Bakalářská práce je zaměřena na možnosti vzdělávání lidí s lehkým mentálním postižením a autismem v oblasti finanční gramotnosti. V teoretické části jsou vymezeny pojmy jako mentální postižení, příčiny vzniku a stupně mentálního postižení, finanční gramotnost, rozvoj dovedností lidí s mentálním postižením. V empirické části je proveden kvalitativní výzkum formou polostrukturovaného rozhovoru s cílem zjistit vliv finanční gramotnosti u mentálně postiženého jedince.
Anotace v angličtině
The thesis focuses on the educational opportunities of people with mental disabilities and autism in financial literacy. The theoretical part defines terms such as mental retardation, causes and degrees of mental disability, financial literacy, skills development for people with intellectual disabilities. In the empirical part is a qualitative research method in the form of semi-structured interview to determine the effect of financial literacy of mentally handicapped individuals.
Klíčová slova
mentální postižení, autismus, finanční gramotnost, vzdělávání, rozvoj dovedností
Klíčová slova v angličtině
mental retardation, autism, financial literacy, education, skills development
Rozsah průvodní práce
46 s.
Jazyk
CZ
Anotace
Bakalářská práce je zaměřena na možnosti vzdělávání lidí s lehkým mentálním postižením a autismem v oblasti finanční gramotnosti. V teoretické části jsou vymezeny pojmy jako mentální postižení, příčiny vzniku a stupně mentálního postižení, finanční gramotnost, rozvoj dovedností lidí s mentálním postižením. V empirické části je proveden kvalitativní výzkum formou polostrukturovaného rozhovoru s cílem zjistit vliv finanční gramotnosti u mentálně postiženého jedince.
Anotace v angličtině
The thesis focuses on the educational opportunities of people with mental disabilities and autism in financial literacy. The theoretical part defines terms such as mental retardation, causes and degrees of mental disability, financial literacy, skills development for people with intellectual disabilities. In the empirical part is a qualitative research method in the form of semi-structured interview to determine the effect of financial literacy of mentally handicapped individuals.
Klíčová slova
mentální postižení, autismus, finanční gramotnost, vzdělávání, rozvoj dovedností
Klíčová slova v angličtině
mental retardation, autism, financial literacy, education, skills development
Zásady pro vypracování
Zadané a zvolené téma bude zpracováno podle pokynů obsažených v SR UTB ve Zlíně 7/2014, včetně příloh, případně podle dalších materiálů. Zejména bude dbáno na dodržování zásad publikační etiky a pravidel společenskovědního výzkumu. Průběžné výsledky práce budou pravidelně konzultovány s vedoucím bakalářské práce.
S vědomím těchto zásad a pravidel a po konzultaci s vedoucím bude práce zaměřena na:
- úlohu sociálního pedagoga z pohledu zadlužování jedince;
- vznik příčiny zadlužení v souvislosti s poradenstvím a etikou finančních ústavů;
- formování finanční gramotnosti jedince prostřednictvím výchovy a vzdělávání.
Součástí práce bude kvantitativní výzkum s klienty, kteří navštívili bankovní ústav.
Zásady pro vypracování
Zadané a zvolené téma bude zpracováno podle pokynů obsažených v SR UTB ve Zlíně 7/2014, včetně příloh, případně podle dalších materiálů. Zejména bude dbáno na dodržování zásad publikační etiky a pravidel společenskovědního výzkumu. Průběžné výsledky práce budou pravidelně konzultovány s vedoucím bakalářské práce.
S vědomím těchto zásad a pravidel a po konzultaci s vedoucím bude práce zaměřena na:
- úlohu sociálního pedagoga z pohledu zadlužování jedince;
- vznik příčiny zadlužení v souvislosti s poradenstvím a etikou finančních ústavů;
- formování finanční gramotnosti jedince prostřednictvím výchovy a vzdělávání.
Součástí práce bude kvantitativní výzkum s klienty, kteří navštívili bankovní ústav.
Seznam doporučené literatury
BAKOŠOVÁ, Z. Sociálna pedagogika ako životná pomoc. Univerzita Komenského Bratislava: Public Promotion, 2008. ISBN 978-80-969944-0-3.
JANDEJSEK, P., MARTINEK, M., MILFAIT, R., SVOBODOVÁ, Z. Důstojně a radostně, Příspěvek k lidskoprávnímu, občanskému a etickému vzdělávání. Středokluky: Susa, 2012. ISBN 978-80-860577-5-0.
KOCIÁNOVÁ, H. Finanční gramotnost v kostce - aneb co Vás neměl kdo naučit. Olomouc: Anag, 2012. ISBN 978-80-7263-767-6.
PETÝRKOVÁ, L. Základy finanční gramotnosti. Praha: Generation Europe, 2012. ISBN 978-80-904974-8-1.
PROCHÁZKA, M. Sociální pedagogika. Praha: Grada, 2012. ISBN 978-80-247-3470-5.
Seznam doporučené literatury
BAKOŠOVÁ, Z. Sociálna pedagogika ako životná pomoc. Univerzita Komenského Bratislava: Public Promotion, 2008. ISBN 978-80-969944-0-3.
JANDEJSEK, P., MARTINEK, M., MILFAIT, R., SVOBODOVÁ, Z. Důstojně a radostně, Příspěvek k lidskoprávnímu, občanskému a etickému vzdělávání. Středokluky: Susa, 2012. ISBN 978-80-860577-5-0.
KOCIÁNOVÁ, H. Finanční gramotnost v kostce - aneb co Vás neměl kdo naučit. Olomouc: Anag, 2012. ISBN 978-80-7263-767-6.
PETÝRKOVÁ, L. Základy finanční gramotnosti. Praha: Generation Europe, 2012. ISBN 978-80-904974-8-1.
PROCHÁZKA, M. Sociální pedagogika. Praha: Grada, 2012. ISBN 978-80-247-3470-5.
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
ilustrace, tabulky
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
1. Vystoupení studenta
2. Otázky vedoucího a oponenta bakalářské práce - viz posudky
- odpověděla vyčerpávajícím způsobem
3. dr. Vaňková: Jaké máte zkušenosti s finanční gramotností u lidí s mentálním postižením, Vy je vedete preventivně?