Bakalářská práce se zaměřuje na problematiku multikulturní výchovy v prostředí základní
školy. Teoretická část se skládá především z vymezení základních a souvisejících pojmů.
Za základní je považována samotná multikulturní výchova a stále častěji uváděné
interkulturní vzdělávání. Mezi souvisejícími pojmy je možné najít například
multikulturalismus či xenofobii a rasismus. Pozornost je věnována i zasazení multikulturní
výchovy do systému vzdělávání v České republice. Neopomenutelnou součástí práce jsou
i pedagogové, realizátoři multikulturní výchovy, jimž je věnována poslední kapitola první
části práce.
Praktická část bakalářské práce se zabývá realizací multikulturní výchovy. Důraz byl
kladen nejen na konkrétní podobu realizace, ale také na faktory, které mohou
uskutečňování multikulturní výchovy ovlivňovat. Prostřednictvím kvalitativního výzkumu
byly provedeny rozhovory s pedagogy základních škol.
Anotace v angličtině
The bachelor´s thesis deals with the problems of multicultural education at primary school.
The theoretical part consists of definitions of basic and related concepts. The basic concept
is multicultural education and also intercultural education. Multiculturalism, xenophobia
and racism are examples of related concepts. The attention is given to the inclusion
of multicultural education in the Czech education system. The important parts of this work
are teachers, implementers of multicultural education, who are described in the last chapter
of the first part.
The practical part of the thesis deals with the implementation of multicultural education.
Emphasis was placed not only on the specific form but also on the influencing factors.
Interviews with teachers from primary schools were realized through qualitative research.
Bakalářská práce se zaměřuje na problematiku multikulturní výchovy v prostředí základní
školy. Teoretická část se skládá především z vymezení základních a souvisejících pojmů.
Za základní je považována samotná multikulturní výchova a stále častěji uváděné
interkulturní vzdělávání. Mezi souvisejícími pojmy je možné najít například
multikulturalismus či xenofobii a rasismus. Pozornost je věnována i zasazení multikulturní
výchovy do systému vzdělávání v České republice. Neopomenutelnou součástí práce jsou
i pedagogové, realizátoři multikulturní výchovy, jimž je věnována poslední kapitola první
části práce.
Praktická část bakalářské práce se zabývá realizací multikulturní výchovy. Důraz byl
kladen nejen na konkrétní podobu realizace, ale také na faktory, které mohou
uskutečňování multikulturní výchovy ovlivňovat. Prostřednictvím kvalitativního výzkumu
byly provedeny rozhovory s pedagogy základních škol.
Anotace v angličtině
The bachelor´s thesis deals with the problems of multicultural education at primary school.
The theoretical part consists of definitions of basic and related concepts. The basic concept
is multicultural education and also intercultural education. Multiculturalism, xenophobia
and racism are examples of related concepts. The attention is given to the inclusion
of multicultural education in the Czech education system. The important parts of this work
are teachers, implementers of multicultural education, who are described in the last chapter
of the first part.
The practical part of the thesis deals with the implementation of multicultural education.
Emphasis was placed not only on the specific form but also on the influencing factors.
Interviews with teachers from primary schools were realized through qualitative research.
Zadané a zvolené téma bude zpracováno podle pokynů obsažených v SR UTB ve Zlíně č. 7/2014, včetně příloh, případně podle dalších materiálů. Zejména bude dbáno na dodržování zásad publikační etiky a pravidel společenskovědního výzkumu. Průběžné výsledky práce budou pravidelně konzultovány s vedoucím bakalářské práce.
S vědomím těchto zásad a pravidel a po konzultaci s vedoucím bude práce zaměřena na:
- zasazení MKV do průřezových témat RVP ZV;
- její význam a teoretická východiska.
Praktická část bude věnována výzkumu v ZŠ. Konkrétně půjde o aplikaci MKV do výuky.
Zásady pro vypracování
Zadané a zvolené téma bude zpracováno podle pokynů obsažených v SR UTB ve Zlíně č. 7/2014, včetně příloh, případně podle dalších materiálů. Zejména bude dbáno na dodržování zásad publikační etiky a pravidel společenskovědního výzkumu. Průběžné výsledky práce budou pravidelně konzultovány s vedoucím bakalářské práce.
S vědomím těchto zásad a pravidel a po konzultaci s vedoucím bude práce zaměřena na:
- zasazení MKV do průřezových témat RVP ZV;
- její význam a teoretická východiska.
Praktická část bude věnována výzkumu v ZŠ. Konkrétně půjde o aplikaci MKV do výuky.
Seznam doporučené literatury
GULOVÁ, Lenka. Sociální pedagogika a multikulturní výchova v otázkách. Vyd. 1. Brno: Masarykova univerzita, 2008, 212 s. ISBN 978-80-210-4724-2.
JIRÁSKOVÁ, Věra. Multikulturní výchova: předsudky a stereotypy. Vyd. 1. Praha: Epocha, 2006, 130 s. ISBN 80-87027-31-0.
MOREE, Dana a Iva JANSKÁ. Než začneme s multikulturní výchovou: od skupinových konceptů k osobnostnímu přístupu. Vyd. 1. Praha: Člověk v tísni, 2008, 110 s. ISBN 978-80-86961-61-3.
Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání. Vyd. 1. Stařeč: Infra, 2004, 113 s. ISBN 80-86666-24-7.
ŠIŠKOVÁ, Tatjana. Menšiny a migranti v České republice: [my a oni v multikulturní společnosti 21. století]. Vyd. 1. Praha: Portál, 2001, 188 s. ISBN 80-7178-648-9.
ŠVAŘÍČEK, Roman a Klára ŠEĎOVÁ. Kvalitativní výzkum v pedagogických vědách. Vyd. 2. Praha: Portál, 2014, 377 s. ISBN 978-80-262-0644-6.
Seznam doporučené literatury
GULOVÁ, Lenka. Sociální pedagogika a multikulturní výchova v otázkách. Vyd. 1. Brno: Masarykova univerzita, 2008, 212 s. ISBN 978-80-210-4724-2.
JIRÁSKOVÁ, Věra. Multikulturní výchova: předsudky a stereotypy. Vyd. 1. Praha: Epocha, 2006, 130 s. ISBN 80-87027-31-0.
MOREE, Dana a Iva JANSKÁ. Než začneme s multikulturní výchovou: od skupinových konceptů k osobnostnímu přístupu. Vyd. 1. Praha: Člověk v tísni, 2008, 110 s. ISBN 978-80-86961-61-3.
Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání. Vyd. 1. Stařeč: Infra, 2004, 113 s. ISBN 80-86666-24-7.
ŠIŠKOVÁ, Tatjana. Menšiny a migranti v České republice: [my a oni v multikulturní společnosti 21. století]. Vyd. 1. Praha: Portál, 2001, 188 s. ISBN 80-7178-648-9.
ŠVAŘÍČEK, Roman a Klára ŠEĎOVÁ. Kvalitativní výzkum v pedagogických vědách. Vyd. 2. Praha: Portál, 2014, 377 s. ISBN 978-80-262-0644-6.
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
-
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
1. Vystoupení studenta
2. Otázky vedoucího a oponenta bakalářské práce - viz posudky
- odpověděla vyčerpávajícím způsobem