Proč je vztah sociální práce a sociální pedagogiky tak specifický? V čem tkví podstata těchto dvou vzájemně provázaných oborů? Je sociální práce alfou a omegou pro sociální pedagogiku a naopak? Předkládaná diplomová práce se zabývá problematikou vzájemných vztahů mezi sociální prací a sociální pedagogikou a úlohou sociální práce v tomto vztahu. Diplomová práce nastiňuje vývoj těchto vztahů v historickém průřezu, pokouší se o objasnění základních termínů, které jsou pro pochopení obou vědních disciplín důležité. Přes náhled do historie a základního seznámení s obory sociální práce a sociální pedagogiky se posouvá až k současnému postavení těchto dvou disciplín.
Výzkumné otázky jsou věnovány zjištění pohledu odborníků na vztah sociální práce a sociální pedagogiky. Dále je cílem empirické části zjištění, jestli a proč je sociální práce pro obor sociální pedagogiky důležitá.
Anotace v angličtině
Why is the relationship between social work and social education so specific? What is the essence of these two interrelated disciplines? Is the social work alpha and omega for social pedagogy and vice versa? The diploma thesis deals with the relationships between social work and social education and social work role in these relationships. Diploma thesis outlines the development of these relations in the historical section, tries to clarify basic terms that are understanding of both disciplines important. Despite insight into the history and basic introduction to the field of social work and social pedagogy has shifted to the current status of these two disciplines.
Research questions are devoted to finding expert views on the relationship between social work and social pedagogy. Another aim is the empirical part, determine whether and why social work in the field of social education is important.
Klíčová slova
Sociální práce, sociální pedagogika, vzájemný vztah, význam sociální práce
Klíčová slova v angličtině
Social work, social pedagogy, the relationship, significance of social work
Rozsah průvodní práce
78 s. (127488 znaků)
Jazyk
CZ
Anotace
Proč je vztah sociální práce a sociální pedagogiky tak specifický? V čem tkví podstata těchto dvou vzájemně provázaných oborů? Je sociální práce alfou a omegou pro sociální pedagogiku a naopak? Předkládaná diplomová práce se zabývá problematikou vzájemných vztahů mezi sociální prací a sociální pedagogikou a úlohou sociální práce v tomto vztahu. Diplomová práce nastiňuje vývoj těchto vztahů v historickém průřezu, pokouší se o objasnění základních termínů, které jsou pro pochopení obou vědních disciplín důležité. Přes náhled do historie a základního seznámení s obory sociální práce a sociální pedagogiky se posouvá až k současnému postavení těchto dvou disciplín.
Výzkumné otázky jsou věnovány zjištění pohledu odborníků na vztah sociální práce a sociální pedagogiky. Dále je cílem empirické části zjištění, jestli a proč je sociální práce pro obor sociální pedagogiky důležitá.
Anotace v angličtině
Why is the relationship between social work and social education so specific? What is the essence of these two interrelated disciplines? Is the social work alpha and omega for social pedagogy and vice versa? The diploma thesis deals with the relationships between social work and social education and social work role in these relationships. Diploma thesis outlines the development of these relations in the historical section, tries to clarify basic terms that are understanding of both disciplines important. Despite insight into the history and basic introduction to the field of social work and social pedagogy has shifted to the current status of these two disciplines.
Research questions are devoted to finding expert views on the relationship between social work and social pedagogy. Another aim is the empirical part, determine whether and why social work in the field of social education is important.
Klíčová slova
Sociální práce, sociální pedagogika, vzájemný vztah, význam sociální práce
Klíčová slova v angličtině
Social work, social pedagogy, the relationship, significance of social work
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury.
Vymezení pojmů a teoretických východisek z oblasti sociální práce, sociální pedagogiky a jejich vztahu v oblasti teoretické i praktické.
Příprava metodiky výzkumné části.
Realizace smíšeného výzkumu pomocí rozhovoru a dotazníku.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro praxi.
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury.
Vymezení pojmů a teoretických východisek z oblasti sociální práce, sociální pedagogiky a jejich vztahu v oblasti teoretické i praktické.
Příprava metodiky výzkumné části.
Realizace smíšeného výzkumu pomocí rozhovoru a dotazníku.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro praxi.
Seznam doporučené literatury
Bakošová, Z. a kol. Sociálna pedagogika. 1. vyd. Bratislava: Slovenské pedagogické nakladateľstvo, 2005. 168 s. ISBN 80-10-00485-5.
Bakošová, Z. a kol. Teórie sociálnej pedagogiky: edukačné, sociálne a komunikačné aspekty. 1. vyd. Bratislava: Slovenská pedagogická spoločnosť Slovenskej akadémie vied, 2011. 182 s. ISBN 978-80-970675-0-2.
Hroncová, J., Hudecová, A. a Matulayová, T. Sociálna pedagogika a sociálna práca. Vyd. 2. V Banskej Bystrici: Pedagogická fakulta UMB v Banskej Bystrici, 2001. 298 s. ISBN 80-8055-476-5.
Levická, J. Sociálna pedagogika pre sociálnych pracovníkov. Trnava: Spoločnosť pre podporu vedy a vzdelávania na FZaSP TU, 2004. 121 s. ISBN 80-968952-2-2.
Polášková, L. Problematika sociální práce a sociální pedagogiky v zahraničních pramenech. Vyd. 1. V Kroměříži: Vyšší odborná škola pedagogická a sociální a Střední pedagogická škola, 2004. 95 s. ISBN 80-239-4214-X.
Seznam doporučené literatury
Bakošová, Z. a kol. Sociálna pedagogika. 1. vyd. Bratislava: Slovenské pedagogické nakladateľstvo, 2005. 168 s. ISBN 80-10-00485-5.
Bakošová, Z. a kol. Teórie sociálnej pedagogiky: edukačné, sociálne a komunikačné aspekty. 1. vyd. Bratislava: Slovenská pedagogická spoločnosť Slovenskej akadémie vied, 2011. 182 s. ISBN 978-80-970675-0-2.
Hroncová, J., Hudecová, A. a Matulayová, T. Sociálna pedagogika a sociálna práca. Vyd. 2. V Banskej Bystrici: Pedagogická fakulta UMB v Banskej Bystrici, 2001. 298 s. ISBN 80-8055-476-5.
Levická, J. Sociálna pedagogika pre sociálnych pracovníkov. Trnava: Spoločnosť pre podporu vedy a vzdelávania na FZaSP TU, 2004. 121 s. ISBN 80-968952-2-2.
Polášková, L. Problematika sociální práce a sociální pedagogiky v zahraničních pramenech. Vyd. 1. V Kroměříži: Vyšší odborná škola pedagogická a sociální a Střední pedagogická škola, 2004. 95 s. ISBN 80-239-4214-X.
Přílohy volně vložené
CD ROM
Přílohy vázané v práci
-
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Studentka představila strukturu teoretické části diplomové práce, kdy vymezila základní pojmy. Následně seznámila zkušební komisi s praktickou části diplomové práce. Uvedla výzkumné otázky, výzkumné cíle, techniku sběru dat a metody analýzy dat. Zkušební komise diskutovala nad přínosem diplomové práce. Dr. Hladík: specifikujte, komu patří doporučení? Studentka odpověděla nejasně. Dr. Hladík poukázal na nepřesné doporučení pro praktické využití. Doc. Haburajová Ilavská upozornila na odklon od tématu. Dále poukázala na nevhodnost historického srovnání sociální práce a sociální pedagogiky. Dr. Hrbáčková upozornila na nevhodnost koncepce kategorií.