Bakalářská práce se zabývá tématem Sexuální výchova v rodině u dětí mladšího školního věku. Teoretická část je rozdělena do čtyř kapitol, kdy v první kapitole je popsán vývoj jedince se zaměřením na životní období mladšího školního věku. Charakterizováno je také období dospívání spolu s faktory ovlivňujícími vývoj jedince. Druhá kapitola se zabývá psychofyziologií lidské sexuality. Definován je sex a sexualita, historie sexuálního chování, sexuální identifikace, sexuální orientace a sexuální emoce. Třetí kapitola se zabývá rodinou. Popsána je role rodiny, typy rodin a jejich poruchy. Poslední kapitola popisuje sexuální výchovu a její cíle, rozlišuje sexuální výchovu ve škole a v rodině. Uvedeny jsou pravidla sexuální výchovy a zásady komunikace s dětmi.
Praktickou část práce tvoří kvantitativní výzkum, který je zaměřen na ženy i muže rodiče, kteří mají zkušenost s výchovou dítěte mladšího školního věku. Zvoleny jsou čtyři cíle, které zjišťují průběh sexuální výchovy v rodině.
Anotace v angličtině
This Bachelor thesis deals with the topic of Family Sexual Education for Younger School Age Children. The theoretical part is dividend into four chapters, the first chapter describes the develepment of an individual, focusing on the younger school age. Adolescence is characterized, including the factors that influence the development. The sekond chapter deals with psychofysiology of human sexuality. Sex and sexuality, history of sexual behavior, sexual identity, sexual orientation and sexual emotions are defined. The third chapter deals with the family. It is described the role of family, types of families and their disorders. The last chapter is about sexual education and its objectives. It is distinguished by sexual education at school and in the family. They are given sexual education rules and priciples of communication with children.
The practical part consists of quantitative research, which focuses on women and men parents who have experience with rating a younger school age child.There are selected four objectives, which determine the course of sexual education in the family.
Klíčová slova
sexuální výchova, mladší školní věk, dospívání, sex, sexualita, rodina, komunikace
Klíčová slova v angličtině
sexual education, younger school age, adolescence, sex, sexuality, family, cummunication
Rozsah průvodní práce
66 s. (73 228 znaků)
Jazyk
CZ
Anotace
Bakalářská práce se zabývá tématem Sexuální výchova v rodině u dětí mladšího školního věku. Teoretická část je rozdělena do čtyř kapitol, kdy v první kapitole je popsán vývoj jedince se zaměřením na životní období mladšího školního věku. Charakterizováno je také období dospívání spolu s faktory ovlivňujícími vývoj jedince. Druhá kapitola se zabývá psychofyziologií lidské sexuality. Definován je sex a sexualita, historie sexuálního chování, sexuální identifikace, sexuální orientace a sexuální emoce. Třetí kapitola se zabývá rodinou. Popsána je role rodiny, typy rodin a jejich poruchy. Poslední kapitola popisuje sexuální výchovu a její cíle, rozlišuje sexuální výchovu ve škole a v rodině. Uvedeny jsou pravidla sexuální výchovy a zásady komunikace s dětmi.
Praktickou část práce tvoří kvantitativní výzkum, který je zaměřen na ženy i muže rodiče, kteří mají zkušenost s výchovou dítěte mladšího školního věku. Zvoleny jsou čtyři cíle, které zjišťují průběh sexuální výchovy v rodině.
Anotace v angličtině
This Bachelor thesis deals with the topic of Family Sexual Education for Younger School Age Children. The theoretical part is dividend into four chapters, the first chapter describes the develepment of an individual, focusing on the younger school age. Adolescence is characterized, including the factors that influence the development. The sekond chapter deals with psychofysiology of human sexuality. Sex and sexuality, history of sexual behavior, sexual identity, sexual orientation and sexual emotions are defined. The third chapter deals with the family. It is described the role of family, types of families and their disorders. The last chapter is about sexual education and its objectives. It is distinguished by sexual education at school and in the family. They are given sexual education rules and priciples of communication with children.
The practical part consists of quantitative research, which focuses on women and men parents who have experience with rating a younger school age child.There are selected four objectives, which determine the course of sexual education in the family.
Klíčová slova
sexuální výchova, mladší školní věk, dospívání, sex, sexualita, rodina, komunikace
Klíčová slova v angličtině
sexual education, younger school age, adolescence, sex, sexuality, family, cummunication
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury k danému tématu, přípravná fáze bakalářské práce, stanovení a formulace cílů.
Vypracování teoretické části bakalářské práce (sexualita, edukace, rodičovství, dospívání, období mladšího věku)
Sestavení dotazníku a realizace dotazníkového šetření.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat a jejich interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu a jejich shrnutí, včetně možností aplikace do praxe.
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury k danému tématu, přípravná fáze bakalářské práce, stanovení a formulace cílů.
Vypracování teoretické části bakalářské práce (sexualita, edukace, rodičovství, dospívání, období mladšího věku)
Sestavení dotazníku a realizace dotazníkového šetření.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat a jejich interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu a jejich shrnutí, včetně možností aplikace do praxe.
Seznam doporučené literatury
Děti a jejich sexualita: rádce pro rodiče a pedagogy, 2014, 1. vyd. Brno CPress, 200 s. ISBN 978-80-264-0290-9.
JANIŠ, Kamil a Dagmar MARKOVÁ, 2007, Příspěvek k základům sexuální výchovy. Vyd. 1. Hradec Králové: Gaudeamus, 77 s. ISBN 978-80-7041-621-1.
MITCHELL, Peter, Fenja ZIEGLER a Peter MITCHELL, 201,. Fundamentals of developmental psychology [online]. 2nd ed. New York: Psychology Press, 308 s. [cit. 2015-12-09]. ISBN 18-487-2051-3.
ŠULOVÁ, Lenka, Tomáš FAIT a Petr WEISS, c2011, Výchova k sexuálně reprodukčnímu zdraví. Praha: Maxdorf, 439 s. ISBN 978-80-7345-238-4.
THOROVÁ, Kateřina. 2015. Vývojová psychologie: proměny lidské psychiky od početí po smrt, Vyd. 1. Praha: Portál, 575 s. ISBN 978-80-262-0714-6.
Seznam doporučené literatury
Děti a jejich sexualita: rádce pro rodiče a pedagogy, 2014, 1. vyd. Brno CPress, 200 s. ISBN 978-80-264-0290-9.
JANIŠ, Kamil a Dagmar MARKOVÁ, 2007, Příspěvek k základům sexuální výchovy. Vyd. 1. Hradec Králové: Gaudeamus, 77 s. ISBN 978-80-7041-621-1.
MITCHELL, Peter, Fenja ZIEGLER a Peter MITCHELL, 201,. Fundamentals of developmental psychology [online]. 2nd ed. New York: Psychology Press, 308 s. [cit. 2015-12-09]. ISBN 18-487-2051-3.
ŠULOVÁ, Lenka, Tomáš FAIT a Petr WEISS, c2011, Výchova k sexuálně reprodukčnímu zdraví. Praha: Maxdorf, 439 s. ISBN 978-80-7345-238-4.
THOROVÁ, Kateřina. 2015. Vývojová psychologie: proměny lidské psychiky od početí po smrt, Vyd. 1. Praha: Portál, 575 s. ISBN 978-80-262-0714-6.
Přílohy volně vložené
CD 1x
Přílohy vázané v práci
-
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Považujete sexuální výchovu, tak jak je nyní realizována na našich školách, za dostatečnou? Event. v čem spatřujete její limity? Doplňuje či spíše saturuje rodinnou sexuální výchovu? Nebo ji považujete spíše za zbytečnou? Svá tvrzení podpořte vybranými výsledky výzkumných studií. (doc. Cichá)
Jak uplatníte výsledky práce v oboru Porodní asistence? (Mgr. Filová)