Ústředním tématem diplomové práce jsou postoje současné společnosti k lidem
s mentálním postižením. Za cíl si klademe zmapovat postoje, předsudky a názory zástupců společnosti studentů. Konkrétně budeme zkoumat míru platnosti jednotlivých mýtů, předsudků a stereotypů vůči lidem s mentálním postižením, se kterými se ve společnosti stále setkáváme, ba které jsou v ní stále hluboce zakořeněny. Jedním ze závěrů práce je porovnání možných úhlů pohledu studentů humanitních a nehumanitních oborů vysokých škol. Teoretickými východisky jsou teorie týkající se problematiky člověka s postižením, klasifikace mentální retardace i přístupy nazírání na člověka s mentálním postižením a jejich proměny v časovém horizontu. Pozornost taktéž věnujeme kategoriím postoj,
předsudek či stereotyp a jejich významu při utváření vztahů ve společnosti včetně vývoje postojů společnosti k osobám s postižením.
Anotace v angličtině
The main theme of this thesis are the postures of the current society to the people with mental disabilities. Our aim is to survey the postures, prejudices and opinions of representatives the society - students. Specifically, we will examine the degree of validity of individual myths, prejudices and stereotypes against people with mental disabilities, these are facing in the society ever encounter. One of the conclusion of this thesis is to compare the perspectives the view by the students of humanistic and not humanistic universities. theoretical basis are the theory regarding the problems of people with disabilities, classification of mental retardation and approaches of looking at a person with intellectual disabilities and their changes in the term. We also focus on categories of attitude, prejudice or stereotype, and their importance in shaping relationships in society including the progress of the postures the society to the people with disabilities.
Klíčová slova
Lidé s mentálním postižením, mentální retardace, předsudek, stereotyp, integrace, inkluze, postoj společnosti, přístup společnosti.
Klíčová slova v angličtině
People with mental disabilities, mental retardation, prejudice, stereotype, integration, inclusion, attitudes of society, access of society.
Rozsah průvodní práce
89 s. (120 751).
Jazyk
CZ
Anotace
Ústředním tématem diplomové práce jsou postoje současné společnosti k lidem
s mentálním postižením. Za cíl si klademe zmapovat postoje, předsudky a názory zástupců společnosti studentů. Konkrétně budeme zkoumat míru platnosti jednotlivých mýtů, předsudků a stereotypů vůči lidem s mentálním postižením, se kterými se ve společnosti stále setkáváme, ba které jsou v ní stále hluboce zakořeněny. Jedním ze závěrů práce je porovnání možných úhlů pohledu studentů humanitních a nehumanitních oborů vysokých škol. Teoretickými východisky jsou teorie týkající se problematiky člověka s postižením, klasifikace mentální retardace i přístupy nazírání na člověka s mentálním postižením a jejich proměny v časovém horizontu. Pozornost taktéž věnujeme kategoriím postoj,
předsudek či stereotyp a jejich významu při utváření vztahů ve společnosti včetně vývoje postojů společnosti k osobám s postižením.
Anotace v angličtině
The main theme of this thesis are the postures of the current society to the people with mental disabilities. Our aim is to survey the postures, prejudices and opinions of representatives the society - students. Specifically, we will examine the degree of validity of individual myths, prejudices and stereotypes against people with mental disabilities, these are facing in the society ever encounter. One of the conclusion of this thesis is to compare the perspectives the view by the students of humanistic and not humanistic universities. theoretical basis are the theory regarding the problems of people with disabilities, classification of mental retardation and approaches of looking at a person with intellectual disabilities and their changes in the term. We also focus on categories of attitude, prejudice or stereotype, and their importance in shaping relationships in society including the progress of the postures the society to the people with disabilities.
Klíčová slova
Lidé s mentálním postižením, mentální retardace, předsudek, stereotyp, integrace, inkluze, postoj společnosti, přístup společnosti.
Klíčová slova v angličtině
People with mental disabilities, mental retardation, prejudice, stereotype, integration, inclusion, attitudes of society, access of society.
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury.
Vymezení pojmů a teoretických východisek týkajících se přístupů společnosti k lidem s mentálním postižením a problematiky postojů vůči této skupině osob.
Příprava metodiky výzkumné části.
Realizace kvantitativního výzkumu formou dotazníkového šetření.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat, včetně jejich interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro praxi.
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury.
Vymezení pojmů a teoretických východisek týkajících se přístupů společnosti k lidem s mentálním postižením a problematiky postojů vůči této skupině osob.
Příprava metodiky výzkumné části.
Realizace kvantitativního výzkumu formou dotazníkového šetření.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat, včetně jejich interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro praxi.
Seznam doporučené literatury
ALLPORT, Gordon Willard. O povaze předsudků. Praha: Prostor, 2004. ISBN 80-7260-125-3.
EDGERTON, Robert B. Mental retardation. Cambridge, Mass: Harvard University Press, 1979. ISBN 0-674-56886-9.
EMERSON, Eric. Problémové chování u lidí s mentální retardací. Praha: Portál, 2008. ISBN 978-80-7367-390-1.
ŠELNER, Ivo. Fenomén člověk s postižením. Olomouc: Caritas - Vyšší odborná škola sociální Olomouc, 2012. ISBN 978-80-87623-06-0.
ŠVARCOVÁ-SLABINOVÁ, Iva. Mentální retardace: vzdělávání, výchova, sociální péče. Praha: Portál, 2000. ISBN 80-7178-506-7.
Seznam doporučené literatury
ALLPORT, Gordon Willard. O povaze předsudků. Praha: Prostor, 2004. ISBN 80-7260-125-3.
EDGERTON, Robert B. Mental retardation. Cambridge, Mass: Harvard University Press, 1979. ISBN 0-674-56886-9.
EMERSON, Eric. Problémové chování u lidí s mentální retardací. Praha: Portál, 2008. ISBN 978-80-7367-390-1.
ŠELNER, Ivo. Fenomén člověk s postižením. Olomouc: Caritas - Vyšší odborná škola sociální Olomouc, 2012. ISBN 978-80-87623-06-0.
ŠVARCOVÁ-SLABINOVÁ, Iva. Mentální retardace: vzdělávání, výchova, sociální péče. Praha: Portál, 2000. ISBN 80-7178-506-7.
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
ilustrace, tabulky
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Student byl vyzván k prezentaci designu výzkumu a výsledků výzkumu. Konkrétně uvedl výzkumný problém, výzkumný cíl, způsob sběru dat a výzkumný soubor. Student se následně zaměřil na výsledky výzkumu. Během obhajoby zodpověděl otázky od vedoucího i oponenta diplomové práce. Dr. Hrbáčková ocenila diplomovou práci. Dr. Hladík poukázal na drobné nepřesnosti ve zpracování dotazníku.