Bakalářská práce se zabývá stářím z pohledu studentů sociální pedagogiky. Je rozdělena na dvě části, část teoretickou a empirickou. Teoretická část je členěna do tří kapitol. První kapitola se zabývá základními aspekty období stárnutí a stáří, popisuje změny biologické, psychologické a sociální. Druhá kapitola se zabývá způsoby komunikace se starými lidmi a trávením volného času seniorů. Třetí kapitola se věnuje vnímání stáří ve společnosti a pro-blematice ageismu. V empirické části je vyhodnoceno anonymní dotazníkové šetření, které zjišťovalo názory studentů sociální pedagogiky na stáří a seniory.
Anotace v angličtině
This thesis deals with ageing from the perspective of students of social pedagogy. It is di-vided into two parts: theoretical and empirical. The theoretical part is divided into three chapters. The first chapter deals with the basic aspects of the period of aging and describes the biological, psychological and social changes. The second chapter deals with communi-cation and the possibilities of seniors free time. The third chapter deals with perceptions of age in society and problems of ageism. In the empirical part is evaluated anonymous que-stionnaire, which opinions have students of social pedagogy on aging and seniors.
Klíčová slova
stárnutí, stáří, senior, ageismus, komunikace, sociální pedagogika
Klíčová slova v angličtině
aging, old age, senior, ageism, communication, social pedagogy
Rozsah průvodní práce
78
Jazyk
CZ
Anotace
Bakalářská práce se zabývá stářím z pohledu studentů sociální pedagogiky. Je rozdělena na dvě části, část teoretickou a empirickou. Teoretická část je členěna do tří kapitol. První kapitola se zabývá základními aspekty období stárnutí a stáří, popisuje změny biologické, psychologické a sociální. Druhá kapitola se zabývá způsoby komunikace se starými lidmi a trávením volného času seniorů. Třetí kapitola se věnuje vnímání stáří ve společnosti a pro-blematice ageismu. V empirické části je vyhodnoceno anonymní dotazníkové šetření, které zjišťovalo názory studentů sociální pedagogiky na stáří a seniory.
Anotace v angličtině
This thesis deals with ageing from the perspective of students of social pedagogy. It is di-vided into two parts: theoretical and empirical. The theoretical part is divided into three chapters. The first chapter deals with the basic aspects of the period of aging and describes the biological, psychological and social changes. The second chapter deals with communi-cation and the possibilities of seniors free time. The third chapter deals with perceptions of age in society and problems of ageism. In the empirical part is evaluated anonymous que-stionnaire, which opinions have students of social pedagogy on aging and seniors.
Klíčová slova
stárnutí, stáří, senior, ageismus, komunikace, sociální pedagogika
Klíčová slova v angličtině
aging, old age, senior, ageism, communication, social pedagogy
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury.
Vymezení terminologie a teoretických východisek z oblasti stárnutí, stáří a diskriminace seniorů.
Příprava metodiky empirické části, zpracování projektu výzkumu a stanovení výzkumného problému.
Realizace kvantitativního výzkumu formou dotazníkového šetření.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat, včetně jejich interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro praxi.
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury.
Vymezení terminologie a teoretických východisek z oblasti stárnutí, stáří a diskriminace seniorů.
Příprava metodiky empirické části, zpracování projektu výzkumu a stanovení výzkumného problému.
Realizace kvantitativního výzkumu formou dotazníkového šetření.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat, včetně jejich interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro praxi.
Seznam doporučené literatury
HAŠKOVCOVÁ, Helena. Fenomén stáří. 2. vyd. Praha: Havlíček Brain Team, 2010. ISBN 978-80-87109-19-9.
VIDOVICOVÁ, Lucie. Stárnutí, věk a diskriminace - nové souvislosti. 1. vyd. Brno: MU, 2008. ISBN 978-80-210-4627-6.
VÁGNEROVÁ, Marie. Vývojová psychologie. II., Dospělost a stáří. 1. vyd. Praha: Karolinum, 2007. ISBN 978-80-246-1318-5.
SÝKOROVÁ, Dana. Autonomie ve stáří. Kapitoly z gerontosociologie. 1. vyd. Praha: Slon, 2007. ISBN 978-80-86429-62-5.
CHRÁSKA, Miroslav. Metody pedagogického výzkumu. Základy kvantitativního výzkumu. Praha: Grada, 2007. ISBN 978-80-247-1369-4.
Seznam doporučené literatury
HAŠKOVCOVÁ, Helena. Fenomén stáří. 2. vyd. Praha: Havlíček Brain Team, 2010. ISBN 978-80-87109-19-9.
VIDOVICOVÁ, Lucie. Stárnutí, věk a diskriminace - nové souvislosti. 1. vyd. Brno: MU, 2008. ISBN 978-80-210-4627-6.
VÁGNEROVÁ, Marie. Vývojová psychologie. II., Dospělost a stáří. 1. vyd. Praha: Karolinum, 2007. ISBN 978-80-246-1318-5.
SÝKOROVÁ, Dana. Autonomie ve stáří. Kapitoly z gerontosociologie. 1. vyd. Praha: Slon, 2007. ISBN 978-80-86429-62-5.
CHRÁSKA, Miroslav. Metody pedagogického výzkumu. Základy kvantitativního výzkumu. Praha: Grada, 2007. ISBN 978-80-247-1369-4.
Přílohy volně vložené
CD
Přílohy vázané v práci
-
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Studentka krátce představila teoretická východiska práce a dále se věnovala realizaci výzkumného šetření. Následně představila výsledky výzkumu a doporučení pro praxi. Předsedkyně komise se vyjadřovala ke zpracování dat, praktické části práce a dotazovala se na informace ohledně výzkumného souboru. Komise diskutovala o výsledcích výzkumného šetření.