Bakalářská práce pojednává o trávení volného času žáky 2. stupně základních škol ve vy-braných obcích Valašska. V teoretické části autor přibližuje volný čas a jeho vymezení, dotýká se také historie, v neposlední řadě definuje funkce a volnočasové instituce, které jsou pro jedince v pubescentním období důležité. Další kapitola je věnována činitelům, ovlivňujícím volný čas, zdůrazňuje nejen vliv rodiny, ale i vrstevnickou skupinu, díky které si pubescent tvoří role a formuje vlastní identitu. Autorka věnuje značnou část také pubescentovi a jeho vývoji tělesném a psychickém, zmiňuje také úkoly pubescentního období, které jsou pro toto období zásadní. Poslední kapitola podává přehled o pedagogice volného času jako samostatné disciplíně a nedílné součásti volného času a s ním se pojící pedagogice zážitku. Praktická část bakalářské práce se věnuje zjištění využívání volného času u žáků 2. stupně základních škol ve vybraných obcích Valašska, co do obsahu, místa trávení a ovlivňování různými faktory. Práce může přispět k vytvoření případného preventivního programu, primárně slouží jako zpětná vazba pro posuzované školy.
Anotace v angličtině
This bachelor thesis discusses the leisure time of the 2nd grade pupils from elementary schools in chosen villages in Wallachia. In the theoretical part the author approaches the leisure time and its definition, it also regards the history, last but not least it defines the functions and free time activities institutions that are important for adolescent individuals. Another chapter is devoted to the factors influencing the leisure, it emphasizes not only on the influence of family, but also the peer group due to which an adolescent forms the roles as well as its own identity. The author devotes considerable space to an adolescent in physical and mental development, she also mentions the tasks of the adolescents that are essen-tial for this period. The last chapter gives an overview of free time pedagogy as a separate discipline and an integral part of leisure time, and with it bonding experience pedagogy.
The practical part is devoted to finding the use of leisure time for pupils on the 2nd grade elementary schools in selected municipalities in Wallachia, in content, place of relax and influencing various factors. The work can contribute to the creation of any prevention program, primarily used as a feedback for assessed schools.
Klíčová slova
volný čas, volnočasové instituce, pubescence, žáci 2. stupně ZŠ, vrstevnická skupina, prostředí, pedagogika zážitku
Klíčová slova v angličtině
Leisure time, free time activities institutions, adolescent, the 2nd grade pupils of elementary school, peer group, space, free time pedagogy
Rozsah průvodní práce
66. (81 063 znaků bez mezer).
Jazyk
CZ
Anotace
Bakalářská práce pojednává o trávení volného času žáky 2. stupně základních škol ve vy-braných obcích Valašska. V teoretické části autor přibližuje volný čas a jeho vymezení, dotýká se také historie, v neposlední řadě definuje funkce a volnočasové instituce, které jsou pro jedince v pubescentním období důležité. Další kapitola je věnována činitelům, ovlivňujícím volný čas, zdůrazňuje nejen vliv rodiny, ale i vrstevnickou skupinu, díky které si pubescent tvoří role a formuje vlastní identitu. Autorka věnuje značnou část také pubescentovi a jeho vývoji tělesném a psychickém, zmiňuje také úkoly pubescentního období, které jsou pro toto období zásadní. Poslední kapitola podává přehled o pedagogice volného času jako samostatné disciplíně a nedílné součásti volného času a s ním se pojící pedagogice zážitku. Praktická část bakalářské práce se věnuje zjištění využívání volného času u žáků 2. stupně základních škol ve vybraných obcích Valašska, co do obsahu, místa trávení a ovlivňování různými faktory. Práce může přispět k vytvoření případného preventivního programu, primárně slouží jako zpětná vazba pro posuzované školy.
Anotace v angličtině
This bachelor thesis discusses the leisure time of the 2nd grade pupils from elementary schools in chosen villages in Wallachia. In the theoretical part the author approaches the leisure time and its definition, it also regards the history, last but not least it defines the functions and free time activities institutions that are important for adolescent individuals. Another chapter is devoted to the factors influencing the leisure, it emphasizes not only on the influence of family, but also the peer group due to which an adolescent forms the roles as well as its own identity. The author devotes considerable space to an adolescent in physical and mental development, she also mentions the tasks of the adolescents that are essen-tial for this period. The last chapter gives an overview of free time pedagogy as a separate discipline and an integral part of leisure time, and with it bonding experience pedagogy.
The practical part is devoted to finding the use of leisure time for pupils on the 2nd grade elementary schools in selected municipalities in Wallachia, in content, place of relax and influencing various factors. The work can contribute to the creation of any prevention program, primarily used as a feedback for assessed schools.
Klíčová slova
volný čas, volnočasové instituce, pubescence, žáci 2. stupně ZŠ, vrstevnická skupina, prostředí, pedagogika zážitku
Klíčová slova v angličtině
Leisure time, free time activities institutions, adolescent, the 2nd grade pupils of elementary school, peer group, space, free time pedagogy
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury.
Vymezení terminologie a teoretických východisek z oblasti volného času a vývoje dítěte staršího školního věku.
Příprava metodiky empirické části, zpracování projektu výzkumu a stanovení výzkumného problému.
Realizace kvantitativního výzkumu formou dotazníku.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat, včetně jejich interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro praxi.
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury.
Vymezení terminologie a teoretických východisek z oblasti volného času a vývoje dítěte staršího školního věku.
Příprava metodiky empirické části, zpracování projektu výzkumu a stanovení výzkumného problému.
Realizace kvantitativního výzkumu formou dotazníku.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat, včetně jejich interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro praxi.
Seznam doporučené literatury
KNOTOVÁ, Dana. Pedagogické dimenze volného času. Brno: Paido, 2011. ISBN 978-80-7315-223-9.
JANIŠ, Kamil. Úvod do problematiky volného času. Vyd. 1. Opava: Slezská univerzita v Opavě, Fakulta veřejných politik, Ústav pedagogických a psychologických věd, 2009. ISBN 978-80-7248-530-7.
PÁVKOVÁ, Jiřina. Pedagogika volného času: (teorie, praxe a perspektivy výchovy mimo vyučování a zařízení volného času). 3., aktualiz. vyd. Praha: Portál, 2002. ISBN 8071787116.
KUNÁK, Stanislav. Vybrané možnosti primárnej prevencie negatívnych vplyvov na deti a mládež. Bratislava: Iris, 2007. ISBN 978-80-89256-10-5.
GAVORA, P. Úvod do pedagogického výzkumu. Brno: Paido, 2000. ISBN 80-8593179-6.
KRAUS, B. et al. Člověk - prostředí- výchova. Brno: Paido, 2001. ISBN 80-7315- 004-2.
HOFBAUER, B. Děti, mládež a volný čas. Praha: Portál, 2004. ISBN 80-7178-927-5.
Seznam doporučené literatury
KNOTOVÁ, Dana. Pedagogické dimenze volného času. Brno: Paido, 2011. ISBN 978-80-7315-223-9.
JANIŠ, Kamil. Úvod do problematiky volného času. Vyd. 1. Opava: Slezská univerzita v Opavě, Fakulta veřejných politik, Ústav pedagogických a psychologických věd, 2009. ISBN 978-80-7248-530-7.
PÁVKOVÁ, Jiřina. Pedagogika volného času: (teorie, praxe a perspektivy výchovy mimo vyučování a zařízení volného času). 3., aktualiz. vyd. Praha: Portál, 2002. ISBN 8071787116.
KUNÁK, Stanislav. Vybrané možnosti primárnej prevencie negatívnych vplyvov na deti a mládež. Bratislava: Iris, 2007. ISBN 978-80-89256-10-5.
GAVORA, P. Úvod do pedagogického výzkumu. Brno: Paido, 2000. ISBN 80-8593179-6.
KRAUS, B. et al. Člověk - prostředí- výchova. Brno: Paido, 2001. ISBN 80-7315- 004-2.
HOFBAUER, B. Děti, mládež a volný čas. Praha: Portál, 2004. ISBN 80-7178-927-5.
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
-
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Studentka představila záměr bakalářské práce. Uvedla vymezení výzkumných otázek, výzkumných cílů, výzkumného souboru. Co si představujete pod návratností dotazníků? Studentka neodpověděla. Studentka prezentovala výsledky výzkumného šetření. Na závěr zodpověděla otázky k obhajobě nepřesně. Obhajoba bakalářské práce byla zmatečná. Dr. Hrbáčková: vy jste věnovala hodně úsilí zpracování BP, avšak k čemu tento výzkum slouží? K vytvoření nabídky kroužků. A konkrétně? Studentka neodpověděla. Zkušební komise poukázala na rezervy bakalářské práce.