Diplomová práce se zabývá rozvojem prosociálních dovedností prostřednictvím úpolových sportů u dětí mladšího a staršího školního věku. Teoretická část je zpracována metodou analýzy použité literatury. Pojednává o vývoji dítěte ve školním věku s ohledem na jeho emoční, kognitivní, jazykový a tělesný vývoj. V další části je charakterizován sociální vývoj dítěte v rámci rodiny, vrstevnických skupin, školy a volného času. Tento sociální vývoj dí-těte je dále charakterizován i v rámci kurikula, vlivu učitele na dítě a typu použitých metod rozvíjející prosociální dovednosti. Závěr teoretické části je věnován seznámení se s bojovými a úpolovými sporty a jejich vlivem na sociální a psychickou dimenzi žáka. V praktické části je využíván kvantitativní výzkum, kde s pomocí metody dotazníkového šetření zjišťujeme povědomí o prosociálních dovednostech a vliv úpolových sportů na roz-voj těchto dovedností u žáků školního věku. Praktickým přínosem diplomové práce je zís-kání širšího povědomí o důležitosti rozvoje prosociálních dovedností dětí a o vlivu úpolo-vých sportů na tyto dovednosti.
Anotace v angličtině
The diploma thesis deals with the development of prosocial skills through martial arts for children at school age. The theoretical part is processed by the analysis of literature. It dis-cusses about the development of children of school age with regard to the emotional, cog-nitive, language and physical development. The next section is characterized by the social development of the child within the family, peer groups, schools and the leisure time. The social development of the child is further characterized in the curriculum, teacher influence on the child and the type of the method developing the prosocial skills. The conclusion of the theoretical part is devoted to familiarization with combative sports and martial arts and their influence on social and emotional dimension of the pupil. In the practical part is used quantitative research, where with the help of a questionnaire, we find out awareness of the influence of prosocial skills and martial arts to develop these skills among elementary school pupils. The practical benefit of the thesis is to gain wider awareness of the im-portance of the development of prosocial skills of children and the impact of combative sports on these skills.
Klíčová slova
socializace, prosociální dovednosti, úpolové sporty, kurikulum, školní věk dítěte
Klíčová slova v angličtině
socialization, prosocial skills, combative sports, curiculum, school age of child
Rozsah průvodní práce
89
Jazyk
CZ
Anotace
Diplomová práce se zabývá rozvojem prosociálních dovedností prostřednictvím úpolových sportů u dětí mladšího a staršího školního věku. Teoretická část je zpracována metodou analýzy použité literatury. Pojednává o vývoji dítěte ve školním věku s ohledem na jeho emoční, kognitivní, jazykový a tělesný vývoj. V další části je charakterizován sociální vývoj dítěte v rámci rodiny, vrstevnických skupin, školy a volného času. Tento sociální vývoj dí-těte je dále charakterizován i v rámci kurikula, vlivu učitele na dítě a typu použitých metod rozvíjející prosociální dovednosti. Závěr teoretické části je věnován seznámení se s bojovými a úpolovými sporty a jejich vlivem na sociální a psychickou dimenzi žáka. V praktické části je využíván kvantitativní výzkum, kde s pomocí metody dotazníkového šetření zjišťujeme povědomí o prosociálních dovednostech a vliv úpolových sportů na roz-voj těchto dovedností u žáků školního věku. Praktickým přínosem diplomové práce je zís-kání širšího povědomí o důležitosti rozvoje prosociálních dovedností dětí a o vlivu úpolo-vých sportů na tyto dovednosti.
Anotace v angličtině
The diploma thesis deals with the development of prosocial skills through martial arts for children at school age. The theoretical part is processed by the analysis of literature. It dis-cusses about the development of children of school age with regard to the emotional, cog-nitive, language and physical development. The next section is characterized by the social development of the child within the family, peer groups, schools and the leisure time. The social development of the child is further characterized in the curriculum, teacher influence on the child and the type of the method developing the prosocial skills. The conclusion of the theoretical part is devoted to familiarization with combative sports and martial arts and their influence on social and emotional dimension of the pupil. In the practical part is used quantitative research, where with the help of a questionnaire, we find out awareness of the influence of prosocial skills and martial arts to develop these skills among elementary school pupils. The practical benefit of the thesis is to gain wider awareness of the im-portance of the development of prosocial skills of children and the impact of combative sports on these skills.
Klíčová slova
socializace, prosociální dovednosti, úpolové sporty, kurikulum, školní věk dítěte
Klíčová slova v angličtině
socialization, prosocial skills, combative sports, curiculum, school age of child
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury.
Vymezení pojmů a teoretických východisek z oblasti prosociálních dovedností, jejich rozvoje a vlivu úpolových sportů na tento rozvoj.
Příprava metodiky výzkumné části.
Realizace kvantitativního výzkumu metodou dotazníkového šetření.
Vyvození závěrů na základě výsledků, jejich shrnutí a řešení pro praxi.
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury.
Vymezení pojmů a teoretických východisek z oblasti prosociálních dovedností, jejich rozvoje a vlivu úpolových sportů na tento rozvoj.
Příprava metodiky výzkumné části.
Realizace kvantitativního výzkumu metodou dotazníkového šetření.
Vyvození závěrů na základě výsledků, jejich shrnutí a řešení pro praxi.
Seznam doporučené literatury
ČAČKA, Otto. Psychologie vrstev duševního dění osobnosti a jejich autodiagnostika. Vyd. 3., opr. Brno: Doplněk, 2002, 382 s. ISBN 80-7239-107-0.
HOFBAUER, Břetislav a Lenka CHYTILOVÁ. Děti, mládež a volný čas: [teorie, praxe a perspektivy výchovy mimo vyučování a zařízení volného času]. Vyd. 1. Praha: Portál, 2004, 176 s. Pedagogika (Grada). ISBN 80-717-8927-5.
NAKONEČNÝ, Milan. Sociální psychologie. Vyd. 2., rozš. a přeprac. Praha: Academia, 2009, 498 s. ISBN 978-80-200-1679-9.
ŠEBEJ, František. Karate. Bratislava: TIMY, 1994. 160 s. ISBN 80-88799-05-8.
ŠMEJKAL, Marek. Psychologie bojového umění. 1. vyd. V Praze: Triton, 2013, 115 s. Psyché (Triton). ISBN 978-80-7387-677-7.
Seznam doporučené literatury
ČAČKA, Otto. Psychologie vrstev duševního dění osobnosti a jejich autodiagnostika. Vyd. 3., opr. Brno: Doplněk, 2002, 382 s. ISBN 80-7239-107-0.
HOFBAUER, Břetislav a Lenka CHYTILOVÁ. Děti, mládež a volný čas: [teorie, praxe a perspektivy výchovy mimo vyučování a zařízení volného času]. Vyd. 1. Praha: Portál, 2004, 176 s. Pedagogika (Grada). ISBN 80-717-8927-5.
NAKONEČNÝ, Milan. Sociální psychologie. Vyd. 2., rozš. a přeprac. Praha: Academia, 2009, 498 s. ISBN 978-80-200-1679-9.
ŠEBEJ, František. Karate. Bratislava: TIMY, 1994. 160 s. ISBN 80-88799-05-8.
ŠMEJKAL, Marek. Psychologie bojového umění. 1. vyd. V Praze: Triton, 2013, 115 s. Psyché (Triton). ISBN 978-80-7387-677-7.
Přílohy volně vložené
1
Přílohy vázané v práci
grafy, tabulky
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Studentka představila svou diplomovou práci. Otázky vedoucí a oponentky zodpověděla v průběhu své prezentace.
Jakým způsobem jste pracovala s dotazníkem u mladších respondentů? (doc. PhDr. Dana Knotová, Ph.D.). Studentka vysvětlila postup práce s dotazníkem, zmínila využití předvýzkumu, úpravu položek aj.