Úmrtí dítěte nikdy není přirozeným jevem, přesto děti dnes a denně umírají. Rodiče se ocitají v nenadálé a těžké životní situaci. Přichází zoufalství, bolest, beznaděj, často se ocitají bez pomoci, neví si rady. Můžou mít pocit, že jejich další život smrtí dítěte pozbyl smysl. Ve své bakalářské práci zjišťuji zkušenosti rodičů, resp. matek s vyrovnáváním se se ztrátou dítěte.
V teoretické části objasňuji pojmy, se kterými ve své bakalářské práci pracuji- smrt, truchlení, krize, deprese, intervence. V praktické části popisuji, jak probíhal můj výzkum a dále interpretuji jeho výsledky.
Anotace v angličtině
The death of a child is never a natural phenomenon, still today and every day children die.Parents find themselves in an unexpected and difficult situation. When despair and pain come, they feel helpless without knowing what to do. They even may have the feeling that life without their child has lost its meaning.
The main purpose of this thesis is to find out about the experience of the parents', and especially the mothers' way of coping with such a loss.
The theoretical part lists and defines concepts which are used throughout this work death,mourning, crises, depression, and intervention. The practical part describes the whole process of my research and interprets its results.
Úmrtí dítěte nikdy není přirozeným jevem, přesto děti dnes a denně umírají. Rodiče se ocitají v nenadálé a těžké životní situaci. Přichází zoufalství, bolest, beznaděj, často se ocitají bez pomoci, neví si rady. Můžou mít pocit, že jejich další život smrtí dítěte pozbyl smysl. Ve své bakalářské práci zjišťuji zkušenosti rodičů, resp. matek s vyrovnáváním se se ztrátou dítěte.
V teoretické části objasňuji pojmy, se kterými ve své bakalářské práci pracuji- smrt, truchlení, krize, deprese, intervence. V praktické části popisuji, jak probíhal můj výzkum a dále interpretuji jeho výsledky.
Anotace v angličtině
The death of a child is never a natural phenomenon, still today and every day children die.Parents find themselves in an unexpected and difficult situation. When despair and pain come, they feel helpless without knowing what to do. They even may have the feeling that life without their child has lost its meaning.
The main purpose of this thesis is to find out about the experience of the parents', and especially the mothers' way of coping with such a loss.
The theoretical part lists and defines concepts which are used throughout this work death,mourning, crises, depression, and intervention. The practical part describes the whole process of my research and interprets its results.
Zadané a zvolené téma bude zpracováno podle pokynů obsažených v SR UTB ve Zlíně č. 20/2016, včetně příloh, případně podle dalších materiálů. Zejména bude dbáno na dodržování zásad publikační etiky a pravidel společenskovědního výzkumu. Průběžné výsledky práce budou pravidelně konzultovány s vedoucím bakalářské práce.
S vědomím těchto zásad a pravidel a po konzultaci s vedoucím bude práce zaměřena:
- na zjišťování individuálních zkušeností rodičů s vyrovnáváním se se ztrátou dítěte;
- na hledání optimálního způsobu komunikace s pozůstalými;
- na vliv této traumatizující události pro další rodinný život;
- na instituce poskytující pomoc při ztrátě dítěte.
Součástí práce bude realizace kvalitativního výzkumu formou rozhovorů s rodiči, kterým zemřelo dítě, zaměřeného na zjištění individuálních zkušeností s vyrovnáváním se se smrtí dítěte.
Zásady pro vypracování
Zadané a zvolené téma bude zpracováno podle pokynů obsažených v SR UTB ve Zlíně č. 20/2016, včetně příloh, případně podle dalších materiálů. Zejména bude dbáno na dodržování zásad publikační etiky a pravidel společenskovědního výzkumu. Průběžné výsledky práce budou pravidelně konzultovány s vedoucím bakalářské práce.
S vědomím těchto zásad a pravidel a po konzultaci s vedoucím bude práce zaměřena:
- na zjišťování individuálních zkušeností rodičů s vyrovnáváním se se ztrátou dítěte;
- na hledání optimálního způsobu komunikace s pozůstalými;
- na vliv této traumatizující události pro další rodinný život;
- na instituce poskytující pomoc při ztrátě dítěte.
Součástí práce bude realizace kvalitativního výzkumu formou rozhovorů s rodiči, kterým zemřelo dítě, zaměřeného na zjištění individuálních zkušeností s vyrovnáváním se se smrtí dítěte.
Seznam doporučené literatury
BAŠTECKÁ, B. a kolektiv. Terénní krizová práce- Psychosociální intervenční týmy. Praha: GRADA Publishing, 2005, 300 s. ISBN: 80-247-0708-x.
BOWLBY, J. Ztráta (Smutek a deprese). Praha: Portál, 2013, 420 s. ISBN: 978-80-262-0355-1.
KŘIVOHLAVÝ, J. Jak zvládat depresi. Praha: GRADA Publishing, 1997, 184 s. ISBN: 978-80-247-4774-3.
KUBÍČKOVÁ, N. Zármutek a pomoc pozůstalým. Praha: Nakladatelství ISV 2001, 267 s. ISBN: 80-85866-82-x.
KÜBLER- ROSSOVÁ, E. O dětech a smrti. Praha: ERMAT, 2003, 311 s., ISBN: 80-903086-1-9.
ŠPATENKOVÁ, N. Poradenství pro pozůstalé. 1. vyd. Praha: Grada Publishing, 2008, 143 s.ISBN: 978-80-247-1740-1.
Další literatura bude obsažena v Projektu bakalářské práce a průběžně doplňována během práce na tomto textu.
Seznam doporučené literatury
BAŠTECKÁ, B. a kolektiv. Terénní krizová práce- Psychosociální intervenční týmy. Praha: GRADA Publishing, 2005, 300 s. ISBN: 80-247-0708-x.
BOWLBY, J. Ztráta (Smutek a deprese). Praha: Portál, 2013, 420 s. ISBN: 978-80-262-0355-1.
KŘIVOHLAVÝ, J. Jak zvládat depresi. Praha: GRADA Publishing, 1997, 184 s. ISBN: 978-80-247-4774-3.
KUBÍČKOVÁ, N. Zármutek a pomoc pozůstalým. Praha: Nakladatelství ISV 2001, 267 s. ISBN: 80-85866-82-x.
KÜBLER- ROSSOVÁ, E. O dětech a smrti. Praha: ERMAT, 2003, 311 s., ISBN: 80-903086-1-9.
ŠPATENKOVÁ, N. Poradenství pro pozůstalé. 1. vyd. Praha: Grada Publishing, 2008, 143 s.ISBN: 978-80-247-1740-1.
Další literatura bude obsažena v Projektu bakalářské práce a průběžně doplňována během práce na tomto textu.
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
-
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
1. Vystoupení studenta
2. Otázky vedoucího a oponenta bakalářské práce - viz posudky
- odpověděla vyčerpávajícím způsobem