Diplomová práce se zabývá analýzou úrovně motorických schopností dětí předškolního
věku. Teoretická část pojednává o dítěti předškolního věku, o jeho celkovém vývoji se
zaměřením na tělesný vývoj, zabývá se pohybovými činnostmi v mateřské škole, zakotvení
v RVP PV a pohybový význam pro dítě. Definuje motorické schopnosti a motorické učení
jako základ úspěšného pohybového výkonu. Poukazuje na motorické dovednosti, výkon,
zdatnost a zabývá se fungováním pohybového systému. Dále popisuje motorické testy
a dosavadní výzkumy. Praktická část má za cíl posoudit aktuální úroveň motorických
schopností dětí předškolního věku. Výzkumná část interpretuje výsledky motorického testování.
V závěru je provedena analýza získaných dat, jednotlivé ověření hypotéz a doporučení do praxe.
Annotation in English
The thesis is aimed on motor skill stages analysis of preschool children. The theorethical
part describes preschool child, its development with focus on biological section and move
activities in nursery school too, its cohesiob with RVP PV and importance of move activity
for child. It points out motor skills and motor skills learning as base for any move activity.
It specifies motor abilities, an output, efficiency and motor system operating. Motor skill
tests are mentioned as well as researches that were done. The practical part is aimed for
evaluation of motor skills of preschool children. In the empirical part, results of motor skill
testing are being interpreted. At the end of this thesis, the results of analysis are summarized,
detailed examination of hypothesis follows with recommendations into practice.
Keywords
Dítě předškolního věku, pohybové schopnosti, motorické testy, motorika.
Keywords in English
Preschool children, motor skills, motor skill tests, motor activity.
Length of the covering note
64 s. (96 331 znaků)
Language
CZ
Annotation
Diplomová práce se zabývá analýzou úrovně motorických schopností dětí předškolního
věku. Teoretická část pojednává o dítěti předškolního věku, o jeho celkovém vývoji se
zaměřením na tělesný vývoj, zabývá se pohybovými činnostmi v mateřské škole, zakotvení
v RVP PV a pohybový význam pro dítě. Definuje motorické schopnosti a motorické učení
jako základ úspěšného pohybového výkonu. Poukazuje na motorické dovednosti, výkon,
zdatnost a zabývá se fungováním pohybového systému. Dále popisuje motorické testy
a dosavadní výzkumy. Praktická část má za cíl posoudit aktuální úroveň motorických
schopností dětí předškolního věku. Výzkumná část interpretuje výsledky motorického testování.
V závěru je provedena analýza získaných dat, jednotlivé ověření hypotéz a doporučení do praxe.
Annotation in English
The thesis is aimed on motor skill stages analysis of preschool children. The theorethical
part describes preschool child, its development with focus on biological section and move
activities in nursery school too, its cohesiob with RVP PV and importance of move activity
for child. It points out motor skills and motor skills learning as base for any move activity.
It specifies motor abilities, an output, efficiency and motor system operating. Motor skill
tests are mentioned as well as researches that were done. The practical part is aimed for
evaluation of motor skills of preschool children. In the empirical part, results of motor skill
testing are being interpreted. At the end of this thesis, the results of analysis are summarized,
detailed examination of hypothesis follows with recommendations into practice.
Keywords
Dítě předškolního věku, pohybové schopnosti, motorické testy, motorika.
Keywords in English
Preschool children, motor skills, motor skill tests, motor activity.
Research Plan
Zpracování rešerše a studium odborné literatury týkající se problematiky motorických schopností dětí předškolního věku.
Vymezení teoretických východisek zaměřených na možnosti diagnostikování úrovně motorických schopností dětí předškolního věku.
Příprava metodiky empirické části, stanovení cílů výzkumu a výzkumných otázek.
Realizace kvantitativního výzkumu prostřednictvím motorických testů.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat včetně jejich interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro praxi mateřských škol.
Research Plan
Zpracování rešerše a studium odborné literatury týkající se problematiky motorických schopností dětí předškolního věku.
Vymezení teoretických východisek zaměřených na možnosti diagnostikování úrovně motorických schopností dětí předškolního věku.
Příprava metodiky empirické části, stanovení cílů výzkumu a výzkumných otázek.
Realizace kvantitativního výzkumu prostřednictvím motorických testů.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat včetně jejich interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro praxi mateřských škol.
Recommended resources
VÁGNEROVÁ, Marie. Vývojová psychologie: dětství a dospívání. Vyd. 2., dopl. a přeprac. Praha: Karolinum, 2012, 531 s. ISBN 978-80-246-2153-1.
MĚKOTA, Karel a Jiří NOVOSAD. Motorické schopnosti. 1. vyd. Olomouc: Univerzita Palackého, 2005, 175 s. ISBN 80-244-0981-X.
DVOŘÁKOVÁ, Hana. Pohybové činnosti v předškolním vzdělávání. 2. vyd. Praha: Raabe, 2011, 146 s. ISBN 978-80-8630-788-6.
DVOŘÁKOVÁ, Hana a Vendula BABOUČKOVÁ. Růst a motorická výkonnost předškolních dětí v roce 2010 a v generačním posunu. Praha: Univerzita Karlova v Praze, Pedagogická fakulta, 2014, 81 s. ISBN 978-80-7290-775-5.
CHARLESWORTH, Rosalind. Understanding child development. 9th ed., International ed. Belmont, Calif: Wadsworth, 2013. 576 s. ISBN 978-11-3358-982-2.
Recommended resources
VÁGNEROVÁ, Marie. Vývojová psychologie: dětství a dospívání. Vyd. 2., dopl. a přeprac. Praha: Karolinum, 2012, 531 s. ISBN 978-80-246-2153-1.
MĚKOTA, Karel a Jiří NOVOSAD. Motorické schopnosti. 1. vyd. Olomouc: Univerzita Palackého, 2005, 175 s. ISBN 80-244-0981-X.
DVOŘÁKOVÁ, Hana. Pohybové činnosti v předškolním vzdělávání. 2. vyd. Praha: Raabe, 2011, 146 s. ISBN 978-80-8630-788-6.
DVOŘÁKOVÁ, Hana a Vendula BABOUČKOVÁ. Růst a motorická výkonnost předškolních dětí v roce 2010 a v generačním posunu. Praha: Univerzita Karlova v Praze, Pedagogická fakulta, 2014, 81 s. ISBN 978-80-7290-775-5.
CHARLESWORTH, Rosalind. Understanding child development. 9th ed., International ed. Belmont, Calif: Wadsworth, 2013. 576 s. ISBN 978-11-3358-982-2.
Enclosed appendices
-
Appendices bound in thesis
tables
Taken from the library
No
Full text of the thesis
Appendices
Reviewer's report
Supervisor's report
Defence procedure record
Studentka prezentovala svou diplomovou práci, nepředstavila však komisi celkové shrnutí výzkumných zjištění. Vedoucí práce dr. Pacholík vyzdvihl aktuánost tématu, ale shrnul také nedostatky práce, které ukazují na povrchnost zpracování, nedotažené oblasti práce jak v teoretické, tak i empirické části. Oponent prof. Gavora taktéž v posudku popsal mnohé nedostatky, především kompilační charakter teorie a neadekvátní srovnání staršího a prezentovaného výzkumu na dané téma. Studentka dále zodpověděla otázky uvedené v posudcích diplomové práce, proběhla diskuze k vymezení oblastí motorických dovedností a objemu pohybových aktivit dětí předškolního věku. Doc. Wiegerová poukázala na nesoulad pojmů v diplomové práci - motorická schopnost, dovednost a zdatnost. Studentka nedokázala pojmy přesně vymezit. Dr. Kočvarová dále vytkla studentce, že v práci chybí interpretace získaných dat.