Bakalářská práce se zabývá problematikou ageismu diskriminací na základě věku, konkrétně zjišťuje postoje u adolescentů vůči seniorům ve Zlínském kraji. V teoretické části nejprve charakterizuje období stáří a změny, které stáří provázejí, následně popisuje období adolescence. Dále vymezuje pojem ageismus a zabývá se příčinami jeho vzniku i způsoby prevence. V souvislosti s ageismem jsou vymezeny pojmy postoj, stereotypy a předsudky. Praktická část zkoumá postoje adolescentů k seniorům a jejich názor na věkovou diskriminaci. Výzkum byl realizován formou dotazníkového šetření.
Anotace v angličtině
This bachelor thesis deals with the issue of ageism - discrimination based on age, specifita-lly detects the attitudes of adolescents to seniors in Zlin region. The theoretical part first characterizes old age and the changes that accompany aging, then describes adolescence. Further defines the concept of ageism and addresses the causes of its origin and methods of prevention. In connection with ageism concepts of attitude, stereotypes and prejudices are defined. The practical part examines the attitudes of adolescents to seniors and their opinion age discrimination. The research was conducted by questionnaire.
Ageism, Adolescence, Old age, Stereotypes, Attitudes, Prejudice, Senior
Rozsah průvodní práce
62s. (98 165 znaků)
Jazyk
CZ
Anotace
Bakalářská práce se zabývá problematikou ageismu diskriminací na základě věku, konkrétně zjišťuje postoje u adolescentů vůči seniorům ve Zlínském kraji. V teoretické části nejprve charakterizuje období stáří a změny, které stáří provázejí, následně popisuje období adolescence. Dále vymezuje pojem ageismus a zabývá se příčinami jeho vzniku i způsoby prevence. V souvislosti s ageismem jsou vymezeny pojmy postoj, stereotypy a předsudky. Praktická část zkoumá postoje adolescentů k seniorům a jejich názor na věkovou diskriminaci. Výzkum byl realizován formou dotazníkového šetření.
Anotace v angličtině
This bachelor thesis deals with the issue of ageism - discrimination based on age, specifita-lly detects the attitudes of adolescents to seniors in Zlin region. The theoretical part first characterizes old age and the changes that accompany aging, then describes adolescence. Further defines the concept of ageism and addresses the causes of its origin and methods of prevention. In connection with ageism concepts of attitude, stereotypes and prejudices are defined. The practical part examines the attitudes of adolescents to seniors and their opinion age discrimination. The research was conducted by questionnaire.
Ageism, Adolescence, Old age, Stereotypes, Attitudes, Prejudice, Senior
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury.
Vymezení terminologie a teoretických východisek z oblasti vývojových mezníků raného stáří, adolescence a ageismu.
Příprava metodiky empirické části, zpracování projektu výzkumu a stanovení výzkumného problému.
Realizace kvantitativního výzkumu formou dotazníku.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat, včetně jejich interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro praxi.
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury.
Vymezení terminologie a teoretických východisek z oblasti vývojových mezníků raného stáří, adolescence a ageismu.
Příprava metodiky empirické části, zpracování projektu výzkumu a stanovení výzkumného problému.
Realizace kvantitativního výzkumu formou dotazníku.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat, včetně jejich interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro praxi.
Seznam doporučené literatury
VIDOVIĆOVÁ, Lucie. Stárnutí, věk a diskriminace - nové souvislosti. Brno: Masarykova univerzita, Mezinárodní politologický ústav, 2008. ISBN 978-80-210-4627-6.
HAŠKOVCOVÁ, Helena. Fenomén stáří. Praha: Panorama, 1989. ISBN 80-7038-158-2.
VIDOVIĆOVÁ, Lucie. Stáří ve městě, město v životě seniorů. Vyd. 1. Praha: Sociologické nakladatelství (SLON), 2013. ISBN 978-80-7419-141-1.
BALOGOVÁ, Beáta. a ŽUMÁROVÁ, M. 2009. Medzigeneračné mosty. místo neznámé : MENTA MEDIA s.r.o, 2009. ISBN 978-80-89392-08-7.
CHRÁSKA, Miroslav. Metody pedagogického výzkumu: základy kvalitativního výzkumu. Praha: Grada, 2007. ISBN 978-80-247-1369-4.
KRAUS, Blahoslav a Věra POLÁČKOVÁ. Člověk - prostředí - výchova: k otázkám sociální pedagogiky. Brno: Paido, 2001. ISBN 80-7315-004-2.
Seznam doporučené literatury
VIDOVIĆOVÁ, Lucie. Stárnutí, věk a diskriminace - nové souvislosti. Brno: Masarykova univerzita, Mezinárodní politologický ústav, 2008. ISBN 978-80-210-4627-6.
HAŠKOVCOVÁ, Helena. Fenomén stáří. Praha: Panorama, 1989. ISBN 80-7038-158-2.
VIDOVIĆOVÁ, Lucie. Stáří ve městě, město v životě seniorů. Vyd. 1. Praha: Sociologické nakladatelství (SLON), 2013. ISBN 978-80-7419-141-1.
BALOGOVÁ, Beáta. a ŽUMÁROVÁ, M. 2009. Medzigeneračné mosty. místo neznámé : MENTA MEDIA s.r.o, 2009. ISBN 978-80-89392-08-7.
CHRÁSKA, Miroslav. Metody pedagogického výzkumu: základy kvalitativního výzkumu. Praha: Grada, 2007. ISBN 978-80-247-1369-4.
KRAUS, Blahoslav a Věra POLÁČKOVÁ. Člověk - prostředí - výchova: k otázkám sociální pedagogiky. Brno: Paido, 2001. ISBN 80-7315-004-2.
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
-
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Studentka zdůvodnila volbu tématu. Dr. Hladík: stárnutí není celospolečenský problém. Dále uvedla souvislost tématu se sociální pedagogikou. Prezentovala výzkumné otázky, výzkumný soubor a techniku sběru dat. Studentka byla vyzvána, aby uvedla výsledky výzkumu. Otázky k obhajobě byly zodpovězeny. Dr. Hrbáčková: z čeho jste vycházela při tvorbě tvrzení v dotazníku. Studentka odpověděla. Dr. Hladík: z výzkumu vyvozujete více, než je možné.