Diplomová práce je zaměřena na pohled rodičů na výchovu dětí mladšího školního věku, především na převládající výchovný styl v rodině a na rozdíly, které se objevují ve výchovném působení matky a otce. Je rozdělena do dvou částí, a to teoretickou a praktickou. Teoretická část je zaměřena na rodinu, její funkci a rodinné prostředí. Dále se zabývá problematikou výchovy, vymezuje výchovné cíle, výchovné prostředky a poukazuje na časté chyby ve výchově. Na závěr zpracovává vybrané výchovné styly v rodině. Praktická část uvádí výsledky vlastního šetření a nese znaky kvantitativního výzkumu. Cílem šetření bylo zjistit, jaký způsob výchovy převládá v rodině s dětmi mladšího školního věku, jaké rozdíly se objevují ve výchovném působení matky a otce, ale také jak jsou rodiče spokojeni se svou vlastní výchovou a s výchovou, která jim samotným byla v dětství poskytnuta.
Anotace v angličtině
The dissertation focuses on the parents' views on raising children before they start atten-ding elementary school, namely on the prevalent upbringing style within the family and on differences that emerge in the upbringing style of mother and father. It is divided into two parts theoretical and practical. The theoretical part is focused on the family, its function and family environment. Further, it deals with the issues of upbringing and defines upbrin-ging goals, upbringing means and points out frequent errors in upbringing. Finally, it focu-ses on selected upbringing styles within the family. The practical part brings the results of my own enquiry and bears the characteristics of a quantitative research. The goal of this enquiry was to find out what kind of upbringing within a family is prevalent in families with pre-school children, what differences there are between mother's and father's upbrin-ging approaches, but also to what extent the parents are satisfied with their own upbringing approaches and those that they experienced in their childhood from their parents.
Klíčová slova
rodina, funkce rodiny, rodinné prostředí, výchova, výchovné prostředky, výchovný styl, emoční vztah, výchovné řízení
Klíčová slova v angličtině
family, function of the family, family environment, upbringing, upbringing means, upbringing style, emotional relationship
Rozsah průvodní práce
77 s. (140 463 znaků)
Jazyk
CZ
Anotace
Diplomová práce je zaměřena na pohled rodičů na výchovu dětí mladšího školního věku, především na převládající výchovný styl v rodině a na rozdíly, které se objevují ve výchovném působení matky a otce. Je rozdělena do dvou částí, a to teoretickou a praktickou. Teoretická část je zaměřena na rodinu, její funkci a rodinné prostředí. Dále se zabývá problematikou výchovy, vymezuje výchovné cíle, výchovné prostředky a poukazuje na časté chyby ve výchově. Na závěr zpracovává vybrané výchovné styly v rodině. Praktická část uvádí výsledky vlastního šetření a nese znaky kvantitativního výzkumu. Cílem šetření bylo zjistit, jaký způsob výchovy převládá v rodině s dětmi mladšího školního věku, jaké rozdíly se objevují ve výchovném působení matky a otce, ale také jak jsou rodiče spokojeni se svou vlastní výchovou a s výchovou, která jim samotným byla v dětství poskytnuta.
Anotace v angličtině
The dissertation focuses on the parents' views on raising children before they start atten-ding elementary school, namely on the prevalent upbringing style within the family and on differences that emerge in the upbringing style of mother and father. It is divided into two parts theoretical and practical. The theoretical part is focused on the family, its function and family environment. Further, it deals with the issues of upbringing and defines upbrin-ging goals, upbringing means and points out frequent errors in upbringing. Finally, it focu-ses on selected upbringing styles within the family. The practical part brings the results of my own enquiry and bears the characteristics of a quantitative research. The goal of this enquiry was to find out what kind of upbringing within a family is prevalent in families with pre-school children, what differences there are between mother's and father's upbrin-ging approaches, but also to what extent the parents are satisfied with their own upbringing approaches and those that they experienced in their childhood from their parents.
Klíčová slova
rodina, funkce rodiny, rodinné prostředí, výchova, výchovné prostředky, výchovný styl, emoční vztah, výchovné řízení
Klíčová slova v angličtině
family, function of the family, family environment, upbringing, upbringing means, upbringing style, emotional relationship
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury.
Vymezení terminologie a teoretických východisek z oblasti rodiny, výchovy, výchovných metod a výchovných stylů.
Příprava metodiky empirické části, zpracování projektu výzkumu a stanovení výzkumného problému.
Realizace kvantitativního výzkumu formou dotazníku.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat, včetně jejich interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro praxi.
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury.
Vymezení terminologie a teoretických východisek z oblasti rodiny, výchovy, výchovných metod a výchovných stylů.
Příprava metodiky empirické části, zpracování projektu výzkumu a stanovení výzkumného problému.
Realizace kvantitativního výzkumu formou dotazníku.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat, včetně jejich interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro praxi.
Seznam doporučené literatury
ALDORT, Naomi. Vychováváme děti a rosteme s nimi. Vyd. 1. Praha: Práh, 2010, 227 s. ISBN 978-80-7252-287-3.
KOPŘIVA, Pavel. Respektovat a být respektován. 3. vyd. Kroměříž: Spirála, 2008, 286 s. ISBN 978-80-904030-0-0.
KRAUS, Blahoslav a Věra POLÁČKOVÁ. Člověk - prostředí - výchova: k otázkám sociální pedagogiky. Brno: Paido, 2001, 199 s. ISBN 80-7315-004-2.
MATĚJČEK, Zdeněk. Co, kdy a jak ve výchově dětí. Vyd. 3. Praha: Portál, 2000, c1996, 143 s. ISBN 80-7178-494-x.
MORRISH, Ronald G. 12 klíčů k důsledné výchově. Vyd. 2. Praha: Portál, 2009, 135 s. ISBN 978-80-7367-557-8.
VÁGNEROVÁ, Marie. Vývojová psychologie: dětství a dospívání. Vyd. 2., rozš. a přeprac. Praha: Karolinum, 2012, 531 s. ISBN 978-80-246-2153-1.
Seznam doporučené literatury
ALDORT, Naomi. Vychováváme děti a rosteme s nimi. Vyd. 1. Praha: Práh, 2010, 227 s. ISBN 978-80-7252-287-3.
KOPŘIVA, Pavel. Respektovat a být respektován. 3. vyd. Kroměříž: Spirála, 2008, 286 s. ISBN 978-80-904030-0-0.
KRAUS, Blahoslav a Věra POLÁČKOVÁ. Člověk - prostředí - výchova: k otázkám sociální pedagogiky. Brno: Paido, 2001, 199 s. ISBN 80-7315-004-2.
MATĚJČEK, Zdeněk. Co, kdy a jak ve výchově dětí. Vyd. 3. Praha: Portál, 2000, c1996, 143 s. ISBN 80-7178-494-x.
MORRISH, Ronald G. 12 klíčů k důsledné výchově. Vyd. 2. Praha: Portál, 2009, 135 s. ISBN 978-80-7367-557-8.
VÁGNEROVÁ, Marie. Vývojová psychologie: dětství a dospívání. Vyd. 2., rozš. a přeprac. Praha: Karolinum, 2012, 531 s. ISBN 978-80-246-2153-1.
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
tabulky
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Studentka představila záměr diplomové práce. Konkrétně uvedla výzkumné cíle, výzkumné otázky, hypotézy, výzkumný soubor a výzkumnou metodu. Následně prezentovala výsledky výzkumného šetření. Dr. Hladík: co znamená záporný emoční vztah? Studentka odpověděla. Studentka zodpověděla otázky od vedoucího i oponenta diplomové práce. Dr. Hladík: zdůvodněte, proč jste si vybrala Bzenec? Studentka odpověděla.