Cílem diplomové práce je popsat využití kreativní hry v podmínkách mateřské školy. Práce se skládá ze dvou hlavních částí, a to teoretické a praktické části. Teoretická část je zaměřena na kreativitu předškolního dítěte, kam spadají i kreativní hry a jejich využití v podmínkách mateřské školy. Teoretická východiska byla podkladem pro výběr šesti kreativních her, které sloužily k výzkumu a jsou uvedeny v praktické části práce. Jsou zde popsány a shrnuty výsledky výzkumu a následné doporučení pro praxi mateřských škol.
Anotace v angličtině
The aim of this diploma thesis is to describe the use of creative play in terms of kindergarten. The work consists of two main parts, theoretical and practical part. The theoretical part focuses on creativity of preschool child, which includes also a creative games and their application in conditions of kindergarten. The theoretical background was the basis for the selection of the six creative games that were used for research and are presented in the practical part. In this part there are described and summarized research findings and subsequent recommendations for practice at kindergartens.
Klíčová slova
kreativní hra, kreativita, tvořivost dítěte
Klíčová slova v angličtině
creative play, creativity, child´s creativity
Rozsah průvodní práce
53
Jazyk
CZ
Anotace
Cílem diplomové práce je popsat využití kreativní hry v podmínkách mateřské školy. Práce se skládá ze dvou hlavních částí, a to teoretické a praktické části. Teoretická část je zaměřena na kreativitu předškolního dítěte, kam spadají i kreativní hry a jejich využití v podmínkách mateřské školy. Teoretická východiska byla podkladem pro výběr šesti kreativních her, které sloužily k výzkumu a jsou uvedeny v praktické části práce. Jsou zde popsány a shrnuty výsledky výzkumu a následné doporučení pro praxi mateřských škol.
Anotace v angličtině
The aim of this diploma thesis is to describe the use of creative play in terms of kindergarten. The work consists of two main parts, theoretical and practical part. The theoretical part focuses on creativity of preschool child, which includes also a creative games and their application in conditions of kindergarten. The theoretical background was the basis for the selection of the six creative games that were used for research and are presented in the practical part. In this part there are described and summarized research findings and subsequent recommendations for practice at kindergartens.
Klíčová slova
kreativní hra, kreativita, tvořivost dítěte
Klíčová slova v angličtině
creative play, creativity, child´s creativity
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury z problematiky týkající se využití kreativní hry v podmínkách mateřské školy.
Vymezení klíčových pojmů: kreativní hra, kreativita, tvořivost dítěte.
Příprava metodiky empirické části, stanovení cílů výzkumu a výzkumných otázek.
Realizace kvalitativního výzkumu formou obsahové analýzy a pozorování.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat včetně jejich interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro praxi mateřských škol.
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury z problematiky týkající se využití kreativní hry v podmínkách mateřské školy.
Vymezení klíčových pojmů: kreativní hra, kreativita, tvořivost dítěte.
Příprava metodiky empirické části, stanovení cílů výzkumu a výzkumných otázek.
Realizace kvalitativního výzkumu formou obsahové analýzy a pozorování.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat včetně jejich interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro praxi mateřských škol.
Seznam doporučené literatury
SZOBIOVÁ, Eva. Tvorivosť: Od záhady k poznaniu. Bratislava: Stimul, 2004. ISBN 80-88982-72-3.
The Notion of Creativity Revisited: A Philosophical Perspective on Creativity Research [online]. Taylor & Francis Group, 2010 [cit. 2015-11-02]. ISSN 1532-6934. Dostupné z: http://web.a.ebscohost.com.proxy.k.utb.cz/ehost/pdfviewer/pdfviewer?sid=273888dd-643f-4415-ba72-65c9b930434d%40sessionmgr4005&vid=0&hid=4106.
ZELINA, Miron. Rozvoj tvorivosti detí a mládeže. 1.vyd. Bratislava: Slovenské pedagogické nakladateľstvo, 1990, 130 s. Pedagogická a psychologická literatúra. ISBN 80-080-0442-8.
ZELINOVÁ, Milota. Hry pro rozvoj emocí a komunikace: koncepce a model tvořivě humanistické výchovy. Vyd. 2. Praha: Portál, 2011, 139 s. ISBN 978-80-262-0036-9.
ŽÁK, Petr. Kreativita a její rozvoj. Vyd. 1. Brno: Computer Press, 2004, 315 s. Business books (Computer Press). ISBN 80-251-0457-5.
Seznam doporučené literatury
SZOBIOVÁ, Eva. Tvorivosť: Od záhady k poznaniu. Bratislava: Stimul, 2004. ISBN 80-88982-72-3.
The Notion of Creativity Revisited: A Philosophical Perspective on Creativity Research [online]. Taylor & Francis Group, 2010 [cit. 2015-11-02]. ISSN 1532-6934. Dostupné z: http://web.a.ebscohost.com.proxy.k.utb.cz/ehost/pdfviewer/pdfviewer?sid=273888dd-643f-4415-ba72-65c9b930434d%40sessionmgr4005&vid=0&hid=4106.
ZELINA, Miron. Rozvoj tvorivosti detí a mládeže. 1.vyd. Bratislava: Slovenské pedagogické nakladateľstvo, 1990, 130 s. Pedagogická a psychologická literatúra. ISBN 80-080-0442-8.
ZELINOVÁ, Milota. Hry pro rozvoj emocí a komunikace: koncepce a model tvořivě humanistické výchovy. Vyd. 2. Praha: Portál, 2011, 139 s. ISBN 978-80-262-0036-9.
ŽÁK, Petr. Kreativita a její rozvoj. Vyd. 1. Brno: Computer Press, 2004, 315 s. Business books (Computer Press). ISBN 80-251-0457-5.
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
-
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Studentka prezentovala svou diplomovou práci. Vedoucí práce prof. Zelina ocenil náročnost empirické části práce, vytkl autorce spíše nedotaženou možnost metodiky pro učitele mateřských škol. Oponent práce dr. Pacholík uvedl, že z jeho pohledu nejsou teoretická východiska dobře uchopena, analýza zůstává na povrchní úrovni. Dále negativně hodnotí zpracování empirické části, kdy její nastavení směřuje od počátku spíše k aplikačnímu typu práce. Studentka zodpověděla otázky uvedené v obou posudcích diplomové práce, proběhla diskuze k aktuálnosti použitých zdrojů a limitům výzkumu. Dr. Kočvarová se vyjádřila k nevhodně zvoleným metodám v rámci kvalitativní metodologie výzkumu.