Problematika stabilizačních mechanismů školního prostředí po spáchání násilného trestného činu a s tím související pomoc obětem trestné činnosti je předmětem této práce. Práce nabízí pohled na problematiku obětí trestného činu a také odpovídá na otázku, jaké formy pomoci obětem nabízí současný český platný právní řád. V práci je rovněž řešena problematika pomáhajících organizací, tedy organizací, které poskytují obětem trestné činnosti pomoc a to nejen obětem primárním či sekundárním, ale také speciální kategorii obětí, která byla pro potřeby této práce označena termínem terciální oběti. Problematika aktivního střelce, která je rovněž součástí práce, seznamuje s fenoménem, který byl donedávna známý pouze ze zahraničí, a který se díky útoku, k němuž došlo ve střední škole ve Žďáru nad Sázavou, stal realitou i v České republice. Diplomová práce dává odpověď na položenou výzkumnou otázku, týkající se již zmíněných stabilizačních mechanismů ve školním prostředí, v němž došlo k útoku aktivním střelcem. Cílem práce je zhodnocení mechanismů, jakož i jejich efektivita. Stanovené cíle práce jsou realizovány formou kvalitativního výzkumného šetření, následné analýzy a interpretace výsledků výzkumu.
Anotace v angličtině
Subject of this diploma thesis is the issue of stabilization mechanisms of the school envi-ronment after committing violent crime and related assistance to victims of the crime. Di-ploma thesis is focused on the issue of victims of the crime and also answers the question of what forms of assistance to victims of the crime is provided by effective legal system. Diploma thesis also deals with the issue of helping organizations; it means organizations that provide assistance to victims of the crime and not only primary and secondary victims but also special category of victims - for purposes of this diploma thesis described as tertiary victims. The issue of Active Shooter, which is also a part of the thesis, familiarizes phenomenon until recently known only from abroad and due to the attack in secondary school in Žďár nad Sázavou it has become reality also in the Czech Republic. Diploma thesis gives specific answers to research question relating to the foregoing stabilization mechanism in the school environment that was under the attack of active shooter. The ob-ject of the diploma thesis is to evaluate mechanism and its effectiveness. Specified aims of the thesis are implemented by qualitative research, consequent analysis and interpretation of acquired results.
Klíčová slova
Oběť, terciální oběť, pomoc obětem, aktivní střelec, mechanismy stabiliza- ce, pomáhající organizace.
Klíčová slova v angličtině
victim, tertiary victim, assistance to victims, active shooter, stabilization mechanism, helping organizations
Rozsah průvodní práce
98 s., 6 s. obrazových příloh
Jazyk
CZ
Anotace
Problematika stabilizačních mechanismů školního prostředí po spáchání násilného trestného činu a s tím související pomoc obětem trestné činnosti je předmětem této práce. Práce nabízí pohled na problematiku obětí trestného činu a také odpovídá na otázku, jaké formy pomoci obětem nabízí současný český platný právní řád. V práci je rovněž řešena problematika pomáhajících organizací, tedy organizací, které poskytují obětem trestné činnosti pomoc a to nejen obětem primárním či sekundárním, ale také speciální kategorii obětí, která byla pro potřeby této práce označena termínem terciální oběti. Problematika aktivního střelce, která je rovněž součástí práce, seznamuje s fenoménem, který byl donedávna známý pouze ze zahraničí, a který se díky útoku, k němuž došlo ve střední škole ve Žďáru nad Sázavou, stal realitou i v České republice. Diplomová práce dává odpověď na položenou výzkumnou otázku, týkající se již zmíněných stabilizačních mechanismů ve školním prostředí, v němž došlo k útoku aktivním střelcem. Cílem práce je zhodnocení mechanismů, jakož i jejich efektivita. Stanovené cíle práce jsou realizovány formou kvalitativního výzkumného šetření, následné analýzy a interpretace výsledků výzkumu.
Anotace v angličtině
Subject of this diploma thesis is the issue of stabilization mechanisms of the school envi-ronment after committing violent crime and related assistance to victims of the crime. Di-ploma thesis is focused on the issue of victims of the crime and also answers the question of what forms of assistance to victims of the crime is provided by effective legal system. Diploma thesis also deals with the issue of helping organizations; it means organizations that provide assistance to victims of the crime and not only primary and secondary victims but also special category of victims - for purposes of this diploma thesis described as tertiary victims. The issue of Active Shooter, which is also a part of the thesis, familiarizes phenomenon until recently known only from abroad and due to the attack in secondary school in Žďár nad Sázavou it has become reality also in the Czech Republic. Diploma thesis gives specific answers to research question relating to the foregoing stabilization mechanism in the school environment that was under the attack of active shooter. The ob-ject of the diploma thesis is to evaluate mechanism and its effectiveness. Specified aims of the thesis are implemented by qualitative research, consequent analysis and interpretation of acquired results.
Klíčová slova
Oběť, terciální oběť, pomoc obětem, aktivní střelec, mechanismy stabiliza- ce, pomáhající organizace.
Klíčová slova v angličtině
victim, tertiary victim, assistance to victims, active shooter, stabilization mechanism, helping organizations
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury.
Vymezení pojmů a teoretických východisek z oblasti krizové intervence a organizací poskytujících pomoc obětem trestných činů.
Příprava metodiky výzkumné části.
Realizace kvalitativního výzkumu formou polostrukturovaných rozhovorů.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat, včetně jejich interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro praxi.
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury.
Vymezení pojmů a teoretických východisek z oblasti krizové intervence a organizací poskytujících pomoc obětem trestných činů.
Příprava metodiky výzkumné části.
Realizace kvalitativního výzkumu formou polostrukturovaných rozhovorů.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat, včetně jejich interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro praxi.
Seznam doporučené literatury
BAKOŠOVÁ, Zlatica. Sociálna pedagogika ako životná pomoc. Bratislava: Public promotion, 2008. ISBN 978-80-969944-0-3.
ČÍRTKOVÁ, Ludmila. Policejní psychologie. Praha: SUPPORT, 1996.
ISBN 80-902164-0-4.
ČÍRTKOVÁ, Ludmila, Petra VITOUŠOVÁ, a kol. Pomoc obětem (a svědkům) trestných činů. Praha: Grada Publishing, 2007. ISBN 978-80-247-2014-2.
JELÍNEK, Jiří, a kol. Trestní zákoník a trestní řád s poznámkami a judikaturou. Praha: LEGES, 2009. ISBN 978-80-87212-22-6.
JELÍNEK, Jiří, a kol. Zákon o obětech trestných činů. Komentář s judikaturou. Praha: LEGES, 2013. ISBN 978-80-87576-49-6.
KRAUS, Blahoslav. Základy sociální pedagogiky. Praha: Portál, 2008. ISBN-978-80-7367-383-3.
Seznam doporučené literatury
BAKOŠOVÁ, Zlatica. Sociálna pedagogika ako životná pomoc. Bratislava: Public promotion, 2008. ISBN 978-80-969944-0-3.
ČÍRTKOVÁ, Ludmila. Policejní psychologie. Praha: SUPPORT, 1996.
ISBN 80-902164-0-4.
ČÍRTKOVÁ, Ludmila, Petra VITOUŠOVÁ, a kol. Pomoc obětem (a svědkům) trestných činů. Praha: Grada Publishing, 2007. ISBN 978-80-247-2014-2.
JELÍNEK, Jiří, a kol. Trestní zákoník a trestní řád s poznámkami a judikaturou. Praha: LEGES, 2009. ISBN 978-80-87212-22-6.
JELÍNEK, Jiří, a kol. Zákon o obětech trestných činů. Komentář s judikaturou. Praha: LEGES, 2013. ISBN 978-80-87576-49-6.
KRAUS, Blahoslav. Základy sociální pedagogiky. Praha: Portál, 2008. ISBN-978-80-7367-383-3.
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
-
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Studentka zdůvodnila volbu tématu diplomové práce a základní pojmy, jako je terciární oběti, aktivní střelec a procesy stabilizace. Následně prezentovala výzkumnou otázku, metody výzkumu, sběr dat a jejich analýzu. Studentka uvedla výsledky šetření za pomoci devíti kategorií. Studentka zodpověděla otázky od vedoucího i oponenta diplomové práce. Doc. Haburajová Ilavská: proč máte v prezentaci logo Univerzity Konstantina Filozofa v Nitre? Studentka odpověděla. Dr. Hladík: uveďte přínos pro sociální pedagogiku. Studentka odpověděla nejasně. Dr. Hrbáčková při prezentaci jste popisovala celou situaci. Bylo by vhodné použít hloubkový přístup. Z důvodu nízké souvislosti tématu se sociální pedagogikou zkušební komise hlasovala 4:0 pro závěrečné hodnocení E.