The thesis then informs about the level of cooperation with family members during hospitalization of client with Down syndrome.
Down´s syndrome, nursing care, diagnostics, alternative communication, family.
Rozsah průvodní práce
76 s.
Jazyk
CZ
Anotace
Tématem bakalářské práce jsou specifika v ošetřovatelské péči o osoby s Downovým syndromem. Práce je rozdělena na část teoretickou a praktickou. V teoretické části je vymezena diagnóza Downova syndromu, seznámení s historickým vývojem této diagnózy, s jejími specifickými rysy a s možnostmi diagnostiky. Dále je popsána úloha sester v rámci péče o osoby s Downovým syndromem a různé formy alternativní komunikace. Na základě výsledků dotazníkového šetření je v praktické části vyhodnocena rozlišnost péče o klienty s touto vrozenou genetickou vadou a se zájmem všeobecných sester se v této problematice dále vzdělávat. Dále pak práce informuje o úrovni spolupráce s rodinnými příslušníky při hospitalizaci klienta s Downovým syndromem.
Anotace v angličtině
The topic of the Bachelor thesis is the specifics of nursing care for people with Down syndrome. The work is divided into theoretical and practical part. In the theoretical part the diagnosis of Down syndrome is defined, the thesis introduces to readers with the historical development of this diagnosis, with its specific features, with the possibilities of diagnostics. Also describes to the role of nurses in the care of people with Down syndrome and various forms of alternative communication. Based on the results of questionnaire survey there is in the practical part evaluation of the diversity of care for clients with this congenital genetic defect and interest of nurses in further education in this field. The thesis then informs about the level of cooperation with family members during hospitalization of client with Down syndrome.
Down´s syndrome, nursing care, diagnostics, alternative communication, family.
Zásady pro vypracování
Nastudovat odbornou literaturu související s tématem bakalářské práce.
Vymezit pojmy a teoretická východiska Downova syndromu, diagnostiky, úlohy sestry v péči o osoby s Downovým syndromem, edukace.
Připravit metodiku průzkumné části bakalářské práce.
Realizovat průzkum metodou dotazníkového šetření.
Vyhodnotit a interpretovat výsledky šetření.
Prezentovat výsledky šetření, shrnout a navrhnout doporučení pro praxi.
Zásady pro vypracování
Nastudovat odbornou literaturu související s tématem bakalářské práce.
Vymezit pojmy a teoretická východiska Downova syndromu, diagnostiky, úlohy sestry v péči o osoby s Downovým syndromem, edukace.
Připravit metodiku průzkumné části bakalářské práce.
Realizovat průzkum metodou dotazníkového šetření.
Vyhodnotit a interpretovat výsledky šetření.
Prezentovat výsledky šetření, shrnout a navrhnout doporučení pro praxi.
Seznam doporučené literatury
SADLER, Thomas. Langmanova lékařská embryologie. 1. české vyd. Praha: Grada, 2011. 414 s. ISBN 978-80-247-2640-30.
SELIKOWITZ, Mark. Downův syndrom: defince a příčiny, vývoj dítěte, výchova a vzdělávání, dospělost. Vyd. 1. Praha: Portál, 2004. 322 s. ISBN 80-7178-973-9.
VÁGNEROVÁ, Marie, Iva STRNADOVÁ a Lenka KREJČOVÁ. Náročné mateřství: být matkou postiženého dítěte. Vyd. 1. Praha: Karolinum, 2009. 333 s. ISBN 978-80-246-1616-2.
ZUCKOFF, Mitchell. Naia se smí narodit. Vyd. 1. Praha: Portál, 2004. 322 s. ISBN 80-7178-827-9.
Obstetric Ultrasound- Made Easy. Oxford, Velká Británie: Elsevier Science Limited, 2003. 184 s. ISBN 0-443-07013-X.
Seznam doporučené literatury
SADLER, Thomas. Langmanova lékařská embryologie. 1. české vyd. Praha: Grada, 2011. 414 s. ISBN 978-80-247-2640-30.
SELIKOWITZ, Mark. Downův syndrom: defince a příčiny, vývoj dítěte, výchova a vzdělávání, dospělost. Vyd. 1. Praha: Portál, 2004. 322 s. ISBN 80-7178-973-9.
VÁGNEROVÁ, Marie, Iva STRNADOVÁ a Lenka KREJČOVÁ. Náročné mateřství: být matkou postiženého dítěte. Vyd. 1. Praha: Karolinum, 2009. 333 s. ISBN 978-80-246-1616-2.
ZUCKOFF, Mitchell. Naia se smí narodit. Vyd. 1. Praha: Portál, 2004. 322 s. ISBN 80-7178-827-9.
Obstetric Ultrasound- Made Easy. Oxford, Velká Británie: Elsevier Science Limited, 2003. 184 s. ISBN 0-443-07013-X.
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
grafy, tabulky
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Z jakého důvodu byly vyřazeny dva dotazníky (uvádíte na s. 37) a proč nebylo vyřazeno i 5 dotazníků od respondentek, které se s osobami s DS "nikdy nesetkaly"? (dr. Krátká)
Které výsledky Vás nejvíce překvapily? (dr. Krátká)
Vymezte kritéria pro výběr respondentek (sester), které se účastnily výzkumného šetření. (dr. Chrastina)
Uveďte, prosím, na základě čeho (jakých informací, poznatků) byly vymezeny jednotlivé položky dotazníku, a především nabízené možnosti. (dr. Chrastina)
Popište, prosím, jak jednotlivé kapitoly teoretické části souvisejí s položkami dotazníku. Myslíte si, že všechny kapitoly v práci jsou uvedeny vhodně směrem ke zjišťovaným informacím? (dr. Chrastina)
Vyjádřete se, prosím, k tvrzením, která uvádíte:
''U všech odběrů je možné, že se výsledky nějakým způsobem znehodnotí, což je pro rodiče i plod traumatizující (Selikowitz, 2005, s. 193)''. (s. 16)
V položce dotazníku č. 27: jaký je rozdíl mezi odpověďmi ''ANO - SPÍŠE ANO - NE - SPÍŠE NE, PRAXE JE JINÁ''. Jak jsou tyto odpovědi odlišitelné, a především měřitelné?
Opravdu je tvrzení ''Dotazníkovým šetřením bylo potvrzeno, že ve zdravotnictví je spousta empatických sester, které mají zájmem se dále vzdělávat v problematice Downova syndromu'' (s. 68) pravdivé? Jak jste zjišťovala empatii a samotný zájem se vzdělávat?
''Pečovat o dítě či dospělého s Downovým syndromem je velmi náročné jak pro pečující personál, tak i pro rodinu''. Lze, prosím, tohle tvrzení podložit bakalářskou prací? (dr. Chrastina)
Uveďte, jaká jsou tedy ona samotná specifika ošetřovatelské péče ve vztahu ke klientele s Downovým syndromem? Kde jsou tato ''specifika'', prosím, v práci zjištěna, popsána
a předložena? (dr. Chrastina)
Studentka reagovala na dotazy komise pohotově a věcně.