Bakalářská práce se zabývá vzdělávacími potřebami vysokoškolských absolventů, kteří vystudovali magisterský obor Psychologie, připravují se na atestaci v oboru Klinická psychologie a pracují ve zdravotnickém zařízení.
Teoretická část práce vymezuje pojem vzdělávacích potřeb, zabývá se šíří vzdělávacích potřeb dospělých a vztahuje danou problematiku na oblast klinické psychologie. Závěr teoretické části mapuje současné požadavky na vzdělávání účastníků specializačního vzdělávání v oboru Klinické psychologie.
Praktická část práce se skládá z šesti semistrukturovaných rozhovorů s psychology v preatestační přípravě. Tato data byla kvalitativně analyzována, dělena dle šesti tematických okruhů a vyhodnocena dle četnosti výpovědí mezi účastníky výzkumu.
Výsledkem výzkumu bylo zjištění, že absolventi subjektivně hodnotili teoretickou část univerzitního vzdělávání jako dostatečnou pro výkon práce, naopak jako nedostačující pro výkon povolání pociťovali úroveň univerzitní praxe, psychodiagnostické znalosti a klinicko-psychologické poznatky pro práci na ambulantním i lůžkovém oddělení.
Závěr bakalářské práce shrnuje oblasti, které je třeba v rámci formálního i specializačního vzdělávání klinických psychologů více podporovat, a jaké podmínky pomáhají začínajícím psychologům cítit se ve výkonu své práce kompetentnější.
Anotace v angličtině
This thesis aims to define the educational and training needs of graduated psychologists, who work in a Healthcare facilities before becoming certified clinical psychologists.
Theoretical part of this thesis deals with educational and training needs and its role in adult education. This part of thesis also describes the educational and training needs in the field of recent clinical psychology.
The research of this thesis is based on six semi structured interview with psychologists from healthcare facilities, who are in the process of training to be certified clinical psychologists. Consequently, data was qualitatively analysed, categorised into six thematic areas and evaluated according to main topics that occurred in participants' responses.
The results showed that participants considered the theoretical part of their high school education to be sufficient for their work achievement. However, they did not find it sufficient enough to prepare them for work in the following areas of Healthcare system: psychological internship during studies, knowledge of psychodiagnostic tools and clinical psychology basis for Healthcare facilities.
In conclusion, the thesis summarises areas that need to be more supported both in high school education and clinical psychology training. Conditions that could help beginning psychologists to feel more competent in their profession are further specified.
Educational and training needs, Continual Professional Development, Clinical Psychology, Additional schooling, semi structured interview
Rozsah průvodní práce
71 s. (97 361 znaků)
Jazyk
CZ
Anotace
Bakalářská práce se zabývá vzdělávacími potřebami vysokoškolských absolventů, kteří vystudovali magisterský obor Psychologie, připravují se na atestaci v oboru Klinická psychologie a pracují ve zdravotnickém zařízení.
Teoretická část práce vymezuje pojem vzdělávacích potřeb, zabývá se šíří vzdělávacích potřeb dospělých a vztahuje danou problematiku na oblast klinické psychologie. Závěr teoretické části mapuje současné požadavky na vzdělávání účastníků specializačního vzdělávání v oboru Klinické psychologie.
Praktická část práce se skládá z šesti semistrukturovaných rozhovorů s psychology v preatestační přípravě. Tato data byla kvalitativně analyzována, dělena dle šesti tematických okruhů a vyhodnocena dle četnosti výpovědí mezi účastníky výzkumu.
Výsledkem výzkumu bylo zjištění, že absolventi subjektivně hodnotili teoretickou část univerzitního vzdělávání jako dostatečnou pro výkon práce, naopak jako nedostačující pro výkon povolání pociťovali úroveň univerzitní praxe, psychodiagnostické znalosti a klinicko-psychologické poznatky pro práci na ambulantním i lůžkovém oddělení.
Závěr bakalářské práce shrnuje oblasti, které je třeba v rámci formálního i specializačního vzdělávání klinických psychologů více podporovat, a jaké podmínky pomáhají začínajícím psychologům cítit se ve výkonu své práce kompetentnější.
Anotace v angličtině
This thesis aims to define the educational and training needs of graduated psychologists, who work in a Healthcare facilities before becoming certified clinical psychologists.
Theoretical part of this thesis deals with educational and training needs and its role in adult education. This part of thesis also describes the educational and training needs in the field of recent clinical psychology.
The research of this thesis is based on six semi structured interview with psychologists from healthcare facilities, who are in the process of training to be certified clinical psychologists. Consequently, data was qualitatively analysed, categorised into six thematic areas and evaluated according to main topics that occurred in participants' responses.
The results showed that participants considered the theoretical part of their high school education to be sufficient for their work achievement. However, they did not find it sufficient enough to prepare them for work in the following areas of Healthcare system: psychological internship during studies, knowledge of psychodiagnostic tools and clinical psychology basis for Healthcare facilities.
In conclusion, the thesis summarises areas that need to be more supported both in high school education and clinical psychology training. Conditions that could help beginning psychologists to feel more competent in their profession are further specified.
Educational and training needs, Continual Professional Development, Clinical Psychology, Additional schooling, semi structured interview
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury.
Vymezení terminologie a teoretických východisek z oblasti vzdělávání dospělých, vzdělávání psychologů a vzdělávacích potřeb začínajících psychologů ve zdravotnictví.
Příprava metodiky empirické části, zpracování projektu výzkumu a stanovení výzkumného problému.
Realizace kvalitativního výzkumu formou rozhovorů.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat, včetně jejich interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro praxi.
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury.
Vymezení terminologie a teoretických východisek z oblasti vzdělávání dospělých, vzdělávání psychologů a vzdělávacích potřeb začínajících psychologů ve zdravotnictví.
Příprava metodiky empirické části, zpracování projektu výzkumu a stanovení výzkumného problému.
Realizace kvalitativního výzkumu formou rozhovorů.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat, včetně jejich interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro praxi.
Seznam doporučené literatury
BARTÁK, Jan. Profesní vzdělávání dospělých. Vyd. 1. Praha: Univerzita Jana Amose Komenského Praha, 2007. 264 s. ISBN 978-80-86723-34-1.
BARTOŇKOVÁ, H. Firemní vzdělávání, Strategický přístup ke vzdělávání pracovníků. Praha: GRADA PUBLISHING, 2010. 208 s. ISBN 978-80-247-2914-5.
BENEŠ, M. Andragogika teoretické základy. EUROLEX Bohemia, 2003. 216 s. ISBN 80-86432-23-8.
FERJENČÍK, Ján. Úvod do metodologie psychologického výzkumu: jak zkoumat lidskou duši. Vyd. 2. Praha: Portál, 2010. 255 s. ISBN 978-80-7367-815-9.
HENDL, Jan. Kvalitativní výzkum: základní teorie, metody a aplikace. 3. vyd. Praha: Portál, 2012. 407 s. ISBN 978-80-262-0219-6.
MUŽÍK, Jaroslav. Profesní vzdělávání dospělých. Vyd. 1. Praha: Wolters Kluwer Česká republika, 2012. 263 s. Vzdělávání dospělých. ISBN 978-80-7357-738-4.
VETEŠKA, Jaroslav a TURECKIOVÁ, Michaela. Kompetence ve vzdělávání. Vyd. 1. Praha: Grada, 2008. 159 s. Pedagogika. ISBN 978-80-247-1770-8.
Seznam doporučené literatury
BARTÁK, Jan. Profesní vzdělávání dospělých. Vyd. 1. Praha: Univerzita Jana Amose Komenského Praha, 2007. 264 s. ISBN 978-80-86723-34-1.
BARTOŇKOVÁ, H. Firemní vzdělávání, Strategický přístup ke vzdělávání pracovníků. Praha: GRADA PUBLISHING, 2010. 208 s. ISBN 978-80-247-2914-5.
BENEŠ, M. Andragogika teoretické základy. EUROLEX Bohemia, 2003. 216 s. ISBN 80-86432-23-8.
FERJENČÍK, Ján. Úvod do metodologie psychologického výzkumu: jak zkoumat lidskou duši. Vyd. 2. Praha: Portál, 2010. 255 s. ISBN 978-80-7367-815-9.
HENDL, Jan. Kvalitativní výzkum: základní teorie, metody a aplikace. 3. vyd. Praha: Portál, 2012. 407 s. ISBN 978-80-262-0219-6.
MUŽÍK, Jaroslav. Profesní vzdělávání dospělých. Vyd. 1. Praha: Wolters Kluwer Česká republika, 2012. 263 s. Vzdělávání dospělých. ISBN 978-80-7357-738-4.
VETEŠKA, Jaroslav a TURECKIOVÁ, Michaela. Kompetence ve vzdělávání. Vyd. 1. Praha: Grada, 2008. 159 s. Pedagogika. ISBN 978-80-247-1770-8.
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
-
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Studentka představila teoretickou část práce, dále popsala praktickou část, kde uvedla zvolenou metodologii, výzkumnou strategii, metodu sběru dat a představila výzkumný soubor. Následně studentka prezentovala výsledky výzkumu a doporučení pro praxi. Na závěr studentka odpovídala na otázky k obhajobě. Dr. Skarupská se vyjadřovala k závěrům práce. Mgr. Martincová se vyjádřila k analýze dat, kterou považovala za neadekvátní.