Diplomová práce přináší historický exkurs do vývoje pobytových sociálních služeb pro seniory v ČR. Najdeme zde popis a charakteristiku uživatele domova pro seniory a jeho proměny probíhající v procesu stárnutí. Teoretická část je primárně zaměřena na proces individuálního plánování. Vymezuje jeho legislativní ukotvení, zásady, jimiž se proces řídí, cíle a modely. Je zde definován pojem klíčový pracovník v sociálních službách, jeho kompetence, práva, povinnosti a také metody, které při své práci využívá. Práce si kladla za cíl zmapovat proces individuálního plánování v domově pro seniory ve Zlínském kraji pohledem klíčových pracovníků/důvěrníků. V praktické části předkládáme výsledky ze smíšeného výzkumu kvantitativního a kvalitativního, jež jsme realizovali pomocí dotazníkového šetření a následně polostrukturovaných rozhovorů. Z výzkumu vyplynuly přínosy i úskalí vnímané pohledem klíčových pracovníků/důvěrníků v průběhu procesu individuálního plánování. Výstupem našeho výzkumu je zakotvená teorie, která zachycuje samotný proces individuálního plánování ve vybraném domově a vztahy mezi jednotlivými proměnnými.
Anotace v angličtině
The diploma thesis brings a historical excursion into the development of residential social services in the Czech Republic. The description and characteristics of the clients of the home for the elderly and their ongoing transformations during the aging process can be found here. The theoretical part is primarily focused on the process of the individual planning. The thesis defines the legislative anchoring, the principles which control the process, goals and models. There is a defined term for a key worker in social services, their competences, rights, duties and also their methods used at work. The work was intended to map out the process of the individual planning in the home for the elderly in the Zlín region from the point of view of the key worker. In the practical part there are presented the results of the mixed research, quantitative and qualitative, which were implemented by using the questionnaire investigation and, subsequently, semi-structured interviews. Emerging from the research benefits and pitfalls of the perceived eyes of key workers during the process of the individual planning. The output of our research is a grounded theory, which captures the very process of the individual planning in chosen home and relations among particular variables.
Klíčová slova
stáří, sociální služby, domov pro seniory, individuální plánování, individuální plán, klíčový pracovník, uživatel sociální služby
Klíčová slova v angličtině
old age, social services, home for the elderly, individual planning, individual plan, key worker, social service client
Rozsah průvodní práce
107 s.
Jazyk
CZ
Anotace
Diplomová práce přináší historický exkurs do vývoje pobytových sociálních služeb pro seniory v ČR. Najdeme zde popis a charakteristiku uživatele domova pro seniory a jeho proměny probíhající v procesu stárnutí. Teoretická část je primárně zaměřena na proces individuálního plánování. Vymezuje jeho legislativní ukotvení, zásady, jimiž se proces řídí, cíle a modely. Je zde definován pojem klíčový pracovník v sociálních službách, jeho kompetence, práva, povinnosti a také metody, které při své práci využívá. Práce si kladla za cíl zmapovat proces individuálního plánování v domově pro seniory ve Zlínském kraji pohledem klíčových pracovníků/důvěrníků. V praktické části předkládáme výsledky ze smíšeného výzkumu kvantitativního a kvalitativního, jež jsme realizovali pomocí dotazníkového šetření a následně polostrukturovaných rozhovorů. Z výzkumu vyplynuly přínosy i úskalí vnímané pohledem klíčových pracovníků/důvěrníků v průběhu procesu individuálního plánování. Výstupem našeho výzkumu je zakotvená teorie, která zachycuje samotný proces individuálního plánování ve vybraném domově a vztahy mezi jednotlivými proměnnými.
Anotace v angličtině
The diploma thesis brings a historical excursion into the development of residential social services in the Czech Republic. The description and characteristics of the clients of the home for the elderly and their ongoing transformations during the aging process can be found here. The theoretical part is primarily focused on the process of the individual planning. The thesis defines the legislative anchoring, the principles which control the process, goals and models. There is a defined term for a key worker in social services, their competences, rights, duties and also their methods used at work. The work was intended to map out the process of the individual planning in the home for the elderly in the Zlín region from the point of view of the key worker. In the practical part there are presented the results of the mixed research, quantitative and qualitative, which were implemented by using the questionnaire investigation and, subsequently, semi-structured interviews. Emerging from the research benefits and pitfalls of the perceived eyes of key workers during the process of the individual planning. The output of our research is a grounded theory, which captures the very process of the individual planning in chosen home and relations among particular variables.
Klíčová slova
stáří, sociální služby, domov pro seniory, individuální plánování, individuální plán, klíčový pracovník, uživatel sociální služby
Klíčová slova v angličtině
old age, social services, home for the elderly, individual planning, individual plan, key worker, social service client
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury.
Vymezení pojmů a teoretických východisek z oblasti individuálního plánování v sociálních službách a role klíčového pracovníka.
Příprava metodiky výzkumné části.
Realizace kvalitativního výzkumu formou polostrukturovaných rozhovorů.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat, včetně jejich interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro praxi.
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury.
Vymezení pojmů a teoretických východisek z oblasti individuálního plánování v sociálních službách a role klíčového pracovníka.
Příprava metodiky výzkumné části.
Realizace kvalitativního výzkumu formou polostrukturovaných rozhovorů.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat, včetně jejich interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro praxi.
Seznam doporučené literatury
MALÍKOVÁ, Eva. Péče o seniory v pobytových sociálních zařízeních. 1. vydání. Praha: Grada Publishing, a.s., 2011. ISBN 978-80-247-3148-3.
HROZENSKÁ, Martina, DVOŘÁČKOVÁ Dagmar. Sociální péče o seniory. 1. vydání. Praha: Grada Publishing, a.s., 2013. ISBN 978-80-247-4139-0.
BICKOVÁ, Lucie et al. Individuální plánování v sociálních službách a role klíčového pracovníka v sociálních službách. Tábor: APSS ČR, 2011. ISBN 978-80-904668-1-4.
DVOŘÁČKOVÁ, Dagmar. Kvalita života seniorů: v domovech pro seniory. 1. vydání. Praha: Grada Publishing, a.s., 2012. ISBN 978-80-247-4138-3.
MIOVSKÝ, Michal. Kvalitativní přístup a metody v psychologickém výzkumu. 1. vydání. Praha: Grada Publishing, a.s., 2006. ISBN 80-247-1362-4.
Seznam doporučené literatury
MALÍKOVÁ, Eva. Péče o seniory v pobytových sociálních zařízeních. 1. vydání. Praha: Grada Publishing, a.s., 2011. ISBN 978-80-247-3148-3.
HROZENSKÁ, Martina, DVOŘÁČKOVÁ Dagmar. Sociální péče o seniory. 1. vydání. Praha: Grada Publishing, a.s., 2013. ISBN 978-80-247-4139-0.
BICKOVÁ, Lucie et al. Individuální plánování v sociálních službách a role klíčového pracovníka v sociálních službách. Tábor: APSS ČR, 2011. ISBN 978-80-904668-1-4.
DVOŘÁČKOVÁ, Dagmar. Kvalita života seniorů: v domovech pro seniory. 1. vydání. Praha: Grada Publishing, a.s., 2012. ISBN 978-80-247-4138-3.
MIOVSKÝ, Michal. Kvalitativní přístup a metody v psychologickém výzkumu. 1. vydání. Praha: Grada Publishing, a.s., 2006. ISBN 80-247-1362-4.
Přílohy volně vložené
CD
Přílohy vázané v práci
grafy, schémata, tabulky
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Studentka prezentovala především design výzkumu, a to výzkumné otázky a způsob výzkumu. Dále uvedla konkrétní výsledky výzkumu. Studentka uvedla paradigmatický model a shrnutí výzkumu. Studentka neuvedla teorii, která vyplývá ze zakotvené teorie. Dr. Hladík ocenil přístup studentky k realizaci diplomové práce. Dr. Hladík poukázal na chybnost paradigmatického modelu. Dr. Hladík: která doporučení vzešla z Vašeho výzkumu? Studentka odpověděla. Dr. Machů: upozornila na chybnost použití citační normy.