Bakalářská práce se zabývá problematikou vztahů mezi učiteli a rodiči žáků základních škol a jejich vzájemnou spoluprací. Teoretická část pojednává o výchově ve škole a v rodině a nutnosti vzájemné provázanosti těchto dvou institucí. Především se zaměřuje na předpoklady a možnosti spolupráce školy s rodinou. Empirická část práce zkoumá pohled učitelů základních škol ve Zlínském kraji na tuto spolupráci. Zjišťuje především postoje učitelů k ní a způsoby, jež využívají pro navázání vztahů s rodiči žáků. Výsledek výzkumu má podpořit zájem učitelů vytvářet takové podmínky, které umožní aktivní zapojení rodičů žáka do výchovně vzdělávacího procesu.
Anotace v angličtině
The bachelor thesis deals with issues concerning relationships between teachers and parents of primary school pupils and their cooperation. The theoretical part discusses upbringing in school and family and necessary connection of these two institutions. Primarily, it is focused on assumptions and possibilities of mutual cooperation between school and family. The empirical part examines the view of primary school teachers in Zlín region regarding cooperation. Mainly, it ascertains in what teachers see its significance and the ways they use to establish relationships with parents of pupils. Results of research intends to support teachers' interest to create such conditions which allow pupil's parents to become involved in educational process at school.
Klíčová slova
Škola, rodina, výchova, edukace, socializace, komunikace, učitel, spolupráce školy a rodi-ny, vztah učitel - rodič
Klíčová slova v angličtině
Keywords: School, family, upbringing, education, socialization, teacher, cooperation between school and family, teacher - parent relationship
Rozsah průvodní práce
92 s. (134 628)
Jazyk
CZ
Anotace
Bakalářská práce se zabývá problematikou vztahů mezi učiteli a rodiči žáků základních škol a jejich vzájemnou spoluprací. Teoretická část pojednává o výchově ve škole a v rodině a nutnosti vzájemné provázanosti těchto dvou institucí. Především se zaměřuje na předpoklady a možnosti spolupráce školy s rodinou. Empirická část práce zkoumá pohled učitelů základních škol ve Zlínském kraji na tuto spolupráci. Zjišťuje především postoje učitelů k ní a způsoby, jež využívají pro navázání vztahů s rodiči žáků. Výsledek výzkumu má podpořit zájem učitelů vytvářet takové podmínky, které umožní aktivní zapojení rodičů žáka do výchovně vzdělávacího procesu.
Anotace v angličtině
The bachelor thesis deals with issues concerning relationships between teachers and parents of primary school pupils and their cooperation. The theoretical part discusses upbringing in school and family and necessary connection of these two institutions. Primarily, it is focused on assumptions and possibilities of mutual cooperation between school and family. The empirical part examines the view of primary school teachers in Zlín region regarding cooperation. Mainly, it ascertains in what teachers see its significance and the ways they use to establish relationships with parents of pupils. Results of research intends to support teachers' interest to create such conditions which allow pupil's parents to become involved in educational process at school.
Klíčová slova
Škola, rodina, výchova, edukace, socializace, komunikace, učitel, spolupráce školy a rodi-ny, vztah učitel - rodič
Klíčová slova v angličtině
Keywords: School, family, upbringing, education, socialization, teacher, cooperation between school and family, teacher - parent relationship
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury.
Vymezení terminologie a teoretických východisek z oblasti výchovného působení na děti v rodině a ve škole a zkušeností současných učitelů s tímto výchovným působením.
Příprava metodiky empirické části, zpracování projektu výzkumu a stanovení výzkumného problému.
Realizace kvantitativního výzkumu formou dotazníku.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat, včetně jejich interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro praxi.
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury.
Vymezení terminologie a teoretických východisek z oblasti výchovného působení na děti v rodině a ve škole a zkušeností současných učitelů s tímto výchovným působením.
Příprava metodiky empirické části, zpracování projektu výzkumu a stanovení výzkumného problému.
Realizace kvantitativního výzkumu formou dotazníku.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat, včetně jejich interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro praxi.
Seznam doporučené literatury
BAKOŠOVÁ, Zlatica. Sociálna pedagogika jako životná pomoc. Bratislava: Univerzita Komenského Bratislava, 2011. ISBN 9788096994403.
ČAPEK, Robert. Učitel a rodič: spolupráce, třídní schůzka, komunikace. Praha: Grada, 2013. ISBN 978-80-247-4640-1.
CHRÁSKA, Miroslav. Metody pedagogického výzkumu: základy kvantitativního výzkumu. Praha: Grada, 2007. ISBN 978-80-247-1369-4.
KRAUS, Blahoslav a Věra POLÁČKOVÁ. Člověk - prostředí - výchova: k otázkám sociální pedagogiky. Brno: Paido, 2001. ISBN 80-7315-004-2.
RABUŠICOVÁ, Milada. Škola a (versus) rodina. Brno: Masarykova univerzita, 2004. ISBN 80-210-3598-6.
Seznam doporučené literatury
BAKOŠOVÁ, Zlatica. Sociálna pedagogika jako životná pomoc. Bratislava: Univerzita Komenského Bratislava, 2011. ISBN 9788096994403.
ČAPEK, Robert. Učitel a rodič: spolupráce, třídní schůzka, komunikace. Praha: Grada, 2013. ISBN 978-80-247-4640-1.
CHRÁSKA, Miroslav. Metody pedagogického výzkumu: základy kvantitativního výzkumu. Praha: Grada, 2007. ISBN 978-80-247-1369-4.
KRAUS, Blahoslav a Věra POLÁČKOVÁ. Člověk - prostředí - výchova: k otázkám sociální pedagogiky. Brno: Paido, 2001. ISBN 80-7315-004-2.
RABUŠICOVÁ, Milada. Škola a (versus) rodina. Brno: Masarykova univerzita, 2004. ISBN 80-210-3598-6.
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
-
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Studentka prezentovala empirickou části bakalářské práce. Především uvedla výzkumný problém, výzkumný soubor a výzkumné otázky. Studentka zkušební komisi seznámila s hypotézami a výsledky výzkumu. Dále prezentovala potvrzení/zamítnutí hypotéz. Studentka odpověděla na otázky k obhajobě. Na otázky členů komise reagovala. Dr. Hrbáčková: vy jste prezentovala ,,učitelé neví jak na to" - co tím myslíte? Studentka odpověděla. Zkušební komise konstatovala, že není zřejmý přínos práce.