Tato bakalářská práce se zabývá Názory učitelů na žákovskou diverzitu ve Zlínském kraji. Teoretická část vysvětluje pojem inkluze versus integrace a jejich legislativní ukotvení. Ve druhé kapitole se zaměřuje na profesi učitele v základní škole a jeho působení
ve vzdělávacím procesu, roli v inkluzivním vzdělání a kompetence, které jsou důležité pro jeho působení ve vyučovacím prostředí. Třetí kapitola se již orientuje na pojem diverzita a její synonyma. Snaží se upozornit na klady a zápory diverzity ve školním prostředí, zároveň však i malou informovanost a problémy, které mohou být spojeny s tímto pojmem. Poslední kapitola teoretické části je shrnutím dosavadních poznatků z předešlých kapitol.
V praktické části byla bakalářská práce zaměřena na názory učitelů na žákovskou diverzitu. Cílem bakalářské práce je analyzovat a obeznámit se s nedostatky nebo naopak s pozitivním přístupem v rámci žákovské diverzity ze strany pedagogů na základních školách. Objevit pozitivní úskalí žákovské diverzity a její dopady na základních školách ve Zlínském kraji.
Anotace v angličtině
This thesis deals with the views of teachers on pupil diversity in the Zlín region. The
theoretical part explains the concept of inclusion versus integration and their legislative basis. The second chapter focuses on the teaching profession in primary school and his work in the educational process, role in inclusive education and skills, which are important for his work in the learning environment. The third chapter is focused on the concept of diversity and its synonyms. It seeks to highlight the pros and cons of diversity in the school environment, while also low awareness levels and issues that may be associated with this notion. The last chapter is a summary of current knowledge from previous chapters.
The practical part of the thesis is focused on the views of teachers on pupil diversity. The aim of the thesis is to analyze and become familiar with the flaws or conversely with a
positive attitude within diversity of pupils by teachers in primary schools.To discover
positive pitfalls of pupil diversity and its impact on primary schools in the Zlin region.
Klíčová slova
diverzita, heterogenita, rozmanitost, různorodost, inkluze, integrace,
kurikulum, pedagog, speciální vzdělávací potřeby, strategie, kompetence
Tato bakalářská práce se zabývá Názory učitelů na žákovskou diverzitu ve Zlínském kraji. Teoretická část vysvětluje pojem inkluze versus integrace a jejich legislativní ukotvení. Ve druhé kapitole se zaměřuje na profesi učitele v základní škole a jeho působení
ve vzdělávacím procesu, roli v inkluzivním vzdělání a kompetence, které jsou důležité pro jeho působení ve vyučovacím prostředí. Třetí kapitola se již orientuje na pojem diverzita a její synonyma. Snaží se upozornit na klady a zápory diverzity ve školním prostředí, zároveň však i malou informovanost a problémy, které mohou být spojeny s tímto pojmem. Poslední kapitola teoretické části je shrnutím dosavadních poznatků z předešlých kapitol.
V praktické části byla bakalářská práce zaměřena na názory učitelů na žákovskou diverzitu. Cílem bakalářské práce je analyzovat a obeznámit se s nedostatky nebo naopak s pozitivním přístupem v rámci žákovské diverzity ze strany pedagogů na základních školách. Objevit pozitivní úskalí žákovské diverzity a její dopady na základních školách ve Zlínském kraji.
Anotace v angličtině
This thesis deals with the views of teachers on pupil diversity in the Zlín region. The
theoretical part explains the concept of inclusion versus integration and their legislative basis. The second chapter focuses on the teaching profession in primary school and his work in the educational process, role in inclusive education and skills, which are important for his work in the learning environment. The third chapter is focused on the concept of diversity and its synonyms. It seeks to highlight the pros and cons of diversity in the school environment, while also low awareness levels and issues that may be associated with this notion. The last chapter is a summary of current knowledge from previous chapters.
The practical part of the thesis is focused on the views of teachers on pupil diversity. The aim of the thesis is to analyze and become familiar with the flaws or conversely with a
positive attitude within diversity of pupils by teachers in primary schools.To discover
positive pitfalls of pupil diversity and its impact on primary schools in the Zlin region.
Klíčová slova
diverzita, heterogenita, rozmanitost, různorodost, inkluze, integrace,
kurikulum, pedagog, speciální vzdělávací potřeby, strategie, kompetence
Zpracování rešerše a studium odborné literatury.
Vymezení terminologie a teoretických východisek z oblasti vymezení žákovské diverzity, přípravy učitelů na žákovskou diverzitu a sociokulturní diferenciace.
Příprava metodiky empirické části, zpracování projektu a stanovení výzkumného problému.
Realizace kvantitativního výzkumu formou dotazníkového šetření.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat, včetně jejich interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro praxi.
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury.
Vymezení terminologie a teoretických východisek z oblasti vymezení žákovské diverzity, přípravy učitelů na žákovskou diverzitu a sociokulturní diferenciace.
Příprava metodiky empirické části, zpracování projektu a stanovení výzkumného problému.
Realizace kvantitativního výzkumu formou dotazníkového šetření.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat, včetně jejich interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro praxi.
Seznam doporučené literatury
DEVARAKONDA, Chandrika. Diversity: an introduction. Singapore: SAGE, 2013, x, 189 pages. ISBN 08-570-2851-0.
GILLERNOVÁ, Ilona a Lenka KREJČOVÁ. Sociální dovednosti ve škole. Vyd. 1. Praha: Grada, 2012, 247 s. Pedagogika (Grada). ISBN 978-80-247-3472-9.
CHRÁSKA, Miroslav. Metody pedagogického výzkumu: základy kvantitativního výzkumu. Vyd. 1. Praha: Grada, 2007, 265 s. Pedagogika (Grada). ISBN 978-80-247-1369-4.
KASÍKOVÁ, Hana a Jana STRAKOVÁ. Diverzita a diferenciace v základním vzdělávání. Vyd. 1. Praha: Karolinum, 2011, 348 s. ISBN 978-80-246-1911-8.
NAVRÁTIL, Stanislav a Jan MATTIOLI. Vyučování, učení a kvalita vzdělání pro 21. století. Vyd. 1. Praha: Univerzita Jana Amose Komenského, 2013, 136 s. ISBN 978-80-7452-034-1.
Seznam doporučené literatury
DEVARAKONDA, Chandrika. Diversity: an introduction. Singapore: SAGE, 2013, x, 189 pages. ISBN 08-570-2851-0.
GILLERNOVÁ, Ilona a Lenka KREJČOVÁ. Sociální dovednosti ve škole. Vyd. 1. Praha: Grada, 2012, 247 s. Pedagogika (Grada). ISBN 978-80-247-3472-9.
CHRÁSKA, Miroslav. Metody pedagogického výzkumu: základy kvantitativního výzkumu. Vyd. 1. Praha: Grada, 2007, 265 s. Pedagogika (Grada). ISBN 978-80-247-1369-4.
KASÍKOVÁ, Hana a Jana STRAKOVÁ. Diverzita a diferenciace v základním vzdělávání. Vyd. 1. Praha: Karolinum, 2011, 348 s. ISBN 978-80-246-1911-8.
NAVRÁTIL, Stanislav a Jan MATTIOLI. Vyučování, učení a kvalita vzdělání pro 21. století. Vyd. 1. Praha: Univerzita Jana Amose Komenského, 2013, 136 s. ISBN 978-80-7452-034-1.
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
grafy, schémata, tabulky
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Studentka komisi seznámila s motivem k tématu a dále se zaměřila na praktickou část bakalářské práce. Prezentovala výsledky výzkumu. Dále studentka odpovídala na otázky k obhajobě od vedoucí a oponentky práce. Studentka byla na obhajobu připravená.