Diplomová práce pod názve Inkluze ve vzdělávání z pohledu pedagogů základních škol se v teoretické části zabývá inkluzí ve vzdělávání obecně. V této oblasti je specifikováno na jakých základech inkluzivní vzdělávání stojí, co jsou základní myšlenky inkluzivního vzdělávání, na jakých principech funguje a jaké faktory ovlivňují úspěšnost inkluze ve vzdělávání. Dále práce představuje jednotlivé účastníky inkluzivně vzdělávací praxe. Následující část se zaměřuje na současný stav inkluzivního vzdělávání u nás v návaznosti na novelizaci školského zákona a dokumenty, ve kterých je inkluzivní vzdělávání ukotveno s důrazem na jejich aktuálnost. Praktická část diplomové práce se věnuje zjišťování názorů pedagogů základních škol na inkluzi ve vzdělávání obecně, i konkrétně na současný stav inkluzivního vzdělávání ve vzdělávací politice ČR.
Anotace v angličtině
In its theoretical part the diploma thesis titled Inclusion in Education from the Perspective of Primary School Teachers deals with inclusion in education in general. It specifies the basis and the elementary ideas of inclusive education, its main principles and the factors that affect the success of inclusion in education. The work further introduces individual participants in the inclusive-educational practice. The following section focuses on the current state of inclusive education in our country following the amendment to the Education Act and in relation to the documents which inclusive education is anchored in and with emphasis on their topicality. The practical part provides the results of an opinion poll among primary school teachers regarding their opinion on inclusion in education as such and on the current state of inclusive education in the educational policy of the Czech Republic.
Klíčová slova
inkluze, inkluzivní vzdělávání, žák se speciálními vzdělávacími potřebami, podpůrná opatření
Klíčová slova v angličtině
inclusion, inclusive education, pupil with special educational needs, support measures
Rozsah průvodní práce
106 s. (190 262 znaků)
Jazyk
CZ
Anotace
Diplomová práce pod názve Inkluze ve vzdělávání z pohledu pedagogů základních škol se v teoretické části zabývá inkluzí ve vzdělávání obecně. V této oblasti je specifikováno na jakých základech inkluzivní vzdělávání stojí, co jsou základní myšlenky inkluzivního vzdělávání, na jakých principech funguje a jaké faktory ovlivňují úspěšnost inkluze ve vzdělávání. Dále práce představuje jednotlivé účastníky inkluzivně vzdělávací praxe. Následující část se zaměřuje na současný stav inkluzivního vzdělávání u nás v návaznosti na novelizaci školského zákona a dokumenty, ve kterých je inkluzivní vzdělávání ukotveno s důrazem na jejich aktuálnost. Praktická část diplomové práce se věnuje zjišťování názorů pedagogů základních škol na inkluzi ve vzdělávání obecně, i konkrétně na současný stav inkluzivního vzdělávání ve vzdělávací politice ČR.
Anotace v angličtině
In its theoretical part the diploma thesis titled Inclusion in Education from the Perspective of Primary School Teachers deals with inclusion in education in general. It specifies the basis and the elementary ideas of inclusive education, its main principles and the factors that affect the success of inclusion in education. The work further introduces individual participants in the inclusive-educational practice. The following section focuses on the current state of inclusive education in our country following the amendment to the Education Act and in relation to the documents which inclusive education is anchored in and with emphasis on their topicality. The practical part provides the results of an opinion poll among primary school teachers regarding their opinion on inclusion in education as such and on the current state of inclusive education in the educational policy of the Czech Republic.
Klíčová slova
inkluze, inkluzivní vzdělávání, žák se speciálními vzdělávacími potřebami, podpůrná opatření
Klíčová slova v angličtině
inclusion, inclusive education, pupil with special educational needs, support measures
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury.
Vymezení terminologie a teoretických východisek z oblasti inkluzivního vzdělávání, speciálních vzdělávacích potřeb žáků a role učitele v inkluzivním vzdělávání.
Příprava metodiky empirické části, zpracování projektu výzkumu a stanovení výzkumného problému.
Realizace smíšeného výzkumu prostřednictvím dotazníku a rozhovoru.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat, včetně jejich interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro praxi.
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury.
Vymezení terminologie a teoretických východisek z oblasti inkluzivního vzdělávání, speciálních vzdělávacích potřeb žáků a role učitele v inkluzivním vzdělávání.
Příprava metodiky empirické části, zpracování projektu výzkumu a stanovení výzkumného problému.
Realizace smíšeného výzkumu prostřednictvím dotazníku a rozhovoru.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat, včetně jejich interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro praxi.
Seznam doporučené literatury
HÁJKOVÁ, Vanda a Iva STRNADOVÁ. Inkluzivní vzdělávání. Praha: Grada, 2010. ISBN 978-80-274-2816-2.
LANG, Greg a Chris BERBERICHOVÁ. Každé dítě potřebuje speciální přístup: vytváření integrovaných a inkluzivních tříd. Praha: Portál, 1998. ISBN 80-7178-144-4.
DYTRTOVÁ, Radmila a Marie KRHUTOVÁ. Učitel, příprava na profesi. Praha: Grada Pubishing, 2009. ISBN 978-80-274-2863-6.
BARTOŇOVÁ, Miroslava a Marie VÍTKOVÁ. Strategie ve vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami. Brno: Paido, 2007. ISBN 978-80-7315-158-4.
VALENTA, Milan. Přehled speciální pedagogiky a školská integrace. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2003. ISBN 80-244-0698-5.
ŠVAŘÍČEK, Roman a Klára ŠEĎOVÁ. Kvalitativní výzkum v pedagogických vědách. Praha: Portál, 2007. ISBN 978-80-7367-313-0.
Seznam doporučené literatury
HÁJKOVÁ, Vanda a Iva STRNADOVÁ. Inkluzivní vzdělávání. Praha: Grada, 2010. ISBN 978-80-274-2816-2.
LANG, Greg a Chris BERBERICHOVÁ. Každé dítě potřebuje speciální přístup: vytváření integrovaných a inkluzivních tříd. Praha: Portál, 1998. ISBN 80-7178-144-4.
DYTRTOVÁ, Radmila a Marie KRHUTOVÁ. Učitel, příprava na profesi. Praha: Grada Pubishing, 2009. ISBN 978-80-274-2863-6.
BARTOŇOVÁ, Miroslava a Marie VÍTKOVÁ. Strategie ve vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami. Brno: Paido, 2007. ISBN 978-80-7315-158-4.
VALENTA, Milan. Přehled speciální pedagogiky a školská integrace. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2003. ISBN 80-244-0698-5.
ŠVAŘÍČEK, Roman a Klára ŠEĎOVÁ. Kvalitativní výzkum v pedagogických vědách. Praha: Portál, 2007. ISBN 978-80-7367-313-0.
Přílohy volně vložené
CD ROM
Přílohy vázané v práci
grafy, tabulky
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Studentka pojednala o své diplomové práci, představila výsledky výzkumu. K dílčím výsledkům proběhla diskuze.
Studentka zodpověděla otázky z posudků i otázky komise, na obhajobu byla řádně připravena.