Tato bakalářská práce je zaměřena na vliv odměn a trestů při motivaci žáků 2. stupně základních škol k učení. Práce je rozdělena na dvě hlavní části, a to na část teoretickou a část praktickou. V teoretické části je definována výchova dětí (z pohledu rodinného i školního prostředí), motivace žáka k učení a s tím související autorita učitele v procesu výuky. Dále je zde vymezen pojem kázeň, která je jedním z ukazatelů výchovy dítěte. Práce také popisuje možné příčiny vedoucí k výskytu nekázně a prostředky, díky kterým lze nekázni předcházet. V neposlední řadě jsou v teoretické části vysvětleny pojmy odměna a trest, jejich účinnost na žáka v procesu učení a možná rizika s nimi spojená. Praktická část je provedena kvantitativní strategií, konkrétně metodou dotazování provedenou prostřednictvím dotazníků. Kvantitativní data jsou analyzována a výstupy následně prezentovány formou tabulek a grafů. Potvrzení či vyvrácení hypotéz je zde statisticky ověřeno.
Anotace v angličtině
This bachelor thesis deals with the influence of rewards and punishments when pupils of the upper grade of classes are motivated to studying. The thesis is divided in two main parts: the theoretical part and practical one. In the theoretical part, there is education of children defined (from the view of family and school environment), motivation of a pupil to studying connected with the authority of a teacher in the process of teaching. Further, there is a concept of discipline specified here which is one of the indicators in the education of a child. The thesis also describes possible causes leading to occurrence of indiscipline and other means which can avoid indiscipline. Last but not least, there are conceptions of a reward and punishment, their influence on a pupil and possible risks connected with them explained. The practical part is done by quantitative strategy, specifically by the method of enquiring by means of questionnaires. The quantitative data are analysed and their output is presented in the form of tables and graphs. Proof and disproof of hypotheses are statistically verified here.
Klíčová slova
odměna, trest, žák, motivace, výchova, rodina, škola
Klíčová slova v angličtině
reward, punishment, pupil, motivation, education, family, school
Rozsah průvodní práce
67
Jazyk
CZ
Anotace
Tato bakalářská práce je zaměřena na vliv odměn a trestů při motivaci žáků 2. stupně základních škol k učení. Práce je rozdělena na dvě hlavní části, a to na část teoretickou a část praktickou. V teoretické části je definována výchova dětí (z pohledu rodinného i školního prostředí), motivace žáka k učení a s tím související autorita učitele v procesu výuky. Dále je zde vymezen pojem kázeň, která je jedním z ukazatelů výchovy dítěte. Práce také popisuje možné příčiny vedoucí k výskytu nekázně a prostředky, díky kterým lze nekázni předcházet. V neposlední řadě jsou v teoretické části vysvětleny pojmy odměna a trest, jejich účinnost na žáka v procesu učení a možná rizika s nimi spojená. Praktická část je provedena kvantitativní strategií, konkrétně metodou dotazování provedenou prostřednictvím dotazníků. Kvantitativní data jsou analyzována a výstupy následně prezentovány formou tabulek a grafů. Potvrzení či vyvrácení hypotéz je zde statisticky ověřeno.
Anotace v angličtině
This bachelor thesis deals with the influence of rewards and punishments when pupils of the upper grade of classes are motivated to studying. The thesis is divided in two main parts: the theoretical part and practical one. In the theoretical part, there is education of children defined (from the view of family and school environment), motivation of a pupil to studying connected with the authority of a teacher in the process of teaching. Further, there is a concept of discipline specified here which is one of the indicators in the education of a child. The thesis also describes possible causes leading to occurrence of indiscipline and other means which can avoid indiscipline. Last but not least, there are conceptions of a reward and punishment, their influence on a pupil and possible risks connected with them explained. The practical part is done by quantitative strategy, specifically by the method of enquiring by means of questionnaires. The quantitative data are analysed and their output is presented in the form of tables and graphs. Proof and disproof of hypotheses are statistically verified here.
Klíčová slova
odměna, trest, žák, motivace, výchova, rodina, škola
Klíčová slova v angličtině
reward, punishment, pupil, motivation, education, family, school
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury.
Vymezení terminologie a teoretických východisek z oblasti vývojových mezníků dětí staršího školního věku, rodinné výchovy a motivace prostřednictvím odměn a trestů.
Příprava metodiky empirické části, zpracování projektu výzkumu a stanovení výzkumného problému.
Realizace kvantitativního výzkumu formou dotazníku.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat, včetně jejich interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro praxi.
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury.
Vymezení terminologie a teoretických východisek z oblasti vývojových mezníků dětí staršího školního věku, rodinné výchovy a motivace prostřednictvím odměn a trestů.
Příprava metodiky empirické části, zpracování projektu výzkumu a stanovení výzkumného problému.
Realizace kvantitativního výzkumu formou dotazníku.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat, včetně jejich interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro praxi.
Seznam doporučené literatury
ČÁP, Jan. Rozvíjení osobnosti a způsob výchovy. Praha: ISV, 1996. ISBN 8085866153.
ČÁP, Jan a Jiří MAREŠ. Psychologie pro učitele. Praha: Portál, 2001. ISBN 80-7178-463-x.
ČAPEK, Robert. Odměny a tresty ve školní praxi. Praha: Grada, 2014. ISBN 978-80-247-4639-5.
HOGENOVÁ, Anna a Helena KALÁBOVÁ. ÉTOS: rodina ve výchově a sociálních vědách. Liberec: Technická univerzita v Liberci, 2013. ISBN 978-80-7372-944-8.
VANÍČKOVÁ, Eva. Tělesné tresty dětí: Definice popis následky. Praha: Grada, 2004. ISBN 80-247-0814-0.
Seznam doporučené literatury
ČÁP, Jan. Rozvíjení osobnosti a způsob výchovy. Praha: ISV, 1996. ISBN 8085866153.
ČÁP, Jan a Jiří MAREŠ. Psychologie pro učitele. Praha: Portál, 2001. ISBN 80-7178-463-x.
ČAPEK, Robert. Odměny a tresty ve školní praxi. Praha: Grada, 2014. ISBN 978-80-247-4639-5.
HOGENOVÁ, Anna a Helena KALÁBOVÁ. ÉTOS: rodina ve výchově a sociálních vědách. Liberec: Technická univerzita v Liberci, 2013. ISBN 978-80-7372-944-8.
VANÍČKOVÁ, Eva. Tělesné tresty dětí: Definice popis následky. Praha: Grada, 2004. ISBN 80-247-0814-0.
Přílohy volně vložené
CD ROM
Přílohy vázané v práci
grafy, tabulky
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Studentka krátce představila teoretickou část práce, dále se blíže věnovala praktické části práce. Uvedla výzkumné cíle a zaměřila se na prezentaci výsledků výzkumného šetření. Následně byla studentka vyzvána předsedkyní komise k zodpovězení otázek k obhajobě od vedoucího a oponenta práce. Studentka odpovídala adekvátně a na obhajobu byla připravená.