Bakalářská práce se zabývá sebevraždami a jejich psychosociálními aspekty. V teoretické části jsou popsány nejzákladnější definice, rozdělení rizikových faktorů sebevražd, dělení sebevražd podle věkové kategorie a motivy sebevražd. Dále se zabývá přístupy sebevražedného jednání, suicidialitou u psychických poruch, statistikou a hodnocením sebevražd. V neposlední řadě se věnuje prevenci a první pomoci sebevražd.
Cílem praktické části je zjistit názor žáků středních škol na problematiku sebevražd a výsledky porovnat se statistickými údaji dostupnými v České republice. Kvantitativním výzkumem pomocí dotazníkového šetření zkoumám, co je podle žáků středních škol nejčastější příčinou sebevražd, jak se vyrovnají s tím, když je něco trápí, a zda vůbec vědí, kde by mohli hledat pomoc.
Anotace v angličtině
My bachelor thesis deals with suicides and their psychosocial aspects. Theoretical part describes the most basic definitions, classification of risk factors of suicides, classification of suicides according to age category and motives of suicides. Then it deals with attitudes
to suicidal behaviour, suicidiality of psychological disorders, statistics and evaluation
of suicides. And last but not the least it deals with suicide prevention and first aid. The goal of the practical part is to find out what secondary school students think about suicides
and compare the results with statistics available in the Czech Republic. Quantitative re-search based on questionnaire finds out what is the most frequent cause of suicides, how they cope with their troubles and if they even know where to search for help.
Klíčová slova
sebevražda, sebevražedné jednání
Klíčová slova v angličtině
suicidal behaviour, suicidiality
Rozsah průvodní práce
73 s. (81 770 znaků).
Jazyk
CZ
Anotace
Bakalářská práce se zabývá sebevraždami a jejich psychosociálními aspekty. V teoretické části jsou popsány nejzákladnější definice, rozdělení rizikových faktorů sebevražd, dělení sebevražd podle věkové kategorie a motivy sebevražd. Dále se zabývá přístupy sebevražedného jednání, suicidialitou u psychických poruch, statistikou a hodnocením sebevražd. V neposlední řadě se věnuje prevenci a první pomoci sebevražd.
Cílem praktické části je zjistit názor žáků středních škol na problematiku sebevražd a výsledky porovnat se statistickými údaji dostupnými v České republice. Kvantitativním výzkumem pomocí dotazníkového šetření zkoumám, co je podle žáků středních škol nejčastější příčinou sebevražd, jak se vyrovnají s tím, když je něco trápí, a zda vůbec vědí, kde by mohli hledat pomoc.
Anotace v angličtině
My bachelor thesis deals with suicides and their psychosocial aspects. Theoretical part describes the most basic definitions, classification of risk factors of suicides, classification of suicides according to age category and motives of suicides. Then it deals with attitudes
to suicidal behaviour, suicidiality of psychological disorders, statistics and evaluation
of suicides. And last but not the least it deals with suicide prevention and first aid. The goal of the practical part is to find out what secondary school students think about suicides
and compare the results with statistics available in the Czech Republic. Quantitative re-search based on questionnaire finds out what is the most frequent cause of suicides, how they cope with their troubles and if they even know where to search for help.
Klíčová slova
sebevražda, sebevražedné jednání
Klíčová slova v angličtině
suicidal behaviour, suicidiality
Zásady pro vypracování
Studium odborné literatury.
Vymezení pojmů a teoretických východisek z oblasti sebevražd a jejich psychosociálních aspektů.
Příprava metodiky výzkumné části.
Realizace průzkumu kvantitativní metodou.
Zpracování, vyhodnocení a interpretace získaných dat.
Prezentace výsledků šetření, jejich shrnutí a návrh doporučení pro praxi.
Zásady pro vypracování
Studium odborné literatury.
Vymezení pojmů a teoretických východisek z oblasti sebevražd a jejich psychosociálních aspektů.
Příprava metodiky výzkumné části.
Realizace průzkumu kvantitativní metodou.
Zpracování, vyhodnocení a interpretace získaných dat.
Prezentace výsledků šetření, jejich shrnutí a návrh doporučení pro praxi.
Seznam doporučené literatury
DURKHEIM, Emile. Suicide a study in sociology. New Yourk: The Free Press, 1951, 399 p. ISBN 0-684-83632-7.
LÁTALOVÁ, Klára. Bipolární afektivní porucha. Praha: Grada Publishing, 2010, 207 s. ISBN 978-80-247-3125-4.
LÁTALOVÁ, Klára, Dana KAMARÁDOVÁ a Ján PRAŠKO. Suicidita u psychických poruch. Praha: Grada Publishing, 2015, 211 s. ISBN 978-80-247-4305-9.
MONESTIER, Martin. Dějiny sebevražd: dějiny techniky a zvláštnosti dobrovolné smrti. Praha: Copyright, 2003, 409 s. ISBN 80-903001-8-9.
ŠPATENKOVÁ, Naděžda a kol. Krizová intervence pro praxi. Praha: Grada Publishing, 2011, 189 s. ISBN 978-80-247-2624-3.
Seznam doporučené literatury
DURKHEIM, Emile. Suicide a study in sociology. New Yourk: The Free Press, 1951, 399 p. ISBN 0-684-83632-7.
LÁTALOVÁ, Klára. Bipolární afektivní porucha. Praha: Grada Publishing, 2010, 207 s. ISBN 978-80-247-3125-4.
LÁTALOVÁ, Klára, Dana KAMARÁDOVÁ a Ján PRAŠKO. Suicidita u psychických poruch. Praha: Grada Publishing, 2015, 211 s. ISBN 978-80-247-4305-9.
MONESTIER, Martin. Dějiny sebevražd: dějiny techniky a zvláštnosti dobrovolné smrti. Praha: Copyright, 2003, 409 s. ISBN 80-903001-8-9.
ŠPATENKOVÁ, Naděžda a kol. Krizová intervence pro praxi. Praha: Grada Publishing, 2011, 189 s. ISBN 978-80-247-2624-3.
Přílohy volně vložené
CD ROM
Přílohy vázané v práci
grafy, tabulky
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Co vás vedlo k výběru respondentů - žáků středních škol? (dr. Dorková)
Které výsledky z dotazníkového šetření Vás nejvíce překvapily a proč? (dr. Dorková)
Jakým způsobem využijete získané poznatky v praxi? (dr. Dorková)
Co Vás vedlo k výběru právě této školy? (dr. Slobodová)
Studentka reagovala na dotazy komise. Byly zodpovězeny všechny dotazy.