Předkládaná diplomová práce je zaměřena na zjišťování postupů učitelek mateřských škol ve vztahu k využívání dětských prekonceptů ve formálním vzdělávání v mateřských školách. Autorka představuje teoretické koncepce, které jsou uplatňovány při práci s dětskými prekoncepty ve školách. Analyzuje je, a vytváří platformu pro vlastní empirické šetření. Výzkum byl uskutečněn pomocí polostrukturovaného interview a participačního pozorování. Výzkumná zjištění byla interpretována a byl vytvořen model využití dětských prekonceptů.
Anotace v angličtině
This study is focused on determining the processes preschool teachers in relation to the use of children´s preconceptions in formal education in kindergartens. The author presents the theoretical concepts that are applied when working with children´s preconceptions in schools. Analyzes it and creates a platform for underlying empirical investigation. The research was implemented using semi-structured interview and participant observation. The research findings were interpreted and created a model using children's preconceptions.
Předkládaná diplomová práce je zaměřena na zjišťování postupů učitelek mateřských škol ve vztahu k využívání dětských prekonceptů ve formálním vzdělávání v mateřských školách. Autorka představuje teoretické koncepce, které jsou uplatňovány při práci s dětskými prekoncepty ve školách. Analyzuje je, a vytváří platformu pro vlastní empirické šetření. Výzkum byl uskutečněn pomocí polostrukturovaného interview a participačního pozorování. Výzkumná zjištění byla interpretována a byl vytvořen model využití dětských prekonceptů.
Anotace v angličtině
This study is focused on determining the processes preschool teachers in relation to the use of children´s preconceptions in formal education in kindergartens. The author presents the theoretical concepts that are applied when working with children´s preconceptions in schools. Analyzes it and creates a platform for underlying empirical investigation. The research was implemented using semi-structured interview and participant observation. The research findings were interpreted and created a model using children's preconceptions.
Zpracování rešerše a studium odborné literatury týkající se problematiky sledování dětských prekonceptů v mateřské škole.
Vymezení teoretických východisek z oblasti didaktických činností učitelů mateřských škol.
Příprava metodiky empirické části, stanovení výzkumného problému a cílů výzkumu.
Realizace kvalitativního výzkumu prostřednictvím participačního pozorování.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat a jejich interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro praxi mateřských škol.
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury týkající se problematiky sledování dětských prekonceptů v mateřské škole.
Vymezení teoretických východisek z oblasti didaktických činností učitelů mateřských škol.
Příprava metodiky empirické části, stanovení výzkumného problému a cílů výzkumu.
Realizace kvalitativního výzkumu prostřednictvím participačního pozorování.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat a jejich interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro praxi mateřských škol.
Seznam doporučené literatury
DOHERTY, Martin J. Theory of mind: how children understand others' thoughts and feelings. First published. Hove: Psychology Press, Taylor & Francis Group, 2009, xiv, 247 stran. ISBN 978-1-84169-570-9.
MAREŠ, Jiří. Pedagogická psychologie. Vyd. 1. Praha: Portál, 2013, 702 s. ISBN 978-80-262-0174-8.
DOULÍK, Pavel. Geneze dětských pojetí vybraných fenoménů. Vyd. 1. Ústí nad Labem: Univerzita J.E. Purkyně, 2005, 173, [22] s. ISBN 80-7044-697-8.
ŠKODA, Jiří a Pavel DOULÍK. Psychodidaktika: metody efektivního a smysluplného učení a vyučování. Vyd. 1. Praha: Grada, 2011, 206 s. ISBN 978-80-247-3341-8.
DOULÍK, Pavel a Jiří Škoda (2003). Tvorba a ověření nástrojů kvantitativní diagnostiky prekonceptů a možnosti jejího vyhodnocení. Pedagogika 53 (2), 177189.
GAVORA, Peter. (1992). Naivné teórie dieťaťa a ich pedagogické využitie. Pedagogika 42 (1), s. 95-102.
Seznam doporučené literatury
DOHERTY, Martin J. Theory of mind: how children understand others' thoughts and feelings. First published. Hove: Psychology Press, Taylor & Francis Group, 2009, xiv, 247 stran. ISBN 978-1-84169-570-9.
MAREŠ, Jiří. Pedagogická psychologie. Vyd. 1. Praha: Portál, 2013, 702 s. ISBN 978-80-262-0174-8.
DOULÍK, Pavel. Geneze dětských pojetí vybraných fenoménů. Vyd. 1. Ústí nad Labem: Univerzita J.E. Purkyně, 2005, 173, [22] s. ISBN 80-7044-697-8.
ŠKODA, Jiří a Pavel DOULÍK. Psychodidaktika: metody efektivního a smysluplného učení a vyučování. Vyd. 1. Praha: Grada, 2011, 206 s. ISBN 978-80-247-3341-8.
DOULÍK, Pavel a Jiří Škoda (2003). Tvorba a ověření nástrojů kvantitativní diagnostiky prekonceptů a možnosti jejího vyhodnocení. Pedagogika 53 (2), 177189.
GAVORA, Peter. (1992). Naivné teórie dieťaťa a ich pedagogické využitie. Pedagogika 42 (1), s. 95-102.
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
schémata
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Studentka podrobně prezentovala svou diplomovou práci se zaměřením na výzkumná zjištění a jejich interpretaci. Vedoucí práce doc. Wiegerová označila prezentovanou práci za novátorskou a doporučila její publikování, za hlavní přínos považuje vytvořené modely práce učitele s prekoncepty. Celkové hodnocení práce však ovlivnily drobné chyby, které vznikly důsledkem špatně nastaveného časového managementu. Velmi pozitivně hodnotila předkládanou práci také oponentka prof. Lukášová. Studentka dále zodpověděla otázky uvedené v posudcích práce.