Diplomová práce se zabývá postoji studentů středních škol k vybraným etnickým, národnostním a sexuálním menšinám. V teoretické části práce jsou nejdříve vymezeny menšiny, ke kterým se vztahuje výzkum praktické části práce, následuje kapitola s názvem Sociální percepce, která je zaměřena na stereotypy, postoje a předsudky v souvislosti s menšinami, jejich vymezení, činitele jejich utváření a možnosti jejich změny. Poslední kapitola je za-měřena na multikulturní a etickou výchovu na základních a středních školách, jejich významu a metodám, jimiž jsou realizovány, včetně zážitkové pedagogiky. V praktické části je cílem zjistit, jaké postoje zastávají studenti středních škol k etnickým, národnostním
a sexuálním menšinám.
Anotace v angličtině
The diploma thesis is focused on attitudes of secondary school's students to ethnical, national and sexual minorities. In theoretical part of this thesis are prescribed minorities which are researched in practical part. Next capture with Title Social perception is focused on stereotypes, attitudes and prejudice related to minorities and their demarcation and possible changes. Last capture belongs to multicultural and ethical education on primary and secondary schools. The meaning itself and methods used for realization including experimetnal education. The aim of practical part is to find what kinds of attitudes got students from secondary schools to ethnical, sexual and national minorities.
Diplomová práce se zabývá postoji studentů středních škol k vybraným etnickým, národnostním a sexuálním menšinám. V teoretické části práce jsou nejdříve vymezeny menšiny, ke kterým se vztahuje výzkum praktické části práce, následuje kapitola s názvem Sociální percepce, která je zaměřena na stereotypy, postoje a předsudky v souvislosti s menšinami, jejich vymezení, činitele jejich utváření a možnosti jejich změny. Poslední kapitola je za-měřena na multikulturní a etickou výchovu na základních a středních školách, jejich významu a metodám, jimiž jsou realizovány, včetně zážitkové pedagogiky. V praktické části je cílem zjistit, jaké postoje zastávají studenti středních škol k etnickým, národnostním
a sexuálním menšinám.
Anotace v angličtině
The diploma thesis is focused on attitudes of secondary school's students to ethnical, national and sexual minorities. In theoretical part of this thesis are prescribed minorities which are researched in practical part. Next capture with Title Social perception is focused on stereotypes, attitudes and prejudice related to minorities and their demarcation and possible changes. Last capture belongs to multicultural and ethical education on primary and secondary schools. The meaning itself and methods used for realization including experimetnal education. The aim of practical part is to find what kinds of attitudes got students from secondary schools to ethnical, sexual and national minorities.
Zpracování rešerše a studium odborné literatury
Vymezení pojmů a teoretických východisek z oblasti etické a multikulturní výchovy, postojů, předsudků a stereotypů v souvislosti s národnostními, etnickými, náboženskými a sexuálními menšinami.
Příprava metodiky výzkumné části.
Realizace kvantitativního výzkumu formou dotazníkového šetření.
Zpracování výsledků výzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro praxi.
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury
Vymezení pojmů a teoretických východisek z oblasti etické a multikulturní výchovy, postojů, předsudků a stereotypů v souvislosti s národnostními, etnickými, náboženskými a sexuálními menšinami.
Příprava metodiky výzkumné části.
Realizace kvantitativního výzkumu formou dotazníkového šetření.
Zpracování výsledků výzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro praxi.
Seznam doporučené literatury
ALLPORT, Gordon Willard. O povaze předsudků. V českém jazyce vyd. 1. Praha: Prostor, 2004. 574 s. Obzor; sv. 58. ISBN 80-7260-125-3.
BITTNEROVÁ, D., MORAVCOVÁ, M. Etnické komunity v české společnosti. Praha: ERMAT, 2006. 411 s.
ISBN 80-903086-7-8.
JIRÁSKOVÁ, Věra. Multikulturní výchova: předsudky a stereotypy. 1. Vyd. Praha: Epocha, 2006, 130s. ISBN 80-87027-31-0.
NOVÁKOVÁ, Marie a kol. Učíme etickou výchovu: manuál etické výchovy pro základní a střední školy. 1. vyd. Praha: Vydalo Etické fórum v nakl. Luxpress, [2006]. 131 s. ISBN 80-7130-126-4.
PRŮCHA, Jan. Multikulturní výchova: teorie-praxe-výzkum. Praha: ISV, 2001. 212 s. ISBN 80-85866-72-2.
Seznam doporučené literatury
ALLPORT, Gordon Willard. O povaze předsudků. V českém jazyce vyd. 1. Praha: Prostor, 2004. 574 s. Obzor; sv. 58. ISBN 80-7260-125-3.
BITTNEROVÁ, D., MORAVCOVÁ, M. Etnické komunity v české společnosti. Praha: ERMAT, 2006. 411 s.
ISBN 80-903086-7-8.
JIRÁSKOVÁ, Věra. Multikulturní výchova: předsudky a stereotypy. 1. Vyd. Praha: Epocha, 2006, 130s. ISBN 80-87027-31-0.
NOVÁKOVÁ, Marie a kol. Učíme etickou výchovu: manuál etické výchovy pro základní a střední školy. 1. vyd. Praha: Vydalo Etické fórum v nakl. Luxpress, [2006]. 131 s. ISBN 80-7130-126-4.
PRŮCHA, Jan. Multikulturní výchova: teorie-praxe-výzkum. Praha: ISV, 2001. 212 s. ISBN 80-85866-72-2.
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
-
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Student krátce představil téma práce a motiv pro volbu tématu. Následně student prezentoval výzkumné otázky, výzkumný soubor, výzkumný nástroj a výsledky výzkumu. Student odpověděl na otázky k obhajobě vedoucí práce i oponenta. Student byl na obhajobu velmi dobře připravený. Předsedkyně komise doporučila práci k další publikaci a celá komise práci ocenila.