Diplomová práce má teoreticko-empirický charakter. Na příbězích dvou učitelek v mateřské škole sleduje a popisuje jejich schopnost reflexe, sebereflexe, autoregulace a sebehodnocení v průběhu profesního života. První část práce se věnuje teoretickému vymezení pojmů a uchopení problematiky sebereflexe učitelky v předškolním zařízení. Druhá část se týká sa-motného výzkumu, sběru dat prostřednictvím analýzy životního příběhu, interpretaci zjiště-ných informací a diskuzi nad problematikou.
Anotace v angličtině
The thesis is a theoretical and empirical character. It presents the stories of two kindergar-ten teachers and their ability to reflection, self-reflection, self-assessment and self-regulation throughout their professional lives. The first part deals with the theoretical defi-nition of terms and clarifying problems of self-reflection in preschool education. The practical part deals with qualitative research, interpretation of the information obtained through life story analysis and discuss the issues.
Klíčová slova
učitelka v mateřské škole, životní příběh učitele, sebereflexe, autoregulace, autoevaluace
Klíčová slova v angličtině
A kindergarten teacher, the life story of a teacher, self-reflection, self-regulation, self-evaluation
Rozsah průvodní práce
73 s.
Jazyk
CZ
Anotace
Diplomová práce má teoreticko-empirický charakter. Na příbězích dvou učitelek v mateřské škole sleduje a popisuje jejich schopnost reflexe, sebereflexe, autoregulace a sebehodnocení v průběhu profesního života. První část práce se věnuje teoretickému vymezení pojmů a uchopení problematiky sebereflexe učitelky v předškolním zařízení. Druhá část se týká sa-motného výzkumu, sběru dat prostřednictvím analýzy životního příběhu, interpretaci zjiště-ných informací a diskuzi nad problematikou.
Anotace v angličtině
The thesis is a theoretical and empirical character. It presents the stories of two kindergar-ten teachers and their ability to reflection, self-reflection, self-assessment and self-regulation throughout their professional lives. The first part deals with the theoretical defi-nition of terms and clarifying problems of self-reflection in preschool education. The practical part deals with qualitative research, interpretation of the information obtained through life story analysis and discuss the issues.
Klíčová slova
učitelka v mateřské škole, životní příběh učitele, sebereflexe, autoregulace, autoevaluace
Klíčová slova v angličtině
A kindergarten teacher, the life story of a teacher, self-reflection, self-regulation, self-evaluation
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury týkající se evaluace a autoevaluace školy.
Vymezení základních pojmů: autoevaluace, sebereflexe, sebekontrola, autoregulace, sebepojetí.
Příprava metodiky empirické části práce, stanovení výzkumného problému.
Realizace kvalitativního výzkumu prostřednictvím hloubkových interview s učiteli mateřských škol.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat včetně jejich interpretace.
Shrnutí výsledků výzkumu, jejich prezentace a formulace doporučení pro praxi mateřských škol.
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury týkající se evaluace a autoevaluace školy.
Vymezení základních pojmů: autoevaluace, sebereflexe, sebekontrola, autoregulace, sebepojetí.
Příprava metodiky empirické části práce, stanovení výzkumného problému.
Realizace kvalitativního výzkumu prostřednictvím hloubkových interview s učiteli mateřských škol.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat včetně jejich interpretace.
Shrnutí výsledků výzkumu, jejich prezentace a formulace doporučení pro praxi mateřských škol.
Seznam doporučené literatury
GAVORA, Peter. Úvod do pedagogického výzkumu. 2., rozš. české vyd. Brno: Paido, 2010, 261 s. ISBN 978-80-7315-185-0.
KARGEROVÁ, Jana a kol. Kompetentní učitel 21. století. Mezinárodní profesní rámec kvality ISSA. Step by Step Česká republika, o. s., 2011.
PETLÁK, Erich. Pedagogicko-didaktická práca učiteľa. Bratislava: Iris, 2000, 118 s. ISBN 80-89018-05-X.
STEFFY, Betty E (ed.). Life cycle of the career teacher. Thousand Oaks, Calif.: Corwin Press, c2000, xiv, 128 p. ISBN 0761975403.
SYSLOVÁ, Zora. Profesní kompetence učitele mateřské školy. Vyd. 1. Praha: Grada, 2013, 158 s. Pedagogika (Grada). ISBN 978-80-247-4309-7.
ŠVEC, Vlastimil. Sebereflexe v pedagogické činnosti učitele. In Vybrané kapitoly z obecné didaktiky. 1. vyd. Brno: Pedagogická fakulta, 1996. s. 76-81. ISBN 80-210-1308-7.
TRUNDA, Jiří. Profesní portfolio učitele: soubor metod k hodnocení a sebehodnocení. Praha: Národní ústav pro vzdělávání, 2012, 19 s. Evaluační nástroje. ISBN 978-80-87063-62-0.
Seznam doporučené literatury
GAVORA, Peter. Úvod do pedagogického výzkumu. 2., rozš. české vyd. Brno: Paido, 2010, 261 s. ISBN 978-80-7315-185-0.
KARGEROVÁ, Jana a kol. Kompetentní učitel 21. století. Mezinárodní profesní rámec kvality ISSA. Step by Step Česká republika, o. s., 2011.
PETLÁK, Erich. Pedagogicko-didaktická práca učiteľa. Bratislava: Iris, 2000, 118 s. ISBN 80-89018-05-X.
STEFFY, Betty E (ed.). Life cycle of the career teacher. Thousand Oaks, Calif.: Corwin Press, c2000, xiv, 128 p. ISBN 0761975403.
SYSLOVÁ, Zora. Profesní kompetence učitele mateřské školy. Vyd. 1. Praha: Grada, 2013, 158 s. Pedagogika (Grada). ISBN 978-80-247-4309-7.
ŠVEC, Vlastimil. Sebereflexe v pedagogické činnosti učitele. In Vybrané kapitoly z obecné didaktiky. 1. vyd. Brno: Pedagogická fakulta, 1996. s. 76-81. ISBN 80-210-1308-7.
TRUNDA, Jiří. Profesní portfolio učitele: soubor metod k hodnocení a sebehodnocení. Praha: Národní ústav pro vzdělávání, 2012, 19 s. Evaluační nástroje. ISBN 978-80-87063-62-0.
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
schémata
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Studentka prezentovala adekvátně svou diplomovou práci. Vedoucí práce prof. Lukášová v posudku vytkla studentce především celkovou nepropracovanost vlivem špatně nastaveného časového managementu práce. Doc. Majerčíková jako oponent práce poukázala na to, že studentka prokázala výzkumný potenciál zpracovat dané téma, i když s problémy jak ve výchozí terminologii, tak popsané metodě sběru dat a vágnější interpretaci zjištění. Studentka dále prezentovala jednotlivé kroky výzkumné práce a zodpověděla otázky uvedené v posudcích. Doc. Wiegerová upozornila na opakující se nepřesné vymezení pojmů sebereflexe či sebehodnocení, proběhla diskuze k existujícím definicím v pedagogické literatuře.