Autorka se v předložené diplomové práci zabývá zjišťováním představ studentů učitelství o mateřské škole. Teoretická rovina práce je soustředěna na mapování poznatků o profesi uči-tele mateřské školy, a také na studium tohoto oboru na jednotlivých univerzitách v České republice. Autorka přináší s analýzu stavu na českých univerzitách a z ní vychází při pohledu na možnou profesionalizaci učitelů mateřských škol. V praktické rovině práce autorka zjiš-ťuje představy studentů učitelství o mateřské škole, prostřednictvím analýzy textů tematic-kého psaní.
Anotace v angličtině
This manuscript shows what are the visions of students of pedagogy about kindergartens. The theoretic part maps the knowledge about the profession of a kindergarten pedagogue and this subject of preschool pedagogy at particular Czech universities. The author brings an analysis of present state of this field at Czech universities and uses it as a basis for possible professionalization of kindergarten teachers. Practical part of the work introduces the found out visions of preschool pedagogy students about kindergartens via analyses of the text of thematic writing.
Klíčová slova
student učitelství pro mateřské školy, představa, zkušenost
Klíčová slova v angličtině
preschool pedagogy student, vision, experience
Rozsah průvodní práce
68
Jazyk
CZ
Anotace
Autorka se v předložené diplomové práci zabývá zjišťováním představ studentů učitelství o mateřské škole. Teoretická rovina práce je soustředěna na mapování poznatků o profesi uči-tele mateřské školy, a také na studium tohoto oboru na jednotlivých univerzitách v České republice. Autorka přináší s analýzu stavu na českých univerzitách a z ní vychází při pohledu na možnou profesionalizaci učitelů mateřských škol. V praktické rovině práce autorka zjiš-ťuje představy studentů učitelství o mateřské škole, prostřednictvím analýzy textů tematic-kého psaní.
Anotace v angličtině
This manuscript shows what are the visions of students of pedagogy about kindergartens. The theoretic part maps the knowledge about the profession of a kindergarten pedagogue and this subject of preschool pedagogy at particular Czech universities. The author brings an analysis of present state of this field at Czech universities and uses it as a basis for possible professionalization of kindergarten teachers. Practical part of the work introduces the found out visions of preschool pedagogy students about kindergartens via analyses of the text of thematic writing.
Klíčová slova
student učitelství pro mateřské školy, představa, zkušenost
Klíčová slova v angličtině
preschool pedagogy student, vision, experience
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury týkající se problematiky představ studentů učitelství o mateřské škole.
Vymezení terminologie diplomové práce: představy, student učitelství, mateřská škola, zkušenost.
Příprava metodiky empirické části práce, stanovení výzkumného problému.
Realizace kvalitativního výzkumu prostřednictvím analýzy metafor a tematického psaní.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat včetně jejich interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro přípravu učitelů mateřských škol.
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury týkající se problematiky představ studentů učitelství o mateřské škole.
Vymezení terminologie diplomové práce: představy, student učitelství, mateřská škola, zkušenost.
Příprava metodiky empirické části práce, stanovení výzkumného problému.
Realizace kvalitativního výzkumu prostřednictvím analýzy metafor a tematického psaní.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat včetně jejich interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro přípravu učitelů mateřských škol.
Seznam doporučené literatury
DYTRTOVÁ, Radmila a Marie KRHUTOVÁ. Učitel: příprava na profesi. Vyd. 1. Praha: Grada, 2009, 121 s. Pedagogika (Grada). ISBN 978-80-247-2863-6.
GORDON, Kimberly A. Early childhood education: becoming a professional. Los Angeles: SAGE, 2014, 540 p. ISBN 978-1-4129-7345-8.
SPILKOVÁ, Vladimíra. Současné proměny vzdělávání učitelů. Brno: Paido, 2004, 271 s. ISBN 80-7315-081-6.
ŠMELOVÁ, Eva a Alena NELEŠOVSKÁ. Učitel mateřské školy v reflexi současných proměn. 1. vyd. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2009, 122 s. ISBN 978-80-244-2272-5.
ŠVAŘÍČEK, Roman a Klára ŠEĎOVÁ. Kvalitativní výzkum v pedagogických vědách. Vyd. 1. Praha: Portál, 2007, 377 s. ISBN 978-80-7367-313-0.
WIEGEROVÁ, Adriana a kol. Profesionalizace učitele mateřské školy z pohledu reformy kurikula. Vyd. 1. Zlín: Univerzita Tomáše Bati ve Zlíně, 2015, 115 s. ISBN 978-80-7454-555-9.
PACHOLÍK, Viktor, Milena LIPNICKÁ, Eva MACHŮ, Alicja LEIX a Martina NEDĚLOVÁ. Specifika edukace dětí se speciálními vzdělávacími potřebami v mateřských školách. Vyd. 1. Zlín: Univerzita Tomáše Bati ve Zlíně, 2015, 179 s. ISBN 978-80-7454-566-5.
Seznam doporučené literatury
DYTRTOVÁ, Radmila a Marie KRHUTOVÁ. Učitel: příprava na profesi. Vyd. 1. Praha: Grada, 2009, 121 s. Pedagogika (Grada). ISBN 978-80-247-2863-6.
GORDON, Kimberly A. Early childhood education: becoming a professional. Los Angeles: SAGE, 2014, 540 p. ISBN 978-1-4129-7345-8.
SPILKOVÁ, Vladimíra. Současné proměny vzdělávání učitelů. Brno: Paido, 2004, 271 s. ISBN 80-7315-081-6.
ŠMELOVÁ, Eva a Alena NELEŠOVSKÁ. Učitel mateřské školy v reflexi současných proměn. 1. vyd. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2009, 122 s. ISBN 978-80-244-2272-5.
ŠVAŘÍČEK, Roman a Klára ŠEĎOVÁ. Kvalitativní výzkum v pedagogických vědách. Vyd. 1. Praha: Portál, 2007, 377 s. ISBN 978-80-7367-313-0.
WIEGEROVÁ, Adriana a kol. Profesionalizace učitele mateřské školy z pohledu reformy kurikula. Vyd. 1. Zlín: Univerzita Tomáše Bati ve Zlíně, 2015, 115 s. ISBN 978-80-7454-555-9.
PACHOLÍK, Viktor, Milena LIPNICKÁ, Eva MACHŮ, Alicja LEIX a Martina NEDĚLOVÁ. Specifika edukace dětí se speciálními vzdělávacími potřebami v mateřských školách. Vyd. 1. Zlín: Univerzita Tomáše Bati ve Zlíně, 2015, 179 s. ISBN 978-80-7454-566-5.
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
-
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Studentka prezentovala svou diplomovou práci. Doc. Wiegerová uvedla, že mírnou slabinou práce byly prezentované teoretické koncepty, ale celkově hodnotí práci velmi pozitivně. Oponentka práce doc. Majerčíková se shoduje s vedoucí v posouzení práce jako velmi kvalitní, zmínila pouze drobná doporučení, která se vztahují k možnosti věnovat se tématu i v dalším pokračujícím výzkumu. Proběhla diskuze k limitům výzkumu, k nimž patří především zvolený výzkumný vzorek.