Bakalářská práce stručně vymezuje českou vzdělávací soustavu, rozebírá tradiční metody vyučování a dává je do kontrastu s metodami a postupy alternativních škol. Dále se práce zabývá legislativním vymezením alternativních metod a zaměřuje se na další vzdělávání učitelů a asistentů pedagoga především v oblasti alternativních metod vyučování. Praktická část práce je zaměřená kvantitativně a zjišťuje názory pedagogických pracovníků na používání alternativních metod v běžné základní škole. Porovnává názory dle profese
a dle pohlaví.
Anotace v angličtině
The bachelor thesis are to briefly delimit czech educational system, to analyse traditional methods of education and bring out the contrast between traditional and alternative teaching techniques. Thesis deals with delimitation of legislative for alternative
educational methods also and focuses on additional education of teachers and assistants of educationalist primarily in field of alternative teaching methods. Practical part of thesis is aimed at quantitatively analyses and in research survey are gathered opinions of
pedagogical workers on usage of alternative methods in common basic school. These opinions are compared according the profession and sex of educators.
Klíčová slova
alternativní metody, běžné metody, běžná základní škola, další vzdělávání, vyučování
Klíčová slova v angličtině
alternative methods, ordinary methods, usual primary school, further education, teaching
Rozsah průvodní práce
62 s. (87 217)
Jazyk
CZ
Anotace
Bakalářská práce stručně vymezuje českou vzdělávací soustavu, rozebírá tradiční metody vyučování a dává je do kontrastu s metodami a postupy alternativních škol. Dále se práce zabývá legislativním vymezením alternativních metod a zaměřuje se na další vzdělávání učitelů a asistentů pedagoga především v oblasti alternativních metod vyučování. Praktická část práce je zaměřená kvantitativně a zjišťuje názory pedagogických pracovníků na používání alternativních metod v běžné základní škole. Porovnává názory dle profese
a dle pohlaví.
Anotace v angličtině
The bachelor thesis are to briefly delimit czech educational system, to analyse traditional methods of education and bring out the contrast between traditional and alternative teaching techniques. Thesis deals with delimitation of legislative for alternative
educational methods also and focuses on additional education of teachers and assistants of educationalist primarily in field of alternative teaching methods. Practical part of thesis is aimed at quantitatively analyses and in research survey are gathered opinions of
pedagogical workers on usage of alternative methods in common basic school. These opinions are compared according the profession and sex of educators.
Klíčová slova
alternativní metody, běžné metody, běžná základní škola, další vzdělávání, vyučování
Klíčová slova v angličtině
alternative methods, ordinary methods, usual primary school, further education, teaching
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury.
Vymezení terminologie a teoretických východisek z oblasti alternativních výukových metod a jejich použití v běžné základní škole.
Příprava metodiky empirické části, zpracování projektu výzkumu a stanovení výzkumného problému.
Realizace kvantitativního výzkumu formou dotazníkové metody.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat, včetně jejich interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro praxi.
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury.
Vymezení terminologie a teoretických východisek z oblasti alternativních výukových metod a jejich použití v běžné základní škole.
Příprava metodiky empirické části, zpracování projektu výzkumu a stanovení výzkumného problému.
Realizace kvantitativního výzkumu formou dotazníkové metody.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat, včetně jejich interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro praxi.
Seznam doporučené literatury
CHRÁSKA, Miroslav. Metody pedagogického výzkumu: základy kvantitativního výzkumu. Vyd. 1. Praha: Grada, 2007, 265 s.
ISBN 978-80-247-1369-4.
MAŇÁK, Josef. Alternativní metody a postupy. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 1997, 90 s. ISBN 80-210-1549-7.
PETTY, Geoffrey. Moderní vyučování. 6., rozš. a přeprac. vyd. Praha: Portál, 2013, 562 s. ISBN 978-80-262-0367-4.
PRŮCHA, Jan. Alternativní školy a inovace ve vzdělávání. 3., aktualiz. vyd. Praha: Portál, 2012, 191 s. ISBN 978-80-7178-999-
4.
SITNÁ, Dagmar. Metody aktivního vyučování: spolupráce žáků ve skupinách. Vyd. 2. Praha: Portál, 2013, 150 s. ISBN 978-80-
262-0404-6.
Seznam doporučené literatury
CHRÁSKA, Miroslav. Metody pedagogického výzkumu: základy kvantitativního výzkumu. Vyd. 1. Praha: Grada, 2007, 265 s.
ISBN 978-80-247-1369-4.
MAŇÁK, Josef. Alternativní metody a postupy. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 1997, 90 s. ISBN 80-210-1549-7.
PETTY, Geoffrey. Moderní vyučování. 6., rozš. a přeprac. vyd. Praha: Portál, 2013, 562 s. ISBN 978-80-262-0367-4.
PRŮCHA, Jan. Alternativní školy a inovace ve vzdělávání. 3., aktualiz. vyd. Praha: Portál, 2012, 191 s. ISBN 978-80-7178-999-
4.
SITNÁ, Dagmar. Metody aktivního vyučování: spolupráce žáků ve skupinách. Vyd. 2. Praha: Portál, 2013, 150 s. ISBN 978-80-
262-0404-6.
Přílohy volně vložené
CD ROM
Přílohy vázané v práci
tabulky
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Studentka krátce představila teoretickou část práce a dále se věnovala praktické části, realizaci výzkumného šetření, doporučením pro praxi a otázkám k obhajobě. Studentka byla na obhajobu připravená.