Diplomová práce se zabývá pojetím učení dítěte u učitelek mateřských škol a rodičů. Teoretická část definuje pojem učení, popisuje determinanty, které tento proces ovlivňují, v poslední řadě uvádí učitelovo a žákovo pojetí výuky a popisuje dva nejdůležitější typy prostředí, ve kterém učení dítěte probíhá.
Praktická část diplomové práce poskytuje rozhovory s učitelkami mateřských škol a rodiči dětí předškolního věku. V závěru praktické části jsou uvedeny odpovědi obou skupin participantů na výzkumné otázky.
Anotace v angličtině
Diploma thesis concerns with conception of teaching a child at kindergarten by teachers and parents. Theoretical part defines concept of teaching, specifies determinants, which influence this process and at last but not least brings the teacher and the pupil's conception of curriculum and describes two most important types of environment, in which teaching of a child takes place.
Practical part of diploma thesis provides interviews with teachers in kindergarten and parents of children in preschool age. In the end of the practical part, the answers of both groups of participants on research questions are inducted.
Klíčová slova
Učení, tvořivost, motivace.
Klíčová slova v angličtině
Teaching, creativity, motivation.
Rozsah průvodní práce
73
Jazyk
CZ
Anotace
Diplomová práce se zabývá pojetím učení dítěte u učitelek mateřských škol a rodičů. Teoretická část definuje pojem učení, popisuje determinanty, které tento proces ovlivňují, v poslední řadě uvádí učitelovo a žákovo pojetí výuky a popisuje dva nejdůležitější typy prostředí, ve kterém učení dítěte probíhá.
Praktická část diplomové práce poskytuje rozhovory s učitelkami mateřských škol a rodiči dětí předškolního věku. V závěru praktické části jsou uvedeny odpovědi obou skupin participantů na výzkumné otázky.
Anotace v angličtině
Diploma thesis concerns with conception of teaching a child at kindergarten by teachers and parents. Theoretical part defines concept of teaching, specifies determinants, which influence this process and at last but not least brings the teacher and the pupil's conception of curriculum and describes two most important types of environment, in which teaching of a child takes place.
Practical part of diploma thesis provides interviews with teachers in kindergarten and parents of children in preschool age. In the end of the practical part, the answers of both groups of participants on research questions are inducted.
Klíčová slova
Učení, tvořivost, motivace.
Klíčová slova v angličtině
Teaching, creativity, motivation.
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury týkající se problematiky chápání fenoménu učení dítěte učitelkami mateřských škol a rodiči.
Vymezení terminologie diplomové práce: učení, motivace a tvořivost dítěte.
Příprava metodiky empirické části práce, stanovení výzkumného problému.
Realizace kvalitativního výzkumu prostřednictvím polostrukturovaného interview.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat včetně jejich interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro praxi mateřských škol.
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury týkající se problematiky chápání fenoménu učení dítěte učitelkami mateřských škol a rodiči.
Vymezení terminologie diplomové práce: učení, motivace a tvořivost dítěte.
Příprava metodiky empirické části práce, stanovení výzkumného problému.
Realizace kvalitativního výzkumu prostřednictvím polostrukturovaného interview.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat včetně jejich interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro praxi mateřských škol.
Seznam doporučené literatury
ČÁP, Jan a Jiří MAREŠ. Psychologie pro učitele. Vyd. 2. Praha: Portál, 2007, 655 s. ISBN 978-80-7367-273-7.
GRAY, Colette a Sean MACBLAIN. Learning theories in childhood. London: SAGE, 2012, xiv, 170 p. ISBN 978-0857021458.
KERN, Hans. Přehled psychologie. Vyd. 3. Praha: Portál, 2006, 287 s. ISBN 80-7367-121-2.
MAREŠ, Jiří. Pedagogická psychologie. Vyd. 1. Praha: Portál, 2013, 702 s. ISBN 978-80-262-0174-8.
VACÍNOVÁ, Marie a Marta LANGOVÁ. Kapitoly z psychologie učení a výchovy. Vyd. 2. Praha: Univerzita Jana Amose Komenského, 2007, 140 s. ISBN 978-80-86723-42-6.
Seznam doporučené literatury
ČÁP, Jan a Jiří MAREŠ. Psychologie pro učitele. Vyd. 2. Praha: Portál, 2007, 655 s. ISBN 978-80-7367-273-7.
GRAY, Colette a Sean MACBLAIN. Learning theories in childhood. London: SAGE, 2012, xiv, 170 p. ISBN 978-0857021458.
KERN, Hans. Přehled psychologie. Vyd. 3. Praha: Portál, 2006, 287 s. ISBN 80-7367-121-2.
MAREŠ, Jiří. Pedagogická psychologie. Vyd. 1. Praha: Portál, 2013, 702 s. ISBN 978-80-262-0174-8.
VACÍNOVÁ, Marie a Marta LANGOVÁ. Kapitoly z psychologie učení a výchovy. Vyd. 2. Praha: Univerzita Jana Amose Komenského, 2007, 140 s. ISBN 978-80-86723-42-6.
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
-
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Studentka prezentovala adekvátně svou diplomovou práci. Vedoucí prof. Gavora i oponent doc.Wiegerová shodně vytkli autorce především nedostatky v teoretické části práce, naproti tomu studentka prokázala schopnost pracovat dobře se získanými daty ve výzkumu. V empirické části tak doc. Wiegerová upozornila jen na předimenzované významové kategorie. Studentka dále zodpověděla otázky uvedené v obou posudcích, neuvedla však zdroj pro argumentovanou komparaci vlastních zjištění s vybranou zahraniční studií.