Bakalářská práce se zabývá tématikou náhradní rodinné péče se zaměřením na pěstounskou péči na přechodnou dobu. V souvislosti se změnami v oblasti náhradní rodinné péče a s postupnou deinstitucionalizací, která v České republice probíhá, se stále více diskutuje o nutnosti snižování počtů dětí, jež se nacházejí v ústavních zařízeních, a způsobech, jak tohoto cíle dosáhnout. Práce se zaměřuje na osoby vykonávající pěstounskou péči na přechodnou dobu a klade si za cíl zmapovat jejich názory a zkušenosti v souvislosti s uplatnitelností sociálního pedagoga, který by se mohl angažovat jako odborník na danou problematiku a dále se podílet na rozvoji a zkvalitňování institutu pěstounské péče na přechodnou dobu. Pro naše výzkumné šetření jsme zvolili způsob kvantitativního výzkumu za využití techniky dotazníku.
Anotace v angličtině
This bachelor thesis deals with the topic of foster family care with the focus on the foster care for a temporary period. The theoretical part is focused on the selected types of foster care, the role of the foster parents for a temporary period, because the research itself was conducted among the individuals who were registered as a person who may do this activity and a social pedagogue who could work as an expert in this area. The goal of this thesis is to map the opinions and experience in connection with usefulness of a social pedagogue and to present a new point of view which rises in the connection with the changes in the area of foster family care. The questionnaire technique was selected for the quantitative research.
Klíčová slova
Pěstounská péče, pěstounská péče na přechodnou dobu, pěstoun, profesionalizace, sociální pedagog
Klíčová slova v angličtině
Foster family care, foster care for a temporary period, foster parent, professionalization, social pedagogue
Rozsah průvodní práce
77
Jazyk
CZ
Anotace
Bakalářská práce se zabývá tématikou náhradní rodinné péče se zaměřením na pěstounskou péči na přechodnou dobu. V souvislosti se změnami v oblasti náhradní rodinné péče a s postupnou deinstitucionalizací, která v České republice probíhá, se stále více diskutuje o nutnosti snižování počtů dětí, jež se nacházejí v ústavních zařízeních, a způsobech, jak tohoto cíle dosáhnout. Práce se zaměřuje na osoby vykonávající pěstounskou péči na přechodnou dobu a klade si za cíl zmapovat jejich názory a zkušenosti v souvislosti s uplatnitelností sociálního pedagoga, který by se mohl angažovat jako odborník na danou problematiku a dále se podílet na rozvoji a zkvalitňování institutu pěstounské péče na přechodnou dobu. Pro naše výzkumné šetření jsme zvolili způsob kvantitativního výzkumu za využití techniky dotazníku.
Anotace v angličtině
This bachelor thesis deals with the topic of foster family care with the focus on the foster care for a temporary period. The theoretical part is focused on the selected types of foster care, the role of the foster parents for a temporary period, because the research itself was conducted among the individuals who were registered as a person who may do this activity and a social pedagogue who could work as an expert in this area. The goal of this thesis is to map the opinions and experience in connection with usefulness of a social pedagogue and to present a new point of view which rises in the connection with the changes in the area of foster family care. The questionnaire technique was selected for the quantitative research.
Klíčová slova
Pěstounská péče, pěstounská péče na přechodnou dobu, pěstoun, profesionalizace, sociální pedagog
Klíčová slova v angličtině
Foster family care, foster care for a temporary period, foster parent, professionalization, social pedagogue
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury.
Vymezení terminologie a teoretických východisek z oblasti náhradní rodinné péče, pěstounské péče na přechodnou dobu a kompetencí sociálního pedagoga.
Příprava metodiky empirické části, zpracování projektu výzkumu a stanovení výzkumného problému.
Realizace kvantitativního výzkumu formou dotazníku.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat, včetně jejich interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro praxi.
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury.
Vymezení terminologie a teoretických východisek z oblasti náhradní rodinné péče, pěstounské péče na přechodnou dobu a kompetencí sociálního pedagoga.
Příprava metodiky empirické části, zpracování projektu výzkumu a stanovení výzkumného problému.
Realizace kvantitativního výzkumu formou dotazníku.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat, včetně jejich interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro praxi.
Seznam doporučené literatury
ARCHER, Caroline. Dítě v náhradní rodině. Praha: Portál, 2001. ISBN 80-7178-578-4.
GAVORA, Peter. Úvod do pedagogického výzkumu. Brno: Paido, 2000. ISBN 80-85931-79-6.
KRAUS, Blahoslav. Základy sociální pedagogiky. Praha: Portál, 2008. ISBN 978-80-7367-383-3.
MATĚJČEK, Zdeněk. O rodině vlastní, nevlastní a náhradní. Praha: Portál, 1994, Rádci pro rodiče a vychovatele. ISBN 80-85282-83-6.
MATOUŠEK, Oldřich a Hana PAZLAROVÁ. Hodnocení ohroženého dítěte a rodiny: v kontextu plánování péče. Praha: Portál, 2014. ISBN 978-80-262-0522-7.
NOŽÍŘOVÁ, Jana. Náhradní rodinná péče. Praha: Linde Praha, 2012, ISBN 978-80-86131-91-7.
Seznam doporučené literatury
ARCHER, Caroline. Dítě v náhradní rodině. Praha: Portál, 2001. ISBN 80-7178-578-4.
GAVORA, Peter. Úvod do pedagogického výzkumu. Brno: Paido, 2000. ISBN 80-85931-79-6.
KRAUS, Blahoslav. Základy sociální pedagogiky. Praha: Portál, 2008. ISBN 978-80-7367-383-3.
MATĚJČEK, Zdeněk. O rodině vlastní, nevlastní a náhradní. Praha: Portál, 1994, Rádci pro rodiče a vychovatele. ISBN 80-85282-83-6.
MATOUŠEK, Oldřich a Hana PAZLAROVÁ. Hodnocení ohroženého dítěte a rodiny: v kontextu plánování péče. Praha: Portál, 2014. ISBN 978-80-262-0522-7.
NOŽÍŘOVÁ, Jana. Náhradní rodinná péče. Praha: Linde Praha, 2012, ISBN 978-80-86131-91-7.
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
-
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Studentka zkušební komisi seznámila s designem výzkumu, kdy prezentovala výzkumné otázky a výzkumný soubor. Následně uvedla výsledky výzkumného šetření. Studentka prezentovala doporučení pro praktické využití. Na závěr zodpověděla otázky od vedoucího i oponenta bakalářské práce. Dr. Hrbáčková: proč jste přistoupila k tomuto vyhodnocení? Studentka odpověděla.