Předmětem pozornosti diplomové práce je problematika spolupráce rodičů s univerzitními mateřskými školami, kterých je v České republice devět. Jsou to mateřské školy soukromého firemního typu, které u nás vznikaly od roku 2010. Práce se zaměřuje na specifika spolupráce rodičů a mateřských škol z prostředí univerzit. Praktická část objasňuje specifika spolupráce rodičů s univerzitními mateřskými školami na základě dat získaných z dotazníků od rodičů a učitelů univerzitních i veřejných mateřských škol. Interpretace získaných dat poukazuje na to, jak se spolupráce rodičů v univerzitních mateřských školách liší od spolupráce rodičů se školami veřejnými. Jako důležité se ukazuje, že se do spolupráce v univerzitních mateřských školách zapojují také rodiče-muži.
Annotation in English
This thesis deals with the problems of cooperation between parents and university nursery schools. There are nine of these nursery schools in the Czech Republic. They are the private-company-type nursery schools which started emerging in 2010. The thesis focuses on the specifics of the cooperation parents with university nursery schools. The practical part of the work clarifies the specifics of the cooperation parents with university nursery schools on the basis of data collected through surveys among parents and teachers in university as well as public nursery schools. The interpretation of the acquired data shows the difference in the cooperation of parents and university nursery schools on the one hand, and of parents and public nursery schools on the other. It is important to note that there is also involvement of male parents in the university nursery schools.
Keywords
rodič a škola, slaďování rodinného a pracovního života, univerzitní mateřské školy, specifika spolupráce, formy spolupráce, partnerství, komunikace
Keywords in English
parent and school, harmonizing family and work life, university nursery schools, specifics of cooperation, forms of cooperation, partnership, communication
Length of the covering note
91 s. (151 744 znaků)
Language
CZ
Annotation
Předmětem pozornosti diplomové práce je problematika spolupráce rodičů s univerzitními mateřskými školami, kterých je v České republice devět. Jsou to mateřské školy soukromého firemního typu, které u nás vznikaly od roku 2010. Práce se zaměřuje na specifika spolupráce rodičů a mateřských škol z prostředí univerzit. Praktická část objasňuje specifika spolupráce rodičů s univerzitními mateřskými školami na základě dat získaných z dotazníků od rodičů a učitelů univerzitních i veřejných mateřských škol. Interpretace získaných dat poukazuje na to, jak se spolupráce rodičů v univerzitních mateřských školách liší od spolupráce rodičů se školami veřejnými. Jako důležité se ukazuje, že se do spolupráce v univerzitních mateřských školách zapojují také rodiče-muži.
Annotation in English
This thesis deals with the problems of cooperation between parents and university nursery schools. There are nine of these nursery schools in the Czech Republic. They are the private-company-type nursery schools which started emerging in 2010. The thesis focuses on the specifics of the cooperation parents with university nursery schools. The practical part of the work clarifies the specifics of the cooperation parents with university nursery schools on the basis of data collected through surveys among parents and teachers in university as well as public nursery schools. The interpretation of the acquired data shows the difference in the cooperation of parents and university nursery schools on the one hand, and of parents and public nursery schools on the other. It is important to note that there is also involvement of male parents in the university nursery schools.
Keywords
rodič a škola, slaďování rodinného a pracovního života, univerzitní mateřské školy, specifika spolupráce, formy spolupráce, partnerství, komunikace
Keywords in English
parent and school, harmonizing family and work life, university nursery schools, specifics of cooperation, forms of cooperation, partnership, communication
Research Plan
Zpracování rešerše a studium odborné literatury týkající se problematiky spolupráce rodiny a mateřské školy.
Příprava metodiky empirické části a stanovení výzkumného problému.
Realizace kvantitativně orientovaného výzkumu prostřednictvím dotazníku pro rodiče a učitele univerzitních mateřských škol.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat včetně jejich interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro praxi univerzitních mateřských škol.
Research Plan
Zpracování rešerše a studium odborné literatury týkající se problematiky spolupráce rodiny a mateřské školy.
Příprava metodiky empirické části a stanovení výzkumného problému.
Realizace kvantitativně orientovaného výzkumu prostřednictvím dotazníku pro rodiče a učitele univerzitních mateřských škol.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat včetně jejich interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro praxi univerzitních mateřských škol.
Recommended resources
BEČVÁŘOVÁ, Zuzana. Kvalita, strategie a efektivita v řízení mateřské školy. Praha: Portál, 2010, 171 s. ISBN 978-80-7367-221-8.
CARVALHO, Maria Eulina Pessoa de. Rethinking family-school relations: a critique of parental involvement in schooling. New York: Routledge, 2001, 164 s. ISBN 0-8058-3496-6.
ČAPEK, Robert. Učitel a rodič: spolupráce, třídní schůzka, komunikace. Praha: Grada, 2013, 184 s. ISBN 978-80-247-4640-1.
GORDON, Kimberly A. Early childhood education: becoming a professional. Los Angeles: SAGE, 2014, 540 s. ISBN 978-1-4129-7345-8.
KOŤÁTKOVÁ, Soňa. Dítě a mateřská škola. Praha: Grada, 2008, 193 s. ISBN 978-80-247-1568-1.
PEMOVÁ, Terezie a Radek PTÁČEK. Soukromá a firemní školka od A do Z: jak založit a provozovat soukromé nebo firemní zařízení předškolní výchovy. Praha: Grada, 2013, 167 s. ISBN 978-80-247-4699-9.
RABUŠICOVÁ, Milada. Škola a (versus) rodina. Brno: Masarykova univerzita, 2004, 176 s. ISBN 80-210-3598-6.
Recommended resources
BEČVÁŘOVÁ, Zuzana. Kvalita, strategie a efektivita v řízení mateřské školy. Praha: Portál, 2010, 171 s. ISBN 978-80-7367-221-8.
CARVALHO, Maria Eulina Pessoa de. Rethinking family-school relations: a critique of parental involvement in schooling. New York: Routledge, 2001, 164 s. ISBN 0-8058-3496-6.
ČAPEK, Robert. Učitel a rodič: spolupráce, třídní schůzka, komunikace. Praha: Grada, 2013, 184 s. ISBN 978-80-247-4640-1.
GORDON, Kimberly A. Early childhood education: becoming a professional. Los Angeles: SAGE, 2014, 540 s. ISBN 978-1-4129-7345-8.
KOŤÁTKOVÁ, Soňa. Dítě a mateřská škola. Praha: Grada, 2008, 193 s. ISBN 978-80-247-1568-1.
PEMOVÁ, Terezie a Radek PTÁČEK. Soukromá a firemní školka od A do Z: jak založit a provozovat soukromé nebo firemní zařízení předškolní výchovy. Praha: Grada, 2013, 167 s. ISBN 978-80-247-4699-9.
RABUŠICOVÁ, Milada. Škola a (versus) rodina. Brno: Masarykova univerzita, 2004, 176 s. ISBN 80-210-3598-6.
Enclosed appendices
CD
Appendices bound in thesis
illustrations, graphs, tables
Taken from the library
No
Full text of the thesis
Appendices
Reviewer's report
Supervisor's report
Defence procedure record
Studentka prezentovala adekvátně svou diplomovou práci. Vedoucí práce doc. Majerčíková shrnula pozitiva i připomínky, které směřovaly především k vágnímu zpracování teoretické části a nedotažené interpretaci bohatých získaných dat, celkově však potvrdila pečlivý přístup studentky v procesu tvorby práce. Doc. Wiegerová jako oponent práce upozornila také na drobné nedostatky v metodologii. Studentka dále zodpověděla otázky uvedené v obou posudcích a proběhla diskuze s komisí k výsledkům SWOT analýzy a jejím možnostem pro navazující publikační výstup k danému výzkumu.