Diplomová práce "Motivace rodičů při výběru mateřské školy" je snahou o porozumění jevu, který je v naší společnosti poměrně častým. Nicméně si myslíme, že výsledky výzkumu mohou být užitečné a zajímavé. Snad všichni rodiče se zabývají tím, která mateřská škola bude pro jejich dítě nejlepší a jestli ta vybraná splnila jejich očekávání. Cílem práce je zmapovat, jak se motivy matek při výběru mateřské školy naplňují či nenaplňují v získaných zkušenostech. Teoretická část diplomové práce je zpracována metodou analýzy a komparace dostupné odborné literatury vztahující se k tématu. V praktické části je uplatněn jeden z designů kvalitativní analýzy textu - interpretativní fenomenologická analýza. Výsledky výzkumu jsou prezentovány ze dvou perspektiv - z perspektivy témat a z perspektivy jednotlivých případů/respondentů.
Anotace v angličtině
The thesis "Motivation of parents when choosing a kindergarden" is an attempt to understand the phenomenon which is quite frequent in our society. However, we believe that the results of this research can be useful and interesting. Perhaps all parents deal with the fact which kindergarden will be the best for their child and whether the selected one has met their expectations. The aim is to map out how the motives of mothers choosing a kindergarden meet or fall short of the experience gained. The theoretical part is done as an analysis and comparison of the available literature related to the topic. In the practical part one of the designs of qualitative analysis of texts is applied - interpretative phenomenological analysis. The research results are presented from two perspectives - from the perspective of topics and perspective of individual cases/respondents.
Klíčová slova
Alternativní mateřské školy, děti předškolního věku, lesní mateřská škola, mateřská škola, motivace, předškolní vzdělávání
Diplomová práce "Motivace rodičů při výběru mateřské školy" je snahou o porozumění jevu, který je v naší společnosti poměrně častým. Nicméně si myslíme, že výsledky výzkumu mohou být užitečné a zajímavé. Snad všichni rodiče se zabývají tím, která mateřská škola bude pro jejich dítě nejlepší a jestli ta vybraná splnila jejich očekávání. Cílem práce je zmapovat, jak se motivy matek při výběru mateřské školy naplňují či nenaplňují v získaných zkušenostech. Teoretická část diplomové práce je zpracována metodou analýzy a komparace dostupné odborné literatury vztahující se k tématu. V praktické části je uplatněn jeden z designů kvalitativní analýzy textu - interpretativní fenomenologická analýza. Výsledky výzkumu jsou prezentovány ze dvou perspektiv - z perspektivy témat a z perspektivy jednotlivých případů/respondentů.
Anotace v angličtině
The thesis "Motivation of parents when choosing a kindergarden" is an attempt to understand the phenomenon which is quite frequent in our society. However, we believe that the results of this research can be useful and interesting. Perhaps all parents deal with the fact which kindergarden will be the best for their child and whether the selected one has met their expectations. The aim is to map out how the motives of mothers choosing a kindergarden meet or fall short of the experience gained. The theoretical part is done as an analysis and comparison of the available literature related to the topic. In the practical part one of the designs of qualitative analysis of texts is applied - interpretative phenomenological analysis. The research results are presented from two perspectives - from the perspective of topics and perspective of individual cases/respondents.
Klíčová slova
Alternativní mateřské školy, děti předškolního věku, lesní mateřská škola, mateřská škola, motivace, předškolní vzdělávání
Zpracování rešerše a studium odborné literatury.
Vymezení pojmů a teoretických východisek z oblasti předškolního vzdělávání a mateřských škol.
Příprava metodiky výzkumné části.
Realizace kvalitativního výzkumu formou polostrukturovaných rozhovorů.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat, včetně jejich interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro praxi.
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury.
Vymezení pojmů a teoretických východisek z oblasti předškolního vzdělávání a mateřských škol.
Příprava metodiky výzkumné části.
Realizace kvalitativního výzkumu formou polostrukturovaných rozhovorů.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat, včetně jejich interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro praxi.
Seznam doporučené literatury
HORKÁ, Hana a Zora SYSLOVÁ. Studie k předškolní pedagogice. Brno: Masarykova univerzita, 2011. ISBN 978-80-210-5467-7.
MATĚJČEK, Zdeněk. Co, kdy a jak ve výchově dětí. Praha: Portál, 2012. ISBN 80-262-0202-8.
MATĚJČEK, Zdeněk. Prvních 6 let ve vývoji a výchově dítěte. Praha: Grada, 2005. ISBN 80-247-0870-1.
Národní program rozvoje vzdělávání v České republice: bílá kniha. Praha: Tauris, 2001. ISBN 80-211-0372-8.
PRŮCHA, J. Alternativní školy. Praha: Portál, 1996. ISBN 80-7178-072-3.
VÁGNEROVÁ, Marie. Vývojová psychologie I.: dětství a dospívání. Praha: Karolinum, 2005. ISBN 80-246-0956-8.
VOŠAHLÍKOVÁ, Tereza. Ekoškolky a lesní mateřské školy: praktický manuál pro aktivní rodiče, pedagogy a zřizovatele mateřských škol. Praha: Ministerstvo životního prostředí, 2010. ISBN 978-80-7212-537-1.
Seznam doporučené literatury
HORKÁ, Hana a Zora SYSLOVÁ. Studie k předškolní pedagogice. Brno: Masarykova univerzita, 2011. ISBN 978-80-210-5467-7.
MATĚJČEK, Zdeněk. Co, kdy a jak ve výchově dětí. Praha: Portál, 2012. ISBN 80-262-0202-8.
MATĚJČEK, Zdeněk. Prvních 6 let ve vývoji a výchově dítěte. Praha: Grada, 2005. ISBN 80-247-0870-1.
Národní program rozvoje vzdělávání v České republice: bílá kniha. Praha: Tauris, 2001. ISBN 80-211-0372-8.
PRŮCHA, J. Alternativní školy. Praha: Portál, 1996. ISBN 80-7178-072-3.
VÁGNEROVÁ, Marie. Vývojová psychologie I.: dětství a dospívání. Praha: Karolinum, 2005. ISBN 80-246-0956-8.
VOŠAHLÍKOVÁ, Tereza. Ekoškolky a lesní mateřské školy: praktický manuál pro aktivní rodiče, pedagogy a zřizovatele mateřských škol. Praha: Ministerstvo životního prostředí, 2010. ISBN 978-80-7212-537-1.
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
-
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Studentka prezentovala svou práci a výsledky výzkumu. Na obhajobu byla velmi dobře připravena. Zodpověděla otázky uvedené v posudcích. K dílčí problematice proběhla diskuze.