Diplomová práce se věnuje možnostem využití profesních kompetencí sociálního pedagoga na základní a střední škole. Popisuje výchovně vzdělávací proces, klima školy a s tím související sociální problémy, které se mohou na školách vyskytovat. Vymezuje činnosti sociálního pedagoga v oblasti prevence a poradenství. Cílem práce je zjistit názory učitelů a pedagogických pracovníků na možné působení sociálního pedagoga ve škole a jejich názory na výskyt rizikového chování a sociálního znevýhodnění na školách.
Anotace v angličtině
The thesis discusses the possibilities of useing the vocational competences of social pedagogue at school. It describes the educational process, school environment and with it are related to the social problems comes into existence at school. It specified the field of activities of social pedagogue in prevention and in counselling. The aim of the thesis is to verify the views of teachers and pedagogical workers to the possibilities of point of intervention the social pedagogue at school and their views of incidence the behavioural problems and social disadvantage at schools.
Klíčová slova
sociální pedagog, škola, školní klima, profesní kompetence, rizikové chování, sociální znevýhodnění, prevence, poradenství
Klíčová slova v angličtině
social pedagogue, school, school environment, vocational competences, behavioural problems, social disadvantage, prevention, counselling
Rozsah průvodní práce
98 s. (127 385 znaků)
Jazyk
CZ
Anotace
Diplomová práce se věnuje možnostem využití profesních kompetencí sociálního pedagoga na základní a střední škole. Popisuje výchovně vzdělávací proces, klima školy a s tím související sociální problémy, které se mohou na školách vyskytovat. Vymezuje činnosti sociálního pedagoga v oblasti prevence a poradenství. Cílem práce je zjistit názory učitelů a pedagogických pracovníků na možné působení sociálního pedagoga ve škole a jejich názory na výskyt rizikového chování a sociálního znevýhodnění na školách.
Anotace v angličtině
The thesis discusses the possibilities of useing the vocational competences of social pedagogue at school. It describes the educational process, school environment and with it are related to the social problems comes into existence at school. It specified the field of activities of social pedagogue in prevention and in counselling. The aim of the thesis is to verify the views of teachers and pedagogical workers to the possibilities of point of intervention the social pedagogue at school and their views of incidence the behavioural problems and social disadvantage at schools.
Klíčová slova
sociální pedagog, škola, školní klima, profesní kompetence, rizikové chování, sociální znevýhodnění, prevence, poradenství
Klíčová slova v angličtině
social pedagogue, school, school environment, vocational competences, behavioural problems, social disadvantage, prevention, counselling
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury.
Vymezení pojmů a teoretických východisek z oblasti kompetencí a role sociálního pedagoga ve škole.
Příprava metodiky výzkumné části.
Realizace kvantitativního a kvalitativního výzkumu pomocí dotazníku a rozhovoru.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat, včetně jejich interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro praxi.
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury.
Vymezení pojmů a teoretických východisek z oblasti kompetencí a role sociálního pedagoga ve škole.
Příprava metodiky výzkumné části.
Realizace kvantitativního a kvalitativního výzkumu pomocí dotazníku a rozhovoru.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat, včetně jejich interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro praxi.
Seznam doporučené literatury
BAKOŠOVÁ, Z. Sociálna pedagogika ako životná pomoc. Bratislava: Public promotion, 2008. ISBN 978-80-9699-44-0-3.
JEDLIČKA, R., KLÍMA, P., KOŤA, J., NĚMEC, J. Děti a mládež v obtížných životních situacích: Nové pohledy na problematiku životních krizí, deviací a úlohu pomáhajících profesí. Praha: Themis, 2005.80-7312-038-0.
KRAUS, B., POLÁČKOVÁ, V. et al, Člověk-prostředí-výchova: K otázkám sociální pedagogiky. Brno: Paido, 2001. ISBN 80-7315-004-2.
LEVICKÁ, J. Sociálna pedagogika pre sociálnych pracovníkov. Trnava: Spoločnosť pre podporu vedy a vzdelávania na FZaSP TU, 2004. ISBN 80-968952-2-2.
MLČÁK, Z.: Profesní kompetence sociálních pracovníků a jejich hodnocení klienty. Ostrava: Filozofická fakulta Ostravské univerzity v Ostravě, 2005. ISBN 80-7368-129-3.
NIKLOVÁ, M., KAMARÁŠOVÁ, L. Sociálny pedagóg a prevencia sociálnopatologických javov. Banská Bystrica, Pedagogická fakulta UMB, 2007. ISBN 978-80-8083-468-5.
Seznam doporučené literatury
BAKOŠOVÁ, Z. Sociálna pedagogika ako životná pomoc. Bratislava: Public promotion, 2008. ISBN 978-80-9699-44-0-3.
JEDLIČKA, R., KLÍMA, P., KOŤA, J., NĚMEC, J. Děti a mládež v obtížných životních situacích: Nové pohledy na problematiku životních krizí, deviací a úlohu pomáhajících profesí. Praha: Themis, 2005.80-7312-038-0.
KRAUS, B., POLÁČKOVÁ, V. et al, Člověk-prostředí-výchova: K otázkám sociální pedagogiky. Brno: Paido, 2001. ISBN 80-7315-004-2.
LEVICKÁ, J. Sociálna pedagogika pre sociálnych pracovníkov. Trnava: Spoločnosť pre podporu vedy a vzdelávania na FZaSP TU, 2004. ISBN 80-968952-2-2.
MLČÁK, Z.: Profesní kompetence sociálních pracovníků a jejich hodnocení klienty. Ostrava: Filozofická fakulta Ostravské univerzity v Ostravě, 2005. ISBN 80-7368-129-3.
NIKLOVÁ, M., KAMARÁŠOVÁ, L. Sociálny pedagóg a prevencia sociálnopatologických javov. Banská Bystrica, Pedagogická fakulta UMB, 2007. ISBN 978-80-8083-468-5.
Přílohy volně vložené
CD
Přílohy vázané v práci
grafy, tabulky
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Studentka zkušební komisi krátce seznámila s teoretickými východisky a následně se zaměřila na praktickou část práce. Blíže se studentka věnovala shrnutí výsledků diplomové práce. Dále byla studentka vyzvána k odpovědím na otázky k obhajobě od vedoucího a oponenta práce. V rámci diskuze zazněly připomínky k interpretaci dat (dr. Skarupská). Následně se vyjádřila dr. Petr Šafránková k praktické části práce.