Diplomová práce se zabývá tématem prosociálního chování dětí předškolního věku. Práce je rozdělena na teoretickou a praktickou část.
Teoretická část práce nabízí teoretická východiska týkající se dítěte předškolního věku a jeho vývojových zvláštností, naplňování potřeb dítěte, morálního a sociálního vývoje dětí předškolního věku, prosociálnosti a prosociálního chování, emocí, emoční inteligence, a empatie.
Praktická část je zaměřena na ověření vytvořeného programu zaměřeného na rozvoj prosociálního chování u dětí předškolního věku. Ověření realizovaného programu probíhalo v prostředí mateřské školy. Program byl realizován ve třídě dětí ve věku od 5 do 7 let. Přínos tohoto programu byl vyhodnocován na základě pozorování děti v prostředí mateřské školy před a po realizaci tohoto programu.
Anotace v angličtině
This thesis deals with the issue of prosocial behavior preschool children. The work is divided into theoretical and practical part.
The theoretical part provides theoretical background of preschool age and his developmental traits, meeting the needs of the child, moral and social development of preschool children, sociability and prosocial behavior, emotions, emotional intelligence and empathy.
The practical part is focused on verification created a program focused on the development of social behavior in preschool children. Verification program was implemented in the kinder-garten environment. The program was implemented in the classroom of children aged 5 to 7 years. The benefit of this program was evaluated based on the observation of the children in the kindergarten environment before and after implementation of the program.
Klíčová slova
předškolní věk, vývoj dítěte, morální a sociální vývoj, prosociální chování, emoce, emoční inte-ligence, empatie
Klíčová slova v angličtině
preschool, child development, emotional and social development, social behavior, emotions, emotional intelligence, empathy
Rozsah průvodní práce
68 s.
Jazyk
CZ
Anotace
Diplomová práce se zabývá tématem prosociálního chování dětí předškolního věku. Práce je rozdělena na teoretickou a praktickou část.
Teoretická část práce nabízí teoretická východiska týkající se dítěte předškolního věku a jeho vývojových zvláštností, naplňování potřeb dítěte, morálního a sociálního vývoje dětí předškolního věku, prosociálnosti a prosociálního chování, emocí, emoční inteligence, a empatie.
Praktická část je zaměřena na ověření vytvořeného programu zaměřeného na rozvoj prosociálního chování u dětí předškolního věku. Ověření realizovaného programu probíhalo v prostředí mateřské školy. Program byl realizován ve třídě dětí ve věku od 5 do 7 let. Přínos tohoto programu byl vyhodnocován na základě pozorování děti v prostředí mateřské školy před a po realizaci tohoto programu.
Anotace v angličtině
This thesis deals with the issue of prosocial behavior preschool children. The work is divided into theoretical and practical part.
The theoretical part provides theoretical background of preschool age and his developmental traits, meeting the needs of the child, moral and social development of preschool children, sociability and prosocial behavior, emotions, emotional intelligence and empathy.
The practical part is focused on verification created a program focused on the development of social behavior in preschool children. Verification program was implemented in the kinder-garten environment. The program was implemented in the classroom of children aged 5 to 7 years. The benefit of this program was evaluated based on the observation of the children in the kindergarten environment before and after implementation of the program.
Klíčová slova
předškolní věk, vývoj dítěte, morální a sociální vývoj, prosociální chování, emoce, emoční inte-ligence, empatie
Klíčová slova v angličtině
preschool, child development, emotional and social development, social behavior, emotions, emotional intelligence, empathy
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury.
Vymezení pojmů a teoretických východisek z oblasti emoční inteligence, empatie, prosociálního chování a vývojových zvláštností dětí předškolního věku.
Příprava metodiky výzkumné části.
Realizace kvalitativního výzkumu zaměřeného na ověření realizovaného programu v prostředí mateřské školy.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat, včetně jejich interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro praxi.
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury.
Vymezení pojmů a teoretických východisek z oblasti emoční inteligence, empatie, prosociálního chování a vývojových zvláštností dětí předškolního věku.
Příprava metodiky výzkumné části.
Realizace kvalitativního výzkumu zaměřeného na ověření realizovaného programu v prostředí mateřské školy.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat, včetně jejich interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro praxi.
Seznam doporučené literatury
ČERNÝ, Vojtěch a Kateřina GROFOVÁ. Děti a emoce: učíme děti vnímat, poznávat a pracovat se svými pocity. 1. vyd. Brno: Edika, 2013, 144 s. ISBN 978-80-266-0361-0.
KOŤÁTKOVÁ, Soňa. Hry v mateřské škole v teorii a praxi. Vyd. 1. Praha: Grada Publishing, 2005, 184 s. ISBN 80-247-0852-3.
SHAPIRO, Lawrence E. Emoční inteligence dítěte a její rozvoj. Vyd. 3. Praha: Portál, 2009, 272 s. ISBN 978-80-7367-648-3.
SVOBODOVÁ, Eva. Prosociální činnosti v předškolním vzdělávání. Praha: Raabe, c2007, 133 s. ISBN 978-80-86307-39-8.
SVOBODOVÁ, Eva. Vzdělávání v mateřské škole: školní a třídní vzdělávací program. Vyd. 1. Praha: Portál, 2010, 166 s. ISBN 978-80-7367-774-9.
Seznam doporučené literatury
ČERNÝ, Vojtěch a Kateřina GROFOVÁ. Děti a emoce: učíme děti vnímat, poznávat a pracovat se svými pocity. 1. vyd. Brno: Edika, 2013, 144 s. ISBN 978-80-266-0361-0.
KOŤÁTKOVÁ, Soňa. Hry v mateřské škole v teorii a praxi. Vyd. 1. Praha: Grada Publishing, 2005, 184 s. ISBN 80-247-0852-3.
SHAPIRO, Lawrence E. Emoční inteligence dítěte a její rozvoj. Vyd. 3. Praha: Portál, 2009, 272 s. ISBN 978-80-7367-648-3.
SVOBODOVÁ, Eva. Prosociální činnosti v předškolním vzdělávání. Praha: Raabe, c2007, 133 s. ISBN 978-80-86307-39-8.
SVOBODOVÁ, Eva. Vzdělávání v mateřské škole: školní a třídní vzdělávací program. Vyd. 1. Praha: Portál, 2010, 166 s. ISBN 978-80-7367-774-9.
Přílohy volně vložené
1 CD ROM
Přílohy vázané v práci
-
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Studentka prezentovala teoretická východiska práce a následně se věnovala teoretické části. Blíže popsala program My jsme kamarádi, máme se rádi. Studentka byla vyzvána k prezentování závěrů práce a hlavním přínosů. Následně byla představena doporučení pro praxi MŠ. V rámci diskuze byly oceněny klady práce a pozornost se zaměřila na ověřování v rámci praktické části. Dr. Skarupská se tázala na realizaci pozorování, studentka uvedla výzkumný soubor a použití pozorovacího archu. Studentka uváděla příklady z praxe. Dr. Skarupská a dr. Petr Šafránková se dotazovaly na záznamy porozování, které v práci chybí. Doc. Jůzl kladně hodnotil námět práce a jeho originalitu.