Práce se zaměřuje na popsání různých herních metod a jejich využití ve vzdělávání dospělých. Po všeobecném úvodu, v rámci kterého jsou objasněny základní pojmy, vztah her k andragogice a jejich význam v rámci vzdělávání dospělých, se autorka následně podrobněji věnuje klasifikaci herních metod ve vzdělávání dospělých a představuje některé vybrané hry, na kterých je přínos a význam v rámci andragogiky demonstrován. Hra je zde popisována především jako důležitá součást života dospělého člověka, stejně tak jako zajímavý fenomén oboru andragogiky.
Praktická část práce je založena na kvalitativním výzkumném šetření, v rámci kterého autorka zkoumala pohled pěti oslovených expertů na přínos her ve vzdělávání dospělých a jejich využívání v praxi. Výsledkem praktické části je analýza pěti rozhovorů zaměřujících se na jednotlivé otázky ohledně vnímání podstaty, přínosu, využití a rozvíjení herních metod ve
vzdělávání dospělých.
Anotace v angličtině
This thesis focuses on describing the various of gaming methods and their application in the field of adult education. After a general introduction, where are the basic concepts and relationship between games and adult education described, the author describes in detail classification of gaming methods in adult education and presents some specific games, where the benefits and importance in the context of adult education are demonstrated. The game is described as an important part of adult life, as well as an interesting phenomenon in the field of adult education.
Practical part of the thesis is based on analysis of the qualitative research study, during which the author research the professional's view and opinion about benefits of gaming in adult education and their use in practice. The result of the practical part is analysis of five interviews focusing on various issues regarding the perception of the benefits, use and develop of gaming methods in adult
education.
experience adult education, adult education, educational games, specifics of adult education, use game methods, game classification, training course, activating games, management games, experiential learning, adu
Rozsah průvodní práce
90
Jazyk
CZ
Anotace
Práce se zaměřuje na popsání různých herních metod a jejich využití ve vzdělávání dospělých. Po všeobecném úvodu, v rámci kterého jsou objasněny základní pojmy, vztah her k andragogice a jejich význam v rámci vzdělávání dospělých, se autorka následně podrobněji věnuje klasifikaci herních metod ve vzdělávání dospělých a představuje některé vybrané hry, na kterých je přínos a význam v rámci andragogiky demonstrován. Hra je zde popisována především jako důležitá součást života dospělého člověka, stejně tak jako zajímavý fenomén oboru andragogiky.
Praktická část práce je založena na kvalitativním výzkumném šetření, v rámci kterého autorka zkoumala pohled pěti oslovených expertů na přínos her ve vzdělávání dospělých a jejich využívání v praxi. Výsledkem praktické části je analýza pěti rozhovorů zaměřujících se na jednotlivé otázky ohledně vnímání podstaty, přínosu, využití a rozvíjení herních metod ve
vzdělávání dospělých.
Anotace v angličtině
This thesis focuses on describing the various of gaming methods and their application in the field of adult education. After a general introduction, where are the basic concepts and relationship between games and adult education described, the author describes in detail classification of gaming methods in adult education and presents some specific games, where the benefits and importance in the context of adult education are demonstrated. The game is described as an important part of adult life, as well as an interesting phenomenon in the field of adult education.
Practical part of the thesis is based on analysis of the qualitative research study, during which the author research the professional's view and opinion about benefits of gaming in adult education and their use in practice. The result of the practical part is analysis of five interviews focusing on various issues regarding the perception of the benefits, use and develop of gaming methods in adult
education.
experience adult education, adult education, educational games, specifics of adult education, use game methods, game classification, training course, activating games, management games, experiential learning, adu
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury.
Vymezení terminologie a teoretických východisek z oblasti edukace dospělých, teorie her a metod využívajících hry pro výchovu a vzdělávání dospělých.
Příprava metodiky empirické části, zpracování projektu výzkumu a stanovení výzkumného problému.
Realizace kvalitativního výzkumu formou polostrukturovaných rozhovorů.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat, včetně jejich interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro praxi.
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury.
Vymezení terminologie a teoretických východisek z oblasti edukace dospělých, teorie her a metod využívajících hry pro výchovu a vzdělávání dospělých.
Příprava metodiky empirické části, zpracování projektu výzkumu a stanovení výzkumného problému.
Realizace kvalitativního výzkumu formou polostrukturovaných rozhovorů.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat, včetně jejich interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro praxi.
Seznam doporučené literatury
BEDNAŘÍKOVÁ, Iveta. Kapitoly z andragogiky 1. Olomouc: Vydavatelství UP, 2006. ISBN 80-244-1192-X.
BENEŠ, Milan. Úvod do andragogiky. Praha: Karolinum, 2003. ISBN 8071845426.
HERMOCHOVÁ, Soňa. Hry pro dospělé. Praha: Grada Publishing, 2004. ISBN 80-247-0817-5.
HUIZINGA, Johan. Homo ludens. O původu kultury ve hře. Praha: Mladá fronta, 1971. ISBN neuvedeno1.
JIRÁSEK, Ivo. Inventář herních zkušeností. In: JIRÁSEK, I. (ed.) Zlatý fond her I.: Hry a programy připravené pro kurzy Prázdninové školy Lipnice (pp. 9-22). Praha: Portál, 2002. ISBN 80-7178-636-5.
RACHOW, Axel. Spielbar II. 66 Trainer präsentieren 88 neue Top-Spiele aus ihrer Seminarpraxis. Bonn: managerSeminare, 2005. ISBN 3-931488-63-2.
WALLENWEIN, Gudrun. Spiele: Der Punkt auf dem i. Weinheim, Basel, Berlin: Beltz Verlag, 2003. ISBN 3-407-36407-5.
Seznam doporučené literatury
BEDNAŘÍKOVÁ, Iveta. Kapitoly z andragogiky 1. Olomouc: Vydavatelství UP, 2006. ISBN 80-244-1192-X.
BENEŠ, Milan. Úvod do andragogiky. Praha: Karolinum, 2003. ISBN 8071845426.
HERMOCHOVÁ, Soňa. Hry pro dospělé. Praha: Grada Publishing, 2004. ISBN 80-247-0817-5.
HUIZINGA, Johan. Homo ludens. O původu kultury ve hře. Praha: Mladá fronta, 1971. ISBN neuvedeno1.
JIRÁSEK, Ivo. Inventář herních zkušeností. In: JIRÁSEK, I. (ed.) Zlatý fond her I.: Hry a programy připravené pro kurzy Prázdninové školy Lipnice (pp. 9-22). Praha: Portál, 2002. ISBN 80-7178-636-5.
RACHOW, Axel. Spielbar II. 66 Trainer präsentieren 88 neue Top-Spiele aus ihrer Seminarpraxis. Bonn: managerSeminare, 2005. ISBN 3-931488-63-2.
WALLENWEIN, Gudrun. Spiele: Der Punkt auf dem i. Weinheim, Basel, Berlin: Beltz Verlag, 2003. ISBN 3-407-36407-5.
Přílohy volně vložené
CD
Přílohy vázané v práci
schémata, tabulky
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Studentka seznámila komisi s motivem k tématu, dále prezentovala teoretickou a praktickou část práce. Následně studentka představila kvalitativní výzkum, jeho realizaci a výsledky výzkumu. Dále studentka uvedla doporučení pro praxi a odpovídala na otázky k obhajobě. Dr. Hrnčiříková se vyjadřovala k použitému terminologickému aparátu. Mgr. Martincová se vyjadřovala k obsahu práce a k uvedenému paradigmatickému modelu, v práci absentuje jeho popis a diskuze. Dr. Skarupská se vyjadřovala k formálním náležitostem práce.