Diplomová práce se zabývá nejfrekventovanějšími výchovnými prostředky, kterými jsou odměny a tresty. Zkoumá, jaký vliv má odměňování a trestání na děti v mladším školním věku. Práce nahlíží na skutečnost, jaká rizika mohou odměny a tresty přinášet v důsledku častého používání a dále na to, zda motivace jedince použitá jako určitého regulačního prvku ve výchově může tyto dva fenomény nahradit, nebo je omezit. Praktická část zjišťuje, jakým způsobem reagují děti na odměňování a trestání a jaký mají postoj na používání odměn a trestů jako výchovného prostředku. Obsah diplomové práce a z ní vyvozené závěry jsou určeny k dalšímu využití především pro rodiče a pedagogy.
Anotace v angličtině
The thesis deals with the most frequent educational resources, which are rewards and punishments. Examines the impact of the rewards and punishment on children in school age. Work looks at the reality, what risks they can bring rewards and punishments as a result of frequent use and whether the motivation of individuals used as a regulatory element in the education of these two phenomena may replace or reduce. The practical part investigates how children respond to rewards and punishment and their attitude to the use of rewards and punishments as an educational resource. The content of the thesis and the conclusions drawn from it are intended for other uses, especially for parents and educators.
rewards, punishments, educational resources, training, educational styles, family, parents, family function, motivation, moral education.
Rozsah průvodní práce
79 s. (103 108 znaků)
Jazyk
CZ
Anotace
Diplomová práce se zabývá nejfrekventovanějšími výchovnými prostředky, kterými jsou odměny a tresty. Zkoumá, jaký vliv má odměňování a trestání na děti v mladším školním věku. Práce nahlíží na skutečnost, jaká rizika mohou odměny a tresty přinášet v důsledku častého používání a dále na to, zda motivace jedince použitá jako určitého regulačního prvku ve výchově může tyto dva fenomény nahradit, nebo je omezit. Praktická část zjišťuje, jakým způsobem reagují děti na odměňování a trestání a jaký mají postoj na používání odměn a trestů jako výchovného prostředku. Obsah diplomové práce a z ní vyvozené závěry jsou určeny k dalšímu využití především pro rodiče a pedagogy.
Anotace v angličtině
The thesis deals with the most frequent educational resources, which are rewards and punishments. Examines the impact of the rewards and punishment on children in school age. Work looks at the reality, what risks they can bring rewards and punishments as a result of frequent use and whether the motivation of individuals used as a regulatory element in the education of these two phenomena may replace or reduce. The practical part investigates how children respond to rewards and punishment and their attitude to the use of rewards and punishments as an educational resource. The content of the thesis and the conclusions drawn from it are intended for other uses, especially for parents and educators.
rewards, punishments, educational resources, training, educational styles, family, parents, family function, motivation, moral education.
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury.
Vymezení pojmů a teoretických východisek z oblasti využívání kázeňských prostředků a jejich vlivu na děti v mladším školním věku.
Příprava metodiky výzkumné části.
Realizace kvantitativního výzkumu prostřednictvím dotazníkového šetření.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat, včetně jejich interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro praxi.
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury.
Vymezení pojmů a teoretických východisek z oblasti využívání kázeňských prostředků a jejich vlivu na děti v mladším školním věku.
Příprava metodiky výzkumné části.
Realizace kvantitativního výzkumu prostřednictvím dotazníkového šetření.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat, včetně jejich interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro praxi.
Seznam doporučené literatury
AUGER, Marie-Thérése. BOUCHARLAT Christiane. Učitel a problémový žák: Strategie pro řešení problémů s kázní a učením. Praha: Portál s.r.o., 2005, ISBN 80-7178-907-0.
BENDL, Stanislav. Jak předcházet nekázni aneb kázeňské prostředky. Praha: ISV nakladatelství, 2004, ISBN 80-86642-14-3.
ČAPEK, Robert. Odměny a tresty ve školní praxi: kázeňské strategie, zásady odměňování a trestání, hodnocení a klasifikace, podpora a motivace žáků. Praha: Grada, 2014, ISBN 978-80-247-4639-5.
MATĚJČEK, Zdeněk. Po dobrém, nebo po zlém?: o výchovných odměnách a trestech. Praha: Státní pedagogické nakladatelstvi, 1968.
PRŮCHA, Jan. Moderní pedagogika. Praha: Portál s.r.o., 1997, ISBN 80-7178-170-3.
Seznam doporučené literatury
AUGER, Marie-Thérése. BOUCHARLAT Christiane. Učitel a problémový žák: Strategie pro řešení problémů s kázní a učením. Praha: Portál s.r.o., 2005, ISBN 80-7178-907-0.
BENDL, Stanislav. Jak předcházet nekázni aneb kázeňské prostředky. Praha: ISV nakladatelství, 2004, ISBN 80-86642-14-3.
ČAPEK, Robert. Odměny a tresty ve školní praxi: kázeňské strategie, zásady odměňování a trestání, hodnocení a klasifikace, podpora a motivace žáků. Praha: Grada, 2014, ISBN 978-80-247-4639-5.
MATĚJČEK, Zdeněk. Po dobrém, nebo po zlém?: o výchovných odměnách a trestech. Praha: Státní pedagogické nakladatelstvi, 1968.
PRŮCHA, Jan. Moderní pedagogika. Praha: Portál s.r.o., 1997, ISBN 80-7178-170-3.
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
grafy, tabulky
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Student hovořit o teoretické části, vymezil základní pojmy užívané v práci (rodina a výchova, odměny a tresty, aj.) a dále přešel k praktické části. Student uvedl strategie výzkumu a vyhodnocení výzkumu. Student předstsvil realizovaný kvantitativní výzkum, představen byl výzkumný soubor, hlavní cíl i dílčí cíle. Následně byly prezentovány dílčí výsledky práce. Na závěr byly uvedeny odpovědi na otázky vedoucího i oponenta práce. Následovala diskuze o vhodnosti či nevhodnosti tělesných trestů. Dále byl student dotazován na jiné výchovné styly. Připomínky zazněly ke stanoveným hypotézám, konkrétně k formulaci (dr. Petr Šafránková). Na závěr diskuze byla uvedena motivace autora k tématu.