Téma této bakalářské práce je Způsob podpory dětí v zařízeních pečující o děti a sociální práce s jejich rodinami. Teoretická část se zaměřuje na vývoj dítěte do 3 let, dále se zaměřuje na problematiku dětí v ústavní péči-jaká jsou to zařízení, kdo se podílí na péči o děti do 3 let, jaké jsou příčiny k umístění dětí a s jakými problémy se u dětí můžeme setkat. Také je zde zmíněna péče o dítě a individuální práce s dítětem. Další kapitola je zaměřena na roli rodiny pro dítě, jsou zde uvedeny hlavní funkce rodiny a problematika náhradní rodinné péče. Poslední kapitola je zaměřena na způsob podpory rodin ohrožených dětí. Praktická část je složena z kvalitativního výzkumu, který je realizován pomocí kombinace metod pozorování, polostrukturovaného rozhovoru a analýzy dokumentů. Výzkum je realizován v dětských centrech, které pečují o děti do 3 let. Cílem výzkumu bylo zjistit, jaké prvky podpory se vyskytují u dětí do 3 let a jak probíhá sociální práce s jejich rodinami.
Anotace v angličtině
Topic of this Bachelor thesis is "Way of Support of Children in Children Facilities and Social Work with their Families". The theoretic part focuses on a childs development until his age of 3, than it focuses on childrens problem an institucional care - what are the devices like, who participate in the care of the children until their age of 3, what reasons there are for a placement of the children and what kind of (problem) these children have. There is mentioned the care of the child and the individual work with the child. Next part is focused on a role of the family in the childs life. There are describen capital functions of a family and a problem of the foster care. The last part is focused on a way of supporting families of vulnerable children. The practical part consist of a qualitative research, that was implemented by using a combination of three methods: an observation, a semi-structured interview and an analysis of documents. The research was implemented in Children's centers, that take a care of children 0 3 years old. The aim of the research was to find out, what kind of support they give to children until their age of 3 and how a cooperation of social workers with the mentioned families works.
Klíčová slova
děti, podpora, rodina, sociální práce, dětská centra, péče
Klíčová slova v angličtině
children, support, family, social work, Children's center, care
Rozsah průvodní práce
s. 86 (142 671 znaků)
Jazyk
CZ
Anotace
Téma této bakalářské práce je Způsob podpory dětí v zařízeních pečující o děti a sociální práce s jejich rodinami. Teoretická část se zaměřuje na vývoj dítěte do 3 let, dále se zaměřuje na problematiku dětí v ústavní péči-jaká jsou to zařízení, kdo se podílí na péči o děti do 3 let, jaké jsou příčiny k umístění dětí a s jakými problémy se u dětí můžeme setkat. Také je zde zmíněna péče o dítě a individuální práce s dítětem. Další kapitola je zaměřena na roli rodiny pro dítě, jsou zde uvedeny hlavní funkce rodiny a problematika náhradní rodinné péče. Poslední kapitola je zaměřena na způsob podpory rodin ohrožených dětí. Praktická část je složena z kvalitativního výzkumu, který je realizován pomocí kombinace metod pozorování, polostrukturovaného rozhovoru a analýzy dokumentů. Výzkum je realizován v dětských centrech, které pečují o děti do 3 let. Cílem výzkumu bylo zjistit, jaké prvky podpory se vyskytují u dětí do 3 let a jak probíhá sociální práce s jejich rodinami.
Anotace v angličtině
Topic of this Bachelor thesis is "Way of Support of Children in Children Facilities and Social Work with their Families". The theoretic part focuses on a childs development until his age of 3, than it focuses on childrens problem an institucional care - what are the devices like, who participate in the care of the children until their age of 3, what reasons there are for a placement of the children and what kind of (problem) these children have. There is mentioned the care of the child and the individual work with the child. Next part is focused on a role of the family in the childs life. There are describen capital functions of a family and a problem of the foster care. The last part is focused on a way of supporting families of vulnerable children. The practical part consist of a qualitative research, that was implemented by using a combination of three methods: an observation, a semi-structured interview and an analysis of documents. The research was implemented in Children's centers, that take a care of children 0 3 years old. The aim of the research was to find out, what kind of support they give to children until their age of 3 and how a cooperation of social workers with the mentioned families works.
Klíčová slova
děti, podpora, rodina, sociální práce, dětská centra, péče
Klíčová slova v angličtině
children, support, family, social work, Children's center, care
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury.
Vymezení pojmů a teoretických východisek z oblasti sociální práce s dětmi a jejich rodinami.
Příprava metodiky výzkumné části.
Realizace kvalitativního šetření prostřednictvím analýzy dokumentů, pozorování a polostrukturovaného rozhovoru.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat, včetně jejich interpretace.
Prezentace výsledků šetření, jejich shrnutí a návrh doporučení pro praxi.
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury.
Vymezení pojmů a teoretických východisek z oblasti sociální práce s dětmi a jejich rodinami.
Příprava metodiky výzkumné části.
Realizace kvalitativního šetření prostřednictvím analýzy dokumentů, pozorování a polostrukturovaného rozhovoru.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat, včetně jejich interpretace.
Prezentace výsledků šetření, jejich shrnutí a návrh doporučení pro praxi.
Seznam doporučené literatury
HENDL, Jan. Kvalitativní výzkum: základní teorie, metody a aplikace. Praha: Portál, 2008. ISBN 978-80-7367-485-4.
MATOUŠEK, Oldřich. Ústavní péče. Praha: Slon, 1995. ISBN 80-7178-578-4.
MATOUŠEK, Oldřich a Hana PAZLAROVÁ. Podpora rodiny: manuál pro pomáhající profese. Praha: Portál, 2014. ISBN 978-80-262-0697-2.
PIAGET, Jean a Bärbel INHELDER. The Psychology of the child. New York: Basic books, 2000. ISBN 978-0-465-09500-1.
SMUTKOVÁ, Lucie. Sociální práce s rodinou. Hradec Králové: Gaudeamus, 2007. ISBN 978- 80- 7041- 069- 1.
VÁGNEROVÁ, Marie. Vývojová psychologie: dětství a dospívání. Praha: Karolinum, 2012. ISBN 978-80-246-2153-1.
Seznam doporučené literatury
HENDL, Jan. Kvalitativní výzkum: základní teorie, metody a aplikace. Praha: Portál, 2008. ISBN 978-80-7367-485-4.
MATOUŠEK, Oldřich. Ústavní péče. Praha: Slon, 1995. ISBN 80-7178-578-4.
MATOUŠEK, Oldřich a Hana PAZLAROVÁ. Podpora rodiny: manuál pro pomáhající profese. Praha: Portál, 2014. ISBN 978-80-262-0697-2.
PIAGET, Jean a Bärbel INHELDER. The Psychology of the child. New York: Basic books, 2000. ISBN 978-0-465-09500-1.
SMUTKOVÁ, Lucie. Sociální práce s rodinou. Hradec Králové: Gaudeamus, 2007. ISBN 978- 80- 7041- 069- 1.
VÁGNEROVÁ, Marie. Vývojová psychologie: dětství a dospívání. Praha: Karolinum, 2012. ISBN 978-80-246-2153-1.
Přílohy volně vložené
1x CD
Přílohy vázané v práci
-
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Jak dále využijete výstupy Vaší BP? (Mgr. Vaško)
"Co se týká výstupů práce, ráda bych zpětně kontaktovala zařízení, ve kterých probíhalo šetření a ráda jim předala zjištěná data. Myslím si, že by práce mohla sloužit jako určitá inspirace..."
Která zjištění z výzkumné části práce Vás nejvíce překvapila? Prezentujte. (Mgr. Vaško)
Která metoda kvalitativního výzkumu užitá autorkou se jí realizovala nejlépe a proč z hlediska dosažení výsledků výzkumu? (Mgr. et Mgr. Hanuš)
Který z výsledků výzkumu autorku nejvíce překvapil a proč? (Mgr. et Mgr. Hanuš)
Na otázky vedoucího a oponenta práce odpovídá studentka přirozeně, věcně.