V teoretické části bakalářské práce se zabývám problematikou kvality života osob s mentálním postižením. V teoretické části vymezuji základní pojmy týkající se osob s mentálním postižením. Další kapitola teoretické části je určena historii péče o osoby s mentální retardací a pojednávám na téma kvalita života. Poslední kapitola teoretické části je určena sociálním službám pro lidi s mentální retardací.
Praktická část je zaměřena na zpracování výzkumu a na interpretaci rozhovorů s rodinnými příslušníky osob s mentálním postižením. V praktické části uvádím zpracování svých roz-hovorů a jejich zhodnocení. Hlavním výzkumným cílem je zjistit kvalitu života osob s mentálním postižením.
Anotace v angličtině
In a theoretical part of the bachelor thesis I deal with the problem of life quality of
mentally disabled people. Theoretical part of my dissertation defines basic concepts relating to mentally disabled people. The next chapter of the theoretical part is focused on history of care for people with mental disabillities and deals with the topic of life quality. The last chapter of the theoretical part is consists of to social services for people with mental disabilities.
The practical part is focused on research processing and interpretation of results from
interviews with family members of people with mental disabilities. The practical part is devoted to presenting my interviews and their evaluations. The main research task is based on detection of life quality of people with mental disabilities.
Klíčová slova
mentální postižení, kvalita života, pracovní uplatnění, sexualita, ústavy sociální péče pro osoby s mentálním postižením
Klíčová slova v angličtině
intellectual (mental) disability, occupation, sexuality, institutes social care for people with mental disabilities
Rozsah průvodní práce
73 s. (93 878 znaků).
Jazyk
CZ
Anotace
V teoretické části bakalářské práce se zabývám problematikou kvality života osob s mentálním postižením. V teoretické části vymezuji základní pojmy týkající se osob s mentálním postižením. Další kapitola teoretické části je určena historii péče o osoby s mentální retardací a pojednávám na téma kvalita života. Poslední kapitola teoretické části je určena sociálním službám pro lidi s mentální retardací.
Praktická část je zaměřena na zpracování výzkumu a na interpretaci rozhovorů s rodinnými příslušníky osob s mentálním postižením. V praktické části uvádím zpracování svých roz-hovorů a jejich zhodnocení. Hlavním výzkumným cílem je zjistit kvalitu života osob s mentálním postižením.
Anotace v angličtině
In a theoretical part of the bachelor thesis I deal with the problem of life quality of
mentally disabled people. Theoretical part of my dissertation defines basic concepts relating to mentally disabled people. The next chapter of the theoretical part is focused on history of care for people with mental disabillities and deals with the topic of life quality. The last chapter of the theoretical part is consists of to social services for people with mental disabilities.
The practical part is focused on research processing and interpretation of results from
interviews with family members of people with mental disabilities. The practical part is devoted to presenting my interviews and their evaluations. The main research task is based on detection of life quality of people with mental disabilities.
Klíčová slova
mentální postižení, kvalita života, pracovní uplatnění, sexualita, ústavy sociální péče pro osoby s mentálním postižením
Klíčová slova v angličtině
intellectual (mental) disability, occupation, sexuality, institutes social care for people with mental disabilities
Zásady pro vypracování
Studium odborné literatury.
Vymezení pojmů a teoretických východisek v oblasti kvality života osob s mentálním postižením.
Příprava metodiky průzkumné části.
Realizace průzkumu kvalitativní metodou polostrukturovaného rozhovoru.
Zpracování, vyhodnocení a interpretace získaných dat.
Prezentace výsledků šetření, jejich shrnutí a návrh doporučení pro praxi.
Zásady pro vypracování
Studium odborné literatury.
Vymezení pojmů a teoretických východisek v oblasti kvality života osob s mentálním postižením.
Příprava metodiky průzkumné části.
Realizace průzkumu kvalitativní metodou polostrukturovaného rozhovoru.
Zpracování, vyhodnocení a interpretace získaných dat.
Prezentace výsledků šetření, jejich shrnutí a návrh doporučení pro praxi.
Seznam doporučené literatury
CALLAGHAN, Patrick. Emergencies in mental health nursing. 1st ed. Oxford, UK: Oxford University Press, 2012, 182 p. ISBN 978-0-19-164518-1.
LUDÍKOVÁ, Libuše. Kvalita života osob se speciálními potřebami. 1. vyd. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2013, 240 s. ISBN 978-80-244-3827-6.
MANDZÁKOVÁ, Stanislava. Sexuální a partnerský život osob s mentálním postižením. Vyd. 1. Praha: Portál, 2013, 178 s. ISBN 978-80-262-0502-9.
MURGAŠ, Miroslav. Vývin mozgu a jeho poruchy: vrodené chyby mozgu a miechy, detská mozgová obrna, rečový vývin a jeho poruchy, ADH, autizmus, mentálna retardácia, epilepsia. Martin: Osveta, 2011, 308 s. ISBN 978-80-8063-369-1.
PAYNE, Jan. Kvalita života a zdraví. Vyd. 1. Praha: Triton, 2005, 629 s. ISBN 80-7254-657-0.
ŠVARCOVÁ-SLABINOVÁ, Iva. Mentální retardace: vzdělávání, výchova, sociální péče. Vyd. 3., přeprac. Praha: Portál, 2006, 198 s. ISBN 80-7367-060-7.
Seznam doporučené literatury
CALLAGHAN, Patrick. Emergencies in mental health nursing. 1st ed. Oxford, UK: Oxford University Press, 2012, 182 p. ISBN 978-0-19-164518-1.
LUDÍKOVÁ, Libuše. Kvalita života osob se speciálními potřebami. 1. vyd. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2013, 240 s. ISBN 978-80-244-3827-6.
MANDZÁKOVÁ, Stanislava. Sexuální a partnerský život osob s mentálním postižením. Vyd. 1. Praha: Portál, 2013, 178 s. ISBN 978-80-262-0502-9.
MURGAŠ, Miroslav. Vývin mozgu a jeho poruchy: vrodené chyby mozgu a miechy, detská mozgová obrna, rečový vývin a jeho poruchy, ADH, autizmus, mentálna retardácia, epilepsia. Martin: Osveta, 2011, 308 s. ISBN 978-80-8063-369-1.
PAYNE, Jan. Kvalita života a zdraví. Vyd. 1. Praha: Triton, 2005, 629 s. ISBN 80-7254-657-0.
ŠVARCOVÁ-SLABINOVÁ, Iva. Mentální retardace: vzdělávání, výchova, sociální péče. Vyd. 3., přeprac. Praha: Portál, 2006, 198 s. ISBN 80-7367-060-7.
Přílohy volně vložené
1x CD
Přílohy vázané v práci
ilustrace, grafy, tabulky
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Jak využijete výsledky výzkumu ve svém povolání zdravotně sociální pracovník. (doc. Kutnohorská)
Přinesl Vám výzkum některá překvapení v kvalitě života osob s mentálním postižením? (doc. Kutnohorská)
Proč jste zvolila pro analýzu a interpretaci dat kvantitativní zpracování? Proč nemáte uvedeno, že se bude jednat asi o smíšený desing? (Dr. Skarupská)
"Techniku jsem zvolila proto, abych pronikla do hloubky problému... "
Jak byly staré děti respondentů? Ptáte se na sexuální oblast. Nejsou zde zkresleny odpovědi tím, že rodiče pořád vidí svého potomka jako dítě? (Dr. Skarupská)
Studentka odpovídá věcně a přiléhavě na otázky zkušební komise, vedoucího a oponenta bakalářské práce.