Bakalářská práce se zabývá postoji žáků středních škol k seniorům. Jejím obsahem je část teoretická a část praktická. Teoretická část obsahuje vymezení pojmu stáří, charakterizuje ho z pohledu vývojové psychologie, vysvětluje fyziologické změny ve stáří. Dále popisuje vztahy mezi generacemi a problematiku ageismu- diskriminaci určité věkové skupiny společnosti. Praktická část je zaměřena na zjištění skutečných postojů žáků středních škol k seniorům. Pro zjištění je zvolen kvantitativní výzkum prostřednictvím dotazníkového šetření.
Annotation in English
The bachelor thesis deals with the attitudes of secondary school students to the elderly. It contains a theoretical and practical part. The theoretical part offers a definition of the con-cept of old age, characterizes old age from the perspective of developmental psychology and explains the physiological changes in old age. It also describes relations between gen-erations and the definition of ageism discrimination against certain age groups in society. The practical part is focused on identifying the attitudes of secondary school students to the elderly. An empirical research, using a questionnaire survey, was chosen as a research method to obtain the results.
senior, old age, aging, discrimination, ageism, stereotype, prejudice
Length of the covering note
65 s.
Language
CZ
Annotation
Bakalářská práce se zabývá postoji žáků středních škol k seniorům. Jejím obsahem je část teoretická a část praktická. Teoretická část obsahuje vymezení pojmu stáří, charakterizuje ho z pohledu vývojové psychologie, vysvětluje fyziologické změny ve stáří. Dále popisuje vztahy mezi generacemi a problematiku ageismu- diskriminaci určité věkové skupiny společnosti. Praktická část je zaměřena na zjištění skutečných postojů žáků středních škol k seniorům. Pro zjištění je zvolen kvantitativní výzkum prostřednictvím dotazníkového šetření.
Annotation in English
The bachelor thesis deals with the attitudes of secondary school students to the elderly. It contains a theoretical and practical part. The theoretical part offers a definition of the con-cept of old age, characterizes old age from the perspective of developmental psychology and explains the physiological changes in old age. It also describes relations between gen-erations and the definition of ageism discrimination against certain age groups in society. The practical part is focused on identifying the attitudes of secondary school students to the elderly. An empirical research, using a questionnaire survey, was chosen as a research method to obtain the results.
senior, old age, aging, discrimination, ageism, stereotype, prejudice
Research Plan
Zpracování rešerše a studium odborné literatury.
Vymezení terminologie a teoretických východisek z oblasti stáří, vztahů mezi generacemi a ageismu.
Příprava metodiky empirické části, zpracování projektu výzkumu a stanovení výzkumného problému.
Realizace kvantitativního výzkumu formou dotazníkového šetření.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat, včetně jejich interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro praxi.
Research Plan
Zpracování rešerše a studium odborné literatury.
Vymezení terminologie a teoretických východisek z oblasti stáří, vztahů mezi generacemi a ageismu.
Příprava metodiky empirické části, zpracování projektu výzkumu a stanovení výzkumného problému.
Realizace kvantitativního výzkumu formou dotazníkového šetření.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat, včetně jejich interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro praxi.
Recommended resources
GRUSS, Peter, 2009. Perspektivy stárnutí: z pohledu psychologie celoživotního vývoje. Vyd. 1. Praha: Portál. ISBN 978-80-7367-605-6.
HAŠKOVCOVÁ, Helena, 2010. Fenomén stáří. Vyd. 2. Praha: Havlíček Brain Team. ISBN 978-80-87109-19-9.
CHRÁSKA, Miroslav, 2007. Metody pedagogického výzkumu: základy kvantitativního výzkumu. Vyd. 1. Praha: Grada. ISBN 978-80-247-1369-4.
JIRÁSKOVÁ, Věra, 2005. Mezigenerační porozumění a komunikace. Vyd. 1. Praha: Eurolex Bohemia. ISBN 80-86861-80-5.
SÝKOROVÁ, Dana, 2007. Autonomie ve stáří: kapitoly z gerontosociologie. Vyd. 1. Praha: Sociologické nakladatelství. ISBN 978-80-86429-62-5.
VIDOVIĆOVÁ, Lucie, 2008. Stárnutí, věk a diskriminace - nové souvislosti. Vyd. 1. Brno: Masarykova univerzita, Mezinárodní politologický ústav. ISBN 978-80-210-4627-6.
Recommended resources
GRUSS, Peter, 2009. Perspektivy stárnutí: z pohledu psychologie celoživotního vývoje. Vyd. 1. Praha: Portál. ISBN 978-80-7367-605-6.
HAŠKOVCOVÁ, Helena, 2010. Fenomén stáří. Vyd. 2. Praha: Havlíček Brain Team. ISBN 978-80-87109-19-9.
CHRÁSKA, Miroslav, 2007. Metody pedagogického výzkumu: základy kvantitativního výzkumu. Vyd. 1. Praha: Grada. ISBN 978-80-247-1369-4.
JIRÁSKOVÁ, Věra, 2005. Mezigenerační porozumění a komunikace. Vyd. 1. Praha: Eurolex Bohemia. ISBN 80-86861-80-5.
SÝKOROVÁ, Dana, 2007. Autonomie ve stáří: kapitoly z gerontosociologie. Vyd. 1. Praha: Sociologické nakladatelství. ISBN 978-80-86429-62-5.
VIDOVIĆOVÁ, Lucie, 2008. Stárnutí, věk a diskriminace - nové souvislosti. Vyd. 1. Brno: Masarykova univerzita, Mezinárodní politologický ústav. ISBN 978-80-210-4627-6.
Enclosed appendices
-
Appendices bound in thesis
-
Taken from the library
No
Full text of the thesis
Appendices
Reviewer's report
Supervisor's report
Defence procedure record
Studentka začala prezentovat teoretickou část bakalářské práce. Vzhledem k časové dotaci obhajoby byla vyzvána zkušební komisí, aby prezentovala design výzkumu a výsledky. Studentka tedy uvedla výzkumné otázky, výzkumný nástroj a výzkumný soubor. Následně uvedla výsledky výzkumného šetření. Studentka zodpověděla otázky od vedoucího i oponenta diplomové práce. Dr. Hrbáčková: jak jste byla limitována žáky? Studentka uvedla svou odpověď na pravou míru. Dr. Hrbáčková: proč jste přistoupila k testování hypotézy o rozdílu četností odpovědí respondentů? Studentka neodpověděla.