Bakalářská práce se zabývá výchovou dítěte v rodině k finanční gramotnosti, teoretická část je rozdělena do tří částí. První část se zabývá rodinou jako základní socializační jed-notkou, která ovlivňuje dítě již od narození a určuje jeho budoucí život, formuje hodnoty a postoje dítěte a také ho vzdělává, též se věnuje funkcím rodiny, kde se zaměřuje především na ekonomickou funkci rodiny. V druhé kapitole se práce zabývá výchovou v rodině k finanční gramotnosti dětí a postoji dětí k penězům a důležitým hodnotám. Ve třetí kapitole je vymezena finanční gramotnost, kde jsou také uvedeny důležité složky finanční gramotnosti a postoje lidí k penězům. Praktická část je zaměřena na výzkum, který se zabývá tím, jaký je vnímaný přístup rodičů k finančnímu vzdělávání svých dětí, zjišťujeme jakým způsobem rodiče formují finanční gramotnost svých dětí, zda si rodiče uvědomují, jestli jsou jejich děti schopné si šetřit a též jestli rodiče svým dětem poskytují kapesné.
Anotace v angličtině
My bachelor thesis deals with the child's financial literacy, theoretical part is divided into three parts. The first part deals with the family as the basic unit of socialization, which affects the child since birth and determines its future life, shapes the values and attitudes of the child and educates him, is also devoted to family functions, where it focuses primari-ly on the economic function of the family. In the second chapter thesis deals with the ho-mes, the financial literacy of children and children's attitudes towards money and also im-portant values. In third chapter is described financial literacy, where are also given an im-portant components of financial literacy and attitudes towards money. The practical part is focused on the research, which focuses on what is perceived attitude of parents to finance their children's education, to investigate how parents shape the financial literacy of their children if the parents realize if their children are able to save money and also if parents are willing to give pocket money to their children.
Klíčová slova
rodina, výchova, finanční gramotnost, dítě, hodnoty, kapesné
Bakalářská práce se zabývá výchovou dítěte v rodině k finanční gramotnosti, teoretická část je rozdělena do tří částí. První část se zabývá rodinou jako základní socializační jed-notkou, která ovlivňuje dítě již od narození a určuje jeho budoucí život, formuje hodnoty a postoje dítěte a také ho vzdělává, též se věnuje funkcím rodiny, kde se zaměřuje především na ekonomickou funkci rodiny. V druhé kapitole se práce zabývá výchovou v rodině k finanční gramotnosti dětí a postoji dětí k penězům a důležitým hodnotám. Ve třetí kapitole je vymezena finanční gramotnost, kde jsou také uvedeny důležité složky finanční gramotnosti a postoje lidí k penězům. Praktická část je zaměřena na výzkum, který se zabývá tím, jaký je vnímaný přístup rodičů k finančnímu vzdělávání svých dětí, zjišťujeme jakým způsobem rodiče formují finanční gramotnost svých dětí, zda si rodiče uvědomují, jestli jsou jejich děti schopné si šetřit a též jestli rodiče svým dětem poskytují kapesné.
Anotace v angličtině
My bachelor thesis deals with the child's financial literacy, theoretical part is divided into three parts. The first part deals with the family as the basic unit of socialization, which affects the child since birth and determines its future life, shapes the values and attitudes of the child and educates him, is also devoted to family functions, where it focuses primari-ly on the economic function of the family. In the second chapter thesis deals with the ho-mes, the financial literacy of children and children's attitudes towards money and also im-portant values. In third chapter is described financial literacy, where are also given an im-portant components of financial literacy and attitudes towards money. The practical part is focused on the research, which focuses on what is perceived attitude of parents to finance their children's education, to investigate how parents shape the financial literacy of their children if the parents realize if their children are able to save money and also if parents are willing to give pocket money to their children.
Klíčová slova
rodina, výchova, finanční gramotnost, dítě, hodnoty, kapesné
Zpracování rešerše a studium odborné literatury.
Vymezení terminologie a teoretických východisek z oblasti výchovy v rodině a metod rozvoje finanční gramotnosti.
Příprava metodiky empirické části, zpracování projektu výzkumu a stanovení výzkumného problému.
Realizace kvantitativního výzkumu formou dotazníku.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat, včetně jejich interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro praxi.
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury.
Vymezení terminologie a teoretických východisek z oblasti výchovy v rodině a metod rozvoje finanční gramotnosti.
Příprava metodiky empirické části, zpracování projektu výzkumu a stanovení výzkumného problému.
Realizace kvantitativního výzkumu formou dotazníku.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat, včetně jejich interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro praxi.
Seznam doporučené literatury
EYRE, Linda a Richard M. EYRE. Jak naučit děti hodnotám. Vyd. 2. Praha: Portál, 2007, 156 s. ISBN 978-80-7367-275-1.
CHRÁSKA, Miroslav. Metody pedagogického výzkumu: základy kvantitativního výzkumu. Vyd. 1. Praha: Grada, 2007, 265 s. ISBN 978-80-247-1369-4.
LANIADO, Nessia. Děti a peníze. Vyd. 1. Praha: Portál, 2002, 118 s. ISBN 80-7178-671-3.
OPLETALOVÁ, Alena a Jana KVINTOVÁ. Vybrané aspekty finanční gramotnosti v podmínkách základních a středních škol. 1. vydání. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2014, 144 stran. ISBN 978-80-244-4519-9.
VÁGNEROVÁ, Marie. Vývojová psychologie: dětství a dospívání. Vyd. 2., rozš. a přeprac. Praha: Karolinum, 2012, 531 s. ISBN 978-80-246-2153-1.
Seznam doporučené literatury
EYRE, Linda a Richard M. EYRE. Jak naučit děti hodnotám. Vyd. 2. Praha: Portál, 2007, 156 s. ISBN 978-80-7367-275-1.
CHRÁSKA, Miroslav. Metody pedagogického výzkumu: základy kvantitativního výzkumu. Vyd. 1. Praha: Grada, 2007, 265 s. ISBN 978-80-247-1369-4.
LANIADO, Nessia. Děti a peníze. Vyd. 1. Praha: Portál, 2002, 118 s. ISBN 80-7178-671-3.
OPLETALOVÁ, Alena a Jana KVINTOVÁ. Vybrané aspekty finanční gramotnosti v podmínkách základních a středních škol. 1. vydání. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2014, 144 stran. ISBN 978-80-244-4519-9.
VÁGNEROVÁ, Marie. Vývojová psychologie: dětství a dospívání. Vyd. 2., rozš. a přeprac. Praha: Karolinum, 2012, 531 s. ISBN 978-80-246-2153-1.
Přílohy volně vložené
1 CD ROM
Přílohy vázané v práci
grafy, tabulky
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Studentka seznámila komisi s motivem k volbě tématu, dále se zaměřila na teoretická východiska práce a blíže se věnovala praktické části bakalářské práce. Studentka prezentovala výsledky výzkumu a následně odpovídala na otázky k obhajobě.