Tato diplomová práce se zabývá problematikou multikulturního učení u žáků středních škol a klade si za cíl zmapovat, které z činitelů hrají významnou úlohu v procesu multikulturního učení žáků středních škol. Teoretická část definuje základní pojmosloví - multikulturní kompetence, modely multikulturních kompetencí a multikulturní učení a vymezuje faktory, které mohou ovlivňovat proces multikulturního učení. Praktická část zkoumá, jaký význam v procesu multikulturního učení mají jednotliví činitelé z hlediska subjektivního zhodnocení respondenty. Výzkum je pojat kvantitativně a využívá dotazníkové šetření, v němž respondenti na škále identifikují míru významu jednotlivých činitelů.
Anotace v angličtině
This diploma thesis deals with the multicultural learning in high school students, and its target is to identify which factors play an important role in the process of multicultural learning of high school students. The theoretical part describes basic terminology - multicultural competence, models of multicultural competence and multicultural learning, and defines the factors, which may influence the process of multicultural learning. The practical part studies the influence of particular factors of multicultural learning according to respondents. The survey is conceived as quantitative and employs questionnaire statistics, where students identify the degree of importance in particular factors.
multicultural competence, models of multicultural competence, multicultural learning, social factors, intrapersonal factors
Rozsah průvodní práce
83 s.
Jazyk
CZ
Anotace
Tato diplomová práce se zabývá problematikou multikulturního učení u žáků středních škol a klade si za cíl zmapovat, které z činitelů hrají významnou úlohu v procesu multikulturního učení žáků středních škol. Teoretická část definuje základní pojmosloví - multikulturní kompetence, modely multikulturních kompetencí a multikulturní učení a vymezuje faktory, které mohou ovlivňovat proces multikulturního učení. Praktická část zkoumá, jaký význam v procesu multikulturního učení mají jednotliví činitelé z hlediska subjektivního zhodnocení respondenty. Výzkum je pojat kvantitativně a využívá dotazníkové šetření, v němž respondenti na škále identifikují míru významu jednotlivých činitelů.
Anotace v angličtině
This diploma thesis deals with the multicultural learning in high school students, and its target is to identify which factors play an important role in the process of multicultural learning of high school students. The theoretical part describes basic terminology - multicultural competence, models of multicultural competence and multicultural learning, and defines the factors, which may influence the process of multicultural learning. The practical part studies the influence of particular factors of multicultural learning according to respondents. The survey is conceived as quantitative and employs questionnaire statistics, where students identify the degree of importance in particular factors.
multicultural competence, models of multicultural competence, multicultural learning, social factors, intrapersonal factors
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury.
Vymezení pojmů a teoretických východisek z oblasti multikulturní výchovy, multikulturních kompetencí a multikulturního učení.
Příprava metodiky výzkumné části.
Realizace kvantitativního výzkumu formou dotazníku.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat, včetně jejich interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro praxi.
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury.
Vymezení pojmů a teoretických východisek z oblasti multikulturní výchovy, multikulturních kompetencí a multikulturního učení.
Příprava metodiky výzkumné části.
Realizace kvantitativního výzkumu formou dotazníku.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat, včetně jejich interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro praxi.
Seznam doporučené literatury
GRANT, Carl A a Agostino PORTERA. Intercultural and multicultural education: enhancing global interconnectedness. New York: Routledge, 2011. ISBN 978-0-415-87674-2.
GULOVÁ, Lenka a Ema ŠTĚPAŘOVÁ. Multikulturní výchova v teorii a praxi. Brno: Katedra sociální pedagogiky Pedagogické fakulty MU, 2004. ISBN 80-86633-14-4.
JIN, Lixian a Martin CORTAZZI. Researching intercultural learning: investigations in language and education. Houndmills, Basingstoke, Hampshire: Palgrave Macmillan, 2013. ISBN 978-0-230-32133-5.
PRŮCHA, Jan. Interkulturní psychologie: [sociopsychologické zkoumání kultur, etnik, ras a národů]. Praha: Portál, 2010. ISBN 978-80-7367-709-1.
PRŮCHA, Jan. Multikulturní výchova: příručka (nejen) pro učitele. Praha: Triton, 2011. ISBN 978-80-7387-502-2.
Seznam doporučené literatury
GRANT, Carl A a Agostino PORTERA. Intercultural and multicultural education: enhancing global interconnectedness. New York: Routledge, 2011. ISBN 978-0-415-87674-2.
GULOVÁ, Lenka a Ema ŠTĚPAŘOVÁ. Multikulturní výchova v teorii a praxi. Brno: Katedra sociální pedagogiky Pedagogické fakulty MU, 2004. ISBN 80-86633-14-4.
JIN, Lixian a Martin CORTAZZI. Researching intercultural learning: investigations in language and education. Houndmills, Basingstoke, Hampshire: Palgrave Macmillan, 2013. ISBN 978-0-230-32133-5.
PRŮCHA, Jan. Interkulturní psychologie: [sociopsychologické zkoumání kultur, etnik, ras a národů]. Praha: Portál, 2010. ISBN 978-80-7367-709-1.
PRŮCHA, Jan. Multikulturní výchova: příručka (nejen) pro učitele. Praha: Triton, 2011. ISBN 978-80-7387-502-2.
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
ilustrace, grafy, tabulky
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Studentka představila design výzkumu, především uvedla výzkumné cíle, výzkumné otázky, hypotézy výzkumu, výzkumný soubor a výzkumný nástroj. Následně se zaměřila na výsledky výzkumu z hlediska významu sociálních a interpersonálních činitelů multikulturního učení, rozhodnutí o potvrzení/zamítnutí hypotéz a výsledky faktorové analýzy. Na závěr zodpověděla otázky k obhajobě. Studentka byla na obhajobu diplomové práce výborně připravena.