Bakalářská práce se zabývá přínosem reminiscenční terapie pro seniory. Teoretická část se zabývá stárnutím a stářím, změnami ve stáří, a jak se s nimi senioři vyrovnávají. Charakte-rizuje potřeby seniorů ve stáří, dále rozebírá péči o seniora a adaptaci seniora v instituci. Objasňuje pojem reminiscence, uvádí smysl vzpomínání pro seniora. Definuje přístupy k vedení reminiscence a průběh reminiscence. Výzkumná část usiluje o zjištění názoru seniorů na reminiscenci, důvody proč ji navštěvují a pocity, které si uvědomují.
Anotace v angličtině
This bachelor thesis examines the benefits of reminiscence therapy for seniors. The theore-tical framework deals with ageing and old age, changes that occur in old age, and how se-niors cope with them. It characterizes the needs of seniors in old age, analyzes elder care and how seniors adapt to the institution. This section also clarifies the concept of reminis-cence and presents the purpose of the process for a senior. It defines approaches to the ma-nagement of reminiscence therapy and its course. The research section seeks to find out seniors ' opinions about reminiscence therapy, the reasons why they attend it, and their feelings during the therapy.
Klíčová slova
senior, stáří, stárnutí, aktivizace, reminiscence, reminiscenční terapie, potřeby seniorů, péče o seniory, kvalitativní výzkum, rozhovor.
Klíčová slova v angličtině
senior, old age, ageing, activation, reminiscence, reminiscence therapy, needs of seniors, elderly care, qualitative research, interview.
Rozsah průvodní práce
77 s.
Jazyk
CZ
Anotace
Bakalářská práce se zabývá přínosem reminiscenční terapie pro seniory. Teoretická část se zabývá stárnutím a stářím, změnami ve stáří, a jak se s nimi senioři vyrovnávají. Charakte-rizuje potřeby seniorů ve stáří, dále rozebírá péči o seniora a adaptaci seniora v instituci. Objasňuje pojem reminiscence, uvádí smysl vzpomínání pro seniora. Definuje přístupy k vedení reminiscence a průběh reminiscence. Výzkumná část usiluje o zjištění názoru seniorů na reminiscenci, důvody proč ji navštěvují a pocity, které si uvědomují.
Anotace v angličtině
This bachelor thesis examines the benefits of reminiscence therapy for seniors. The theore-tical framework deals with ageing and old age, changes that occur in old age, and how se-niors cope with them. It characterizes the needs of seniors in old age, analyzes elder care and how seniors adapt to the institution. This section also clarifies the concept of reminis-cence and presents the purpose of the process for a senior. It defines approaches to the ma-nagement of reminiscence therapy and its course. The research section seeks to find out seniors ' opinions about reminiscence therapy, the reasons why they attend it, and their feelings during the therapy.
Klíčová slova
senior, stáří, stárnutí, aktivizace, reminiscence, reminiscenční terapie, potřeby seniorů, péče o seniory, kvalitativní výzkum, rozhovor.
Klíčová slova v angličtině
senior, old age, ageing, activation, reminiscence, reminiscence therapy, needs of seniors, elderly care, qualitative research, interview.
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury.
Vymezení terminologie a teoretických východisek z oblasti aktivizace seniorů, reminiscence a mezigenerační komunikace.
Příprava metodiky empirické části, zpracování projektu výzkumu a stanovení výzkumného problému.
Realizace kvalitativního výzkumu formou strukturovaného rozhovoru s otevřenými otázkami.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat, včetně jejich interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro praxi.
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury.
Vymezení terminologie a teoretických východisek z oblasti aktivizace seniorů, reminiscence a mezigenerační komunikace.
Příprava metodiky empirické části, zpracování projektu výzkumu a stanovení výzkumného problému.
Realizace kvalitativního výzkumu formou strukturovaného rozhovoru s otevřenými otázkami.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat, včetně jejich interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro praxi.
Seznam doporučené literatury
BOBEK, Milan a Petr PENIŠKA. Práce s lidmi: učebnice poradenství, koučování, terapie a socioterapie pro pomáhající profese : s úvodem do filozofie práce s lidmi, systémových věd a psychologie. Vyd. 1. Brno: NC Publishing, 2008. ISBN 978-80-903858-2-5.
HENDL, Jan. Kvalitativní výzkum: základní metody a aplikace. Vyd. 1. Praha: Portál, 2005. ISBN 80-7367-040-2.
HROZENSKÁ, Martina. Sociálná práca so staršími ľuďmi a jej teoreticko-praktické východiská. Martin: Osveta, c2008, 180 s. ISBN 978-80-8063-282-3.
MÜHLPACHR, Pavel. Gerontopedagogika. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita v Brně, 2004. ISBN 80-210-3345-2.
VÁGNEROVÁ, Marie. Vývojová psychologie: dětství a dospívání. Vyd. 2., rozš. a přeprac. Praha: Karolinum, 2012. ISBN 978-80-246-2153-1.
Seznam doporučené literatury
BOBEK, Milan a Petr PENIŠKA. Práce s lidmi: učebnice poradenství, koučování, terapie a socioterapie pro pomáhající profese : s úvodem do filozofie práce s lidmi, systémových věd a psychologie. Vyd. 1. Brno: NC Publishing, 2008. ISBN 978-80-903858-2-5.
HENDL, Jan. Kvalitativní výzkum: základní metody a aplikace. Vyd. 1. Praha: Portál, 2005. ISBN 80-7367-040-2.
HROZENSKÁ, Martina. Sociálná práca so staršími ľuďmi a jej teoreticko-praktické východiská. Martin: Osveta, c2008, 180 s. ISBN 978-80-8063-282-3.
MÜHLPACHR, Pavel. Gerontopedagogika. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita v Brně, 2004. ISBN 80-210-3345-2.
VÁGNEROVÁ, Marie. Vývojová psychologie: dětství a dospívání. Vyd. 2., rozš. a přeprac. Praha: Karolinum, 2012. ISBN 978-80-246-2153-1.
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
ilustrace, tabulky
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Studentka představila teoretická východiska práce, blíže se věnovala popisu praktické části a realizaci výzkumného šetření. Studentka představila výzkummý soubor a dále uvedla výsledky výzkumného šetření. Následně představila doporučení pro praxi a odpovědi na otázky k obhajobě. Mgr. Martincová se doptávala na přínos práce, doc. Balvín se ptal na použité zdroje. Dr. Skarupská se vyjádřila k teoretické části práce.