Tato vědecká práce se zaměřuje na specifické, novátorské (vzhledem k době) a originální pedagogicko-sociální postupy ve výchově a edukaci Jakuba Jana Ryby. Jedním z hlavních úkolů textu, je právě komparace s dnešními trendy moderní pedagogiky 21. století. Autor se snaží také o "evangelizaci" persony J. J. Ryby, která je z jeho pohledu nedostatečná v kontextu sociální pedagogiky. Teoretická část zmiňuje život a dílo J. J. Ryby, jak soci-ální a pedagogické, tak i hudební tvorbu, byť jen marginálně. V empirické části se autor věnuje výzkumu, kde pracuje se vzorkem sociálně pedagogických odborníků a zjišťuje jejich znalost o osobě J. J. Ryby, respektive se snaží zjistit jejich doporučení, pro větší aplikaci Rybových postupů v dnešní sociální pedagogice. Kvalitativní výzkum byl prová-děn formou polostrukturovaného rozhovoru. Výstupy z těchto rozhovorů byly analyzová-ny prostřednictvím otevřeného kódování, načež byly vyvozeny příslušné závěry, které byly následně diskutovány.
Anotace v angličtině
The thesis focuses on Jakub Jan Ryba's specific, innovative (respectively to age) and ori-ginal pedagogical and social practices in the upbringing and education. One of the main tasks of the thesis is a comparison to today's trends of modern pedagogy in the 21st cen-tury. The author supports the efforts to "evangelize" the personality of J. J. Ryba, which he perceives to be inadequate in the context of his contribution to social pedagogy. The theoretical part refers to the life and work of J. J. Ryba, both social and educational, brie-fly mentioning his musical achievements as well. In the empirical part, the author focuses on the research, working with a sample of social - pedagogical experts and exploring their knowledge on the work of J. J. Ryba. The main target is to figure out their recommen-dations, how better to apply Ryba's practices in today's social pedagogy. The experimen-tal part is based on a qualitative research, conducted through semi-structured interview. Outputs from these interviews have been analyzed through open coding, followed by ap-propriate conclusions, which have been subsequently discussed.
Klíčová slova
České národní obrození, edukace, Jakub Jan Ryba, josefínské reformy, osvícenství, soci-ální pedagogika, škola, školské reformy, hudba ve výchově
Klíčová slova v angličtině
Czech National Revival, education, Jakub Jan Ryba, Josephine reforms, age of enligh-tenment, social pedagogy, school, school reforms, the music in education
Rozsah průvodní práce
87
Jazyk
CZ
Anotace
Tato vědecká práce se zaměřuje na specifické, novátorské (vzhledem k době) a originální pedagogicko-sociální postupy ve výchově a edukaci Jakuba Jana Ryby. Jedním z hlavních úkolů textu, je právě komparace s dnešními trendy moderní pedagogiky 21. století. Autor se snaží také o "evangelizaci" persony J. J. Ryby, která je z jeho pohledu nedostatečná v kontextu sociální pedagogiky. Teoretická část zmiňuje život a dílo J. J. Ryby, jak soci-ální a pedagogické, tak i hudební tvorbu, byť jen marginálně. V empirické části se autor věnuje výzkumu, kde pracuje se vzorkem sociálně pedagogických odborníků a zjišťuje jejich znalost o osobě J. J. Ryby, respektive se snaží zjistit jejich doporučení, pro větší aplikaci Rybových postupů v dnešní sociální pedagogice. Kvalitativní výzkum byl prová-děn formou polostrukturovaného rozhovoru. Výstupy z těchto rozhovorů byly analyzová-ny prostřednictvím otevřeného kódování, načež byly vyvozeny příslušné závěry, které byly následně diskutovány.
Anotace v angličtině
The thesis focuses on Jakub Jan Ryba's specific, innovative (respectively to age) and ori-ginal pedagogical and social practices in the upbringing and education. One of the main tasks of the thesis is a comparison to today's trends of modern pedagogy in the 21st cen-tury. The author supports the efforts to "evangelize" the personality of J. J. Ryba, which he perceives to be inadequate in the context of his contribution to social pedagogy. The theoretical part refers to the life and work of J. J. Ryba, both social and educational, brie-fly mentioning his musical achievements as well. In the empirical part, the author focuses on the research, working with a sample of social - pedagogical experts and exploring their knowledge on the work of J. J. Ryba. The main target is to figure out their recommen-dations, how better to apply Ryba's practices in today's social pedagogy. The experimen-tal part is based on a qualitative research, conducted through semi-structured interview. Outputs from these interviews have been analyzed through open coding, followed by ap-propriate conclusions, which have been subsequently discussed.
Klíčová slova
České národní obrození, edukace, Jakub Jan Ryba, josefínské reformy, osvícenství, soci-ální pedagogika, škola, školské reformy, hudba ve výchově
Klíčová slova v angličtině
Czech National Revival, education, Jakub Jan Ryba, Josephine reforms, age of enligh-tenment, social pedagogy, school, school reforms, the music in education
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury.
Vymezení pojmů a teoretických východisek z oblasti života, myšlenek a díla Jakuba Jana Ryby.
Příprava metodiky výzkumného bloku.
Realizace kvalitativního výzkumu formou polostrukturovaného rozhovoru.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat a následná interpretace.
Shrnutí, prezentace dat a doporučení pro praxi.
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury.
Vymezení pojmů a teoretických východisek z oblasti života, myšlenek a díla Jakuba Jana Ryby.
Příprava metodiky výzkumného bloku.
Realizace kvalitativního výzkumu formou polostrukturovaného rozhovoru.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat a následná interpretace.
Shrnutí, prezentace dat a doporučení pro praxi.
Seznam doporučené literatury
GAVORA, Peter. Úvod do pedagogického výskumu. Bratislava, Universita Komenského Bratislava: 2008, ISBN 978-80-223-2391-8.
HROCH, Miroslav. Národy nejsou dílem náhody. Praha: SLON, 2011, ISBN 978-80-7419-010-0.
NĚMEČEK, Jan. Jakub Jan Ryba. Praha: Orbis, 1949.
RYBA, Jakub Jan. Školní deníky Jakuba Jana Ryby. Praha: SPN, publikace číslo 64-2-02, 1956.
SPĚVÁČEK, Václav. Jakub Jan Ryba-vychovatel našeho lidu. Praha: SPN, 1984.
Seznam doporučené literatury
GAVORA, Peter. Úvod do pedagogického výskumu. Bratislava, Universita Komenského Bratislava: 2008, ISBN 978-80-223-2391-8.
HROCH, Miroslav. Národy nejsou dílem náhody. Praha: SLON, 2011, ISBN 978-80-7419-010-0.
NĚMEČEK, Jan. Jakub Jan Ryba. Praha: Orbis, 1949.
RYBA, Jakub Jan. Školní deníky Jakuba Jana Ryby. Praha: SPN, publikace číslo 64-2-02, 1956.
SPĚVÁČEK, Václav. Jakub Jan Ryba-vychovatel našeho lidu. Praha: SPN, 1984.
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
-
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Student krátce pohovořil o teoretické části práce, představil teoretická východiska práce. Dále se zaměřil na praktickou část, tedy výzkumné otázky, výzkumný soubor a výsledky výzkumu. Následně se student věnoval odpovědím na otázky vedoucího a oponenta práce. Diskuze byla věnována komparaci některých myslitelů. Předsedkyně komise ocenila zanícenost autora do tématu a dotazovala se na jádro výchovného procesu. Student adekvátně reagoval. Dr. Petr Šafránková se dotazovala na respondenty. Přítomen byl také vedoucí práce doc. Balvín, který práci pozitivně hodnotil.